Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-18, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan

Blev du så glad över att dokumentären inte påverkade något alls utan bara gjorde att Joakim fick ännu mer stöd, gjort honom mer populär och enbart kommer resultera i han blir ännu mer framgångsrik och förmögen nu framöver?
Citera
2025-12-18, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbabush
Att Jocke cyniskt skrivit boken som en jättelik lögn, är helt orimligt. För det första, stämmer det inte med hur utstuderade lögnare normalt beter sig. Då skulle han förarbeta, massera in lögnerna bland anhöriga, försöka få några på sin sida, plantera små frön... Speciellt Chrille. Finns dock inga tecken på att Jocke aktivt försökt manipulera honom att tro sin version, eller hålla honom "allierad". Tvärtom.

För det andra, skulle han sträva efter att isolera mamman och urholka hennes trovärdighet, eftersom han vet att hennes version är sann och enda hotet mot hans egen. Då skulle han inte låta henne bygga förtroendekapital, genom att t.ex. låta henne träffa folk på bröllopet eller umgås med styvfamiljen.

Och detta skulle han jobbat på innan boken skrevs. Just för att förhindra exakt denna situation: att alla anhörigas vittnesmål säger emot honom.
Kort sagt saknas tecken på att Jocke medvetet vela konstruera invecklade lögner. Dessutom är frågan om en snubbe som runkar med ketchup verkligen ljuger så metodiskt.

Jocke känns som en dampunge i kombo med trauma och mammakomplex från sin uppväxt. Och från en typisk svenneknegar-bakgrund där man inte bearbetar sånt, utan bara "kör på".

Som barn internaliserade Jocke negativa fantasier om mamman som försvarsmekanism, arg över att hon övergivit honom. Han övertygade sig själv att fantasierna verkligen hänt, och åren går.

Dessutom råkade han bli kändis på vägen. Någon får idén att skriva en självbiografi. Så han träffar en spökskrivare, som mjölkar honom på varenda minne (igen, utan kritik från nån inblandad) och berättelserna blir mer detaljerade och kryddade - de som sammanställer boken ifrågasätter såklart inget, de vill ha en bra story.

Boken släpps. Jocke tror nu ännu mer på sina minnen och har inget skäl att överväga något annat. Pengarna rullar in, han får bekräftelse och sympati så fort han upprepar alltihop.

När sedan bakslaget kommer och han blir ifrågasätt, befinner han sig i en rävsax: även om han tvekar, finns det inget snyggt sätt att tumma på berättelsen nu.
Dels är självinsikten svår: skulle han burit på inbillade minnen och agg mot sin mamma i över 30 år? Dels skulle det såra egot: medge att han haft fel. Och kanske viktigast, han skulle framstå som en cynisk lögnare som gjort personlig vinning på alltihopa.

Så vid detta laget, oavsett om Jocke fortfarande tror 100% på sin version, eller inser att det kan finnas fantasier/övedrifter, är hans enda rationella alternativ att stå fast vid sin version, "double down". För minsta lilla han rubbar på, framstår allt som tveksamt. Han klamrar sig fast vid sina "journaler" som neutrala bevis, och lever kvar i självbedrägeriet.

När "Bo Göran" (eller vad han heter) dessutom gör dokumentär, och folk börjar diskutera det, gräver han sig bara djupare. Och det blir enklare att kliva in i "ett spel", ett drama med karaktärer, antagonister och publik. Då kan han bara spela sin roll och göra videos om det, behöver inte ens känna dåligt samvete kring mamman. Det passar hans kändisskadade hjärna bättre än introspektion och hantera allt som privatperson Jocke.
Bröllopet ägde rum under den tid han försökte kapitalisera på en tuff barndom i fosterhem där fosterföräldarna slog honom och misshandlade honom psykiskt. Men den storyn slog aldrig igenom. Se hur han redan här försöker ändra sanningen att han hämtades med polis på grund av missbruk. I en annan video säger han att han var bråkig och inte kunde vara hemma därför.
Citat:
Men innan framgångarna har Jockiboi tvingats gå igenom ett helvete. Redan som 7-åring blev han hämtad av polis på grund av missbruk i hemmet. Han placerades då hos en fosterfamilj där han bodde i sex års tid.

Det var här jag hade den värsta perioden i mitt liv. Att vara här får hela min kropp att må dåligt. Det enda jag minns var att jag blev uppsliten ur sängen på helgerna när jag inte hade skola för att frakta ved, vi fick gå i snö och regn. Detta medan pappan som bodde här filmade oss, vilket är så obehagligt, berättar Joakim.

– Jag rymde flera gånger då vi fosterbarn blev så illa behandlade. Jag förstår inte hur jag klarar av att filma det här. Nu kommer nästan tårarna, jag måste sticka härifrån, avslutar han
Du tänker fel, han är primärt intresserad av att manipulera publiken - inte familjen. Men när du säger det så säger Jocke i sin första video om sina papper att har han berättat om vad han fått reda på i sina papper för sina syskon och dom dom tror honom (jag vet inte om det är sant att dom gjort det, men han sadet). Han började med att manipulera publiken med flera youtubevideos och tv-intervjuer om sin hemska barndom som han läst om i sina papper. Detta var 2016 innan boken kom på tal.

Han hindrade dom anhörigas röster genom att intensivt skrämmas och hotas. När bröderna skulle gå ut i en video tillsammans med ett antal vittnen från barndomen hotade Jocke familjen till tystnad. Chrippa fick sitt hem vandaliserat så att han inte kunde vara kvar i sitt hem, han problem på jobbet eftersom Jockes vän ringde till hans chef med påståenden om att Chrippa brukade droger på arbetstid, Jocke berättade för sina fans att Chrippa mordhotade Jonna och honom, utpressade dom på pengar och hotade med att ta livet av sig om Chrippa inte slutade. https://www.youtube.com/watch?v=w3zpAncgTa0&t=218s I samband med detta bråk sa Jocke att han skulle ge ut en bok om det, om det var planerat eller något han drog till med för att "stärka sin trovärdighet" är inte känt.

Jocke råkade inte bli kändis på kuppen, han insåg tidiga att det gav reaktioner att hänga ut hans mamma. Det märkte han när han flera år tidigare gjorde ett regisserat pr-trick med en kvinnlig youtuber som gick ut på att hon (enligt manus) skulle hänga ut hans mamma. Det gav många klick och därför pushade han henne att fortsätta, enligt manus. https://youtu.be/IzGchyHMUnM?si=bJ5oBtDm-yjUz0Wk

Joakim ljuger med råd och dåd utan att blinka, jag kan ge dig över 100 exempel men jag börjar med tre.

I dokumentären ljuger han till och med om att hans äldsta vän, som tog sig in i Chrippas lägenhet i Stockholm är Chrippas vän.

Han säger klart och tydligt i dokumentären "detta visste jag inte om förrän jag läste det" med en pärm uppslagen framför sig och låtsas berätta att han läst sig till att mamman tvingat honom att stoppa fingrarna i en glödlampa.

Ur domen mot Jocke för olaga hot (innan han blev känd)
Citat:
"Lisa, jag vill skära halsen av dig"
"Blod skall rinna och du ska dö".
"Nästa gång ska jag skära dig, då ska jag hjälpa dig och skära hårdare".
Joakim sade även till Sekretess B att han skulle sticka en kniv i magen på henne och att hon skulle förblöda.
Joakim förnekade händelserna, men dömdes då det fanns fyra vittnen.

Förutom olaga hot, anlade han när han var 13 en mordbrand i ett radhus och är dömd för två fall av föregivande av allmän ställning (ringde och utgav sig för att vara polis i samband med anmälan av olaga hot), misshandel (gruppmisshandel) samt olaga intrång.
Senast redigerad av SLUTSPEL1 2025-12-18 kl. 02:27.
Citera
2025-12-18, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Exakt, vi vet bättre nuförtiden och då säger det endel när så många kunniga och utbildade människor som vet mer om sådant än du och jag (samt även vet mer än alla killgissare och hobbypsykologer på Flashback), ger Joakim rätt.

De som tror att det enbart handlar om bortträngda minnen har dessutom inte läst på och inte ens lyssnat på vad Joakim sagt.

Men Bo-Göran är ju expert på att förvränga, ta saker ur sitt sammanhang och kontext för att vinkla saker dit han vill. Skrattade gott när jag såg att de till och med hade photoshopat konversationen.

Nämen! Det gjorde ju Jocke också? Skrattade gott alltså...

Tror inte Jockiboi skrattar länge till...
Citera
2025-12-18, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Ok säg hur den skulle ha sett ut.
Du såg en dokumentär om en person du inte känner till eller bryr dig om .om man kollar alla dina andra inlägg så visar det sig att det är helt fel .
Som jag sag av nån anledning tar du den här debbaten om jockiboi personligt.
Varför började du skriva i tråden?

Jag tar den absolut inte personligt, har som sagt ingen bra koll på Joakim eller dom andra och har inte kollat på deras YouTube-videos.

Den skulle ha varit opartisk och ej vinklad. Man kunde ha ställt mamman en enda kritisk fråga exempelvis. Nu framställer man flera förövare som offer trots att det inte är ett dugg synd om dem.

Chrippa, hans pappa och Linnea är åtalade för brott, ändå är det andra som framställs som onda. Chrippa och Linnea har ju hållt på lika mycket dom. Varför kommer dom så lindrigt undan?

Bo-Göran har inte orkat sätta sig in i den världen och det säger sig självt att man inte kan reducera ned flera års bråk till några timmar.

Det är synd när oskyldiga drabbas, men YouTubers kan inte ta ansvar för diverse galningar ute i landet.

Anledningen till att folk gick på Linnea och hennes familj är uppenbarligen för att hon själv valde att bete sig som en idiot där massvis med folk fick beskåda det.

Snickaren och familjen som bodde i Joakims hus innan skulle kanske inte ha betett sig bedrägligt från första början.

Det var väl bra att Joakim varnade för och visade upp bedragare offentligt så att andra inte råkar ut för dem, sedan är det givetvis synd när oskyldiga drabbas men alla människor har ansvar för vad de själva gör. Man kan inte ansvara för andras handlingar, som sagt.

Denna artikel sa det rätt bra: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/m06moL/svt-s-hatet-blir-del-i-youtubekriget-kommentar-av-caroline-ringskog-ferrada-noli
Senast redigerad av Anonym555 2025-12-18 kl. 03:17.
Citera
2025-12-18, 02:32
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Nej, den handlar om vilken makt dessa s.k ”influencers” har och vilken okontrollerad verkstad sociala medier är. Vilket i sin tur leder till att anhöriga, barn och oskyldiga blir drabbade.
Dokumentären är första gången Joakim blir granskad och ifrågasatt. Det om något säger hur sjuk kulturen är. Han har kunnat bete sig precis hur som helst utan att någon någonsin har ifrågasatt honom.
Dokumentären målar upp Jocke som en slug affärsman som gör allt noga beräknat för pengar och makt. Det är absurt med tanke på hur han blev känd. Halkade in på ett bananskal i en dokussåpa för att han var gränslös och vulgär, och tittare älskade spektaklet.
Allt tyder på att han genuint är någon som skapar konflikter och drama, oavsett om det finns kameror eller inte. Sedan är det tittare som belönat detta med pengar och makt. Han är bara ett symptom på att uppmärksamhet är pengar, även om det sker på bekostnad av oskyldiga.

Dokumentären belyste inte det problemet och granskade inget egentligen, utan återgav bara händelser. Tvärtom bidrog den bara, genom tre timmars skattefinansierad exponering av Jocke till folk som tidigare knappt sett honom (t.ex. jag själv).
Citera
2025-12-18, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
TV 4 blev fällda för att de hängde ut mamman. Varför skulle SVT göra samma dumma misstag? Var finns undersökningen på vad ”nästan alla opartiska tycker”, finns den på Anjonews?

De blev fällda för att de sa för mycket av sanningen om henne ja. Det handlar inte om faktafel utan bara om hur mycket man får säga om någon, men de behöver inte ens ta ned serien från TV4 Play eller något alls. Det är knappt ett straff, det ger bara serien mer publicitet.

Hade mamman valt att vara med i TV4s serie hade hon ju kunnat säga sin version, men hon avböjde. Inte en jävel visste hur hon såg ut eller vem hon var i TV4s serie, nu vet alla efter SVTs program.

Är det ett misstag att ställa en enda fråga när hon själv valt att vara med i deras program och prata?

Ska man granska Joakims berättelser under lupp så får man väl göra samma sak med de andra som medverkar i dokumentären, men deras storys sväljer man helt plötsligt med hull och hår utan minsta uns av skeptism eller bakgrundskontroller.

Men det är klart när de säger "rätt" saker som man vill att de ska säga när Bo-Göran vinklat dokumentären åt exakt samma håll. Då går det tydligen bra att snacka fritt och sända ut allt skitsnack på TV utan minsta bevis i diverse papper eller dokument. Snacka om hyckleri.

På Flashback är alla anonyma, hårda och tuffa bakom skärmen och vågar snacka skit om alla möjliga människor. Kolla runt på andra medium så ser du själv hur snacket går. Joakim har enormt stöd, även från de som inte ens gillade honom innan. Alla är överens om att dokumentären är extremt vinklad.

Massvis med opartiska, utbildade professionella människor som arbetar som psykologer, terapeuter, psykiatriker, socionomer etc. som läst hans papper ger Joakim rätt angående hans minnen och att vanvård och misshandel utan minsta tvivel har skett under hans barndom.
Senast redigerad av Anonym555 2025-12-18 kl. 03:00.
Citera
2025-12-18, 03:04
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLUTSPEL1
Bröllopet ägde rum under den tid han försökte kapitalisera på en tuff barndom i fosterhem där fosterföräldarna slog honom och misshandlade honom psykiskt. Men den storyn slog aldrig igenom. Se hur han redan här försöker ändra sanningen att han hämtades med polis på grund av missbruk. I en annan video säger han att han var bråkig och inte kunde vara hemma därför.
Du tänker fel, han är primärt intresserad av att manipulera publiken - inte familjen. Men när du säger det så säger Jocke i sin första video om sina papper att har han berättat om vad han fått reda på i sina papper för sina syskon och dom dom tror honom (jag vet inte om det är sant att dom gjort det, men han sadet). Han började med att manipulera publiken med flera youtubevideos och tv-intervjuer om sin hemska barndom som han läst om i sina papper. Detta var 2016 innan boken kom på tal.

Han hindrade dom anhörigas röster genom att intensivt skrämmas och hotas. När bröderna skulle gå ut i en video tillsammans med ett antal vittnen från barndomen hotade Jocke familjen till tystnad. Chrippa fick sitt hem vandaliserat så att han inte kunde vara kvar i sitt hem, han problem på jobbet eftersom Jockes vän ringde till hans chef med påståenden om att Chrippa brukade droger på arbetstid, Jocke berättade för sina fans att Chrippa mordhotade Jonna och honom, utpressade dom på pengar och hotade med att ta livet av sig om Chrippa inte slutade. https://www.youtube.com/watch?v=w3zpAncgTa0&t=218s I samband med detta bråk sa Jocke att han skulle ge ut en bok om det, om det var planerat eller något han drog till med för att "stärka sin trovärdighet" är inte känt.

Jocke råkade inte bli kändis på kuppen, han insåg tidiga att det gav reaktioner att hänga ut hans mamma. Det märkte han när han flera år tidigare gjorde ett regisserat pr-trick med en kvinnlig youtuber som gick ut på att hon (enligt manus) skulle hänga ut hans mamma. Det gav många klick och därför pushade han henne att fortsätta, enligt manus. https://youtu.be/IzGchyHMUnM?si=bJ5oBtDm-yjUz0Wk

Joakim ljuger med råd och dåd utan att blinka, jag kan ge dig över 100 exempel men jag börjar med tre.

I dokumentären ljuger han till och med om att hans äldsta vän, som tog sig in i Chrippas lägenhet i Stockholm är Chrippas vän.

Han säger klart och tydligt i dokumentären "detta visste jag inte om förrän jag läste det" med en pärm uppslagen framför sig och låtsas berätta att han läst sig till att mamman tvingat honom att stoppa fingrarna i en glödlampa.

Ur domen mot Jocke för olaga hot (innan han blev känd)

Joakim förnekade händelserna, men dömdes då det fanns fyra vittnen.

Förutom olaga hot, anlade han när han var 13 en mordbrand i ett radhus och är dömd för två fall av föregivande av allmän ställning (ringde och utgav sig för att vara polis i samband med anmälan av olaga hot), misshandel (gruppmisshandel) samt olaga intrång.
Intressant. Den infon talar helt emot mina teorier. Verkar som att hela hans berättelse är cyniska lögner.
Citera
2025-12-18, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Men släpp den fåniga konflikten som skapats mellan dessa psykopater i content-syfte!! Vem fan bryr sig exakt vem som gjort vad och om skulden vilar något mer på den ena eller den andra? Alla har ingått i samma sjuka och cyniska spel där man tjänat miljoner på oskyldiga människor och skapat ett enormt lidande hos dessa. Alla dessa jotjobers i dokumentären är olika sidor av samma mynt, vilket framgår tydligt hos alla som inte låtit sig hjärntvättas av dem. Har du någon som helst medkänsla borde ditt fokus ligga på offren för dessa samvetslösa och exploaterade förövare, inte att gå in i försvar för någon av psykona. Som det är nu blir du bara deras nyttiga idiot genom att svälja konflikt-narrativet med hull och hår.

Självklart är det trist att helt oskyldig drabbas, men är det verkligen diverse YouTubers fel att det finns galningar ute i landet som trakasserar familjemedlemmar? Man har ansvar för sina egna handlingar men inte andras.
Citera
2025-12-18, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbabush
Intressant. Den infon talar helt emot mina teorier. Verkar som att hela hans berättelse är cyniska lögner.
Tack för att du är regerlig. Det är så lättande när man kan ändra en persons ståndpunkt genom att fylla i dom luckor som fattas för att få ihop helhetsbilden.

Jag skulle kunna rada upp många fler indicier på att han ljuger om barndomen men det får vara. Om du letar är det lätt att hitta motstridigheter till nästan allt han har påstått om barndomen, han har ljugit så pass mycket att han inte håller ordning på det längre och nu finns hans journaler ute på youtube och går att jämföra med hans podd där han säger att det står saker i dom papper han påstår att han läser ur, som inte står där. Ibland undanhåller han vad som står där - ofta att mannan varit på besök, för att i podden beklaga sig över att det står hon inte är anträffbar eller kommer och besöker honom. På så vis går det inte att förneka att han medvetet ljuger om sin barndom.
Senast redigerad av SLUTSPEL1 2025-12-18 kl. 03:22.
Citera
2025-12-18, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Nu sätter du Jocke i dålig dager igen när du hänvisar till dessa experter som håller med honom. Du hänvisar till en länk med "Consuelo Caroline Ringskog Ferrada-Noli, född 8 juli 1980 i Kista församling i Stockholm,[4] är en svensk författare, skribent och tv-producent."

Så det är en expert för dig? Ska vi fråga Camilla Läckberg och GW och alla andra författare vad som är sant eller inte? Jocke sitter just nu och skäms över att du försvarar honom med sånt trams.

Är du dum i huvudet? Det var bara en bra och läsvärd artikel jag rekommenderade som sätter mycket av huvudet på spiken med dokumentären.

Jag har aldrig påstått att hon skulle vara en av alla de professorer, psykologer, terapeuter, psykiatriker eller socionomer som ger Joakim rätt för hans minnen och som läst alla hans papper som enligt dessa utbildade människor utan minsta tvivel bekräftar att Joakim blev vanvårdad och misshandlad av sin mamma. Detta har givetvis inget att göra med artikeln och skribenten jag länkade till.

Hursom så tror jag mer på dessa professorer, psykologer, terapeuter, psykiatriker, socionomer etc. med högskole- och universitetspoäng som ger Joakim rätt än diverse patetiska, avundsjuka, anonyma, partiska, besatta och förmodligen arbetslösa Flashbackare som sitter 24/7 i diverse skvallertrådar på nätet om Joakim Lundell och gissar och fantiserar för att de egentligen inte har en aning.
Senast redigerad av Anonym555 2025-12-18 kl. 03:34.
Citera
2025-12-18, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Nämen! Det gjorde ju Jocke också? Skrattade gott alltså...

Tror inte Jockiboi skrattar länge till...

Han kommer skratta länge hela vägen till banken.

Dokumentären gjorde bara honom ännu mer populär och han fick ett ännu större stöd, till och med från människor som inte ens gillar honom. Det säger endel om hur förvrängd och vinklad dokumentären är.

Just nu spelar han in nya produktioner och program och hans framtid kommer fortsätta som på räls.

Måste svida rejält för de som trodde att denna dokumentär skulle förstöra hans karriär, men det visade sig att den istället fick ett uppsving och bara gör honom ännu mer framgångsrik.
Senast redigerad av Anonym555 2025-12-18 kl. 03:53.
Citera
2025-12-18, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Han kommer skratta länge hela vägen till banken.

Dokumentären gjorde bara honom ännu mer populär och han fick ett ännu större stöd, till och med från människor som inte ens gillar honom. Det säger endel om hur förvrängd och vinklad dokumentären är.

Just nu spelar han in nya produktioner och program och hans framtid kommer fortsätta som på räls.

Måste svida rejält för de som trodde att denna dokumentär skulle förstöra hans karriär, men det visade sig att den istället fick ett uppsving och bara gör honom ännu mer framgångsrik.
Man ser verkligen på Joakim Lundell hur lycklig och harmonisk han är. Livet leker och allt är bra.

…….eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in