Citat:
Ursprungligen postat av
barbabush
Att Jocke cyniskt skrivit boken som en jättelik lögn, är helt orimligt. För det första, stämmer det inte med hur utstuderade lögnare normalt beter sig. Då skulle han förarbeta, massera in lögnerna bland anhöriga, försöka få några på sin sida, plantera små frön... Speciellt Chrille. Finns dock inga tecken på att Jocke aktivt försökt manipulera honom att tro sin version, eller hålla honom "allierad". Tvärtom.
För det andra, skulle han sträva efter att isolera mamman och urholka hennes trovärdighet, eftersom han vet att hennes version är sann och enda hotet mot hans egen. Då skulle han inte låta henne bygga förtroendekapital, genom att t.ex. låta henne träffa folk på bröllopet eller umgås med styvfamiljen.
Och detta skulle han jobbat på innan boken skrevs. Just för att förhindra exakt denna situation: att alla anhörigas vittnesmål säger emot honom.
Kort sagt saknas tecken på att Jocke medvetet vela konstruera invecklade lögner. Dessutom är frågan om en snubbe som runkar med ketchup verkligen ljuger så metodiskt.
Jocke känns som en dampunge i kombo med trauma och mammakomplex från sin uppväxt. Och från en typisk svenneknegar-bakgrund där man inte bearbetar sånt, utan bara "kör på".
Som barn internaliserade Jocke negativa fantasier om mamman som försvarsmekanism, arg över att hon övergivit honom. Han övertygade sig själv att fantasierna verkligen hänt, och åren går.
Dessutom råkade han bli kändis på vägen. Någon får idén att skriva en självbiografi. Så han träffar en spökskrivare, som mjölkar honom på varenda minne (igen, utan kritik från nån inblandad) och berättelserna blir mer detaljerade och kryddade - de som sammanställer boken ifrågasätter såklart inget, de vill ha en bra story.
Boken släpps. Jocke tror nu ännu mer på sina minnen och har inget skäl att överväga något annat. Pengarna rullar in, han får bekräftelse och sympati så fort han upprepar alltihop.
När sedan bakslaget kommer och han blir ifrågasätt, befinner han sig i en rävsax: även om han tvekar, finns det inget snyggt sätt att tumma på berättelsen nu.
Dels är självinsikten svår: skulle han burit på inbillade minnen och agg mot sin mamma i över 30 år? Dels skulle det såra egot: medge att han haft fel. Och kanske viktigast, han skulle framstå som en cynisk lögnare som gjort personlig vinning på alltihopa.
Så vid detta laget, oavsett om Jocke fortfarande tror 100% på sin version, eller inser att det kan finnas fantasier/övedrifter, är hans enda rationella alternativ att stå fast vid sin version, "double down". För minsta lilla han rubbar på, framstår allt som tveksamt. Han klamrar sig fast vid sina "journaler" som neutrala bevis, och lever kvar i självbedrägeriet.
När "Bo Göran" (eller vad han heter) dessutom gör dokumentär, och folk börjar diskutera det, gräver han sig bara djupare. Och det blir enklare att kliva in i "ett spel", ett drama med karaktärer, antagonister och publik. Då kan han bara spela sin roll och göra videos om det, behöver inte ens känna dåligt samvete kring mamman. Det passar hans kändisskadade hjärna bättre än introspektion och hantera allt som privatperson Jocke.
Bröllopet ägde rum under den tid han försökte kapitalisera på en tuff barndom i fosterhem där fosterföräldarna slog honom och misshandlade honom psykiskt. Men den storyn slog aldrig igenom. Se hur han redan här försöker ändra sanningen att han hämtades med polis på grund av missbruk. I en annan video säger han att han var bråkig och inte kunde vara hemma därför.
Citat:
Men innan framgångarna har Jockiboi tvingats gå igenom ett helvete. Redan som 7-åring blev han hämtad av polis på grund av missbruk i hemmet. Han placerades då hos en fosterfamilj där han bodde i sex års tid.
– Det var här jag hade den värsta perioden i mitt liv. Att vara här får hela min kropp att må dåligt. Det enda jag minns var att jag blev uppsliten ur sängen på helgerna när jag inte hade skola för att frakta ved, vi fick gå i snö och regn. Detta medan pappan som bodde här filmade oss, vilket är så obehagligt, berättar Joakim.
– Jag rymde flera gånger då vi fosterbarn blev så illa behandlade. Jag förstår inte hur jag klarar av att filma det här. Nu kommer nästan tårarna, jag måste sticka härifrån, avslutar han
Du tänker fel, han är primärt intresserad av att manipulera publiken - inte familjen. Men när du säger det så säger Jocke i sin första video om sina papper att har han berättat om vad han fått reda på i sina papper för sina syskon och dom dom tror honom (jag vet inte om det är sant att dom gjort det, men han sadet). Han började med att manipulera publiken med flera youtubevideos och tv-intervjuer om sin hemska barndom som han läst om i sina papper. Detta var 2016 innan boken kom på tal.
Han hindrade dom anhörigas röster genom att intensivt skrämmas och hotas. När bröderna skulle gå ut i en video tillsammans med ett antal vittnen från barndomen hotade Jocke familjen till tystnad. Chrippa fick sitt hem vandaliserat så att han inte kunde vara kvar i sitt hem, han problem på jobbet eftersom Jockes vän ringde till hans chef med påståenden om att Chrippa brukade droger på arbetstid, Jocke berättade för sina fans att Chrippa mordhotade Jonna och honom, utpressade dom på pengar och hotade med att ta livet av sig om Chrippa inte slutade.
https://www.youtube.com/watch?v=w3zpAncgTa0&t=218s I samband med detta bråk sa Jocke att han skulle ge ut en bok om det, om det var planerat eller något han drog till med för att "stärka sin trovärdighet" är inte känt.
Jocke råkade inte bli kändis på kuppen, han insåg tidiga att det gav reaktioner att hänga ut hans mamma. Det märkte han när han flera år tidigare gjorde ett regisserat pr-trick med en kvinnlig youtuber som gick ut på att hon (enligt manus) skulle hänga ut hans mamma. Det gav många klick och därför pushade han henne att fortsätta, enligt manus.
https://youtu.be/IzGchyHMUnM?si=bJ5oBtDm-yjUz0Wk
Joakim ljuger med råd och dåd utan att blinka, jag kan ge dig över 100 exempel men jag börjar med tre.
I dokumentären ljuger han till och med om att hans äldsta vän, som tog sig in i Chrippas lägenhet i Stockholm är Chrippas vän.
Han säger klart och tydligt i dokumentären "detta visste jag inte om förrän jag läste det" med en pärm uppslagen framför sig och låtsas berätta att han läst sig till att mamman tvingat honom att stoppa fingrarna i en glödlampa.
Ur domen mot Jocke för olaga hot (innan han blev känd)
Citat:
"Lisa, jag vill skära halsen av dig"
"Blod skall rinna och du ska dö".
"Nästa gång ska jag skära dig, då ska jag hjälpa dig och skära hårdare".
Joakim sade även till Sekretess B att han skulle sticka en kniv i magen på henne och att hon skulle förblöda.
Joakim förnekade händelserna, men dömdes då det fanns fyra vittnen.
Förutom olaga hot, anlade han när han var 13 en mordbrand i ett radhus och är dömd för två fall av föregivande av allmän ställning (ringde och utgav sig för att vara polis i samband med anmälan av olaga hot), misshandel (gruppmisshandel) samt olaga intrång.