Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoltaKillar
Vilken flopp, denna dokumentären blev. Bo-Göran slår vilt om kring sig och kastar skit på branschkollegor...

Nej han har helt rätt och det är märkligt att det finns så pass många i branchen som stödjer jocki.Alla som skriver skit om dokumentären och hyllar jocki och försöker blanda bort korten är verkligen bevis för att den var viktig för att belysa ett sjuka beteenden från Influencers men även YT och bokfölag bör granskas
Citera
2025-12-19, 16:43
Medlem
Giant Squids avatar
Intressant med en sådan sjuk historia i Sverige som inte har med invandrare att göra någonstans.
Pure Swedish fuck ups.
Citera
2025-12-19, 16:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geiranger
Intressant att du känner igen narcissistiska och antisociala drag när du ser dem. Det krävs självinsikt för att alls kunna arbeta med dessa drag och beteenden, vilket J uppenbarligen saknar då senaste terapier fått avbrytas på psykologens initiativ då han inte varit mottaglig.

Sökte du hjälp själv eller fick du hjälp av andra anledningar?

Känner du igen dig i något av J:s beteenden som barn?

Jag har inte så grava drag, men ett tag i livet levde jag dem fullt ut för att vara mig. Jag var inte en bra människa då. Men hade en helt annan respekt med mig än idag. Jag tror att om man inte har en annan sida av sig också, så kan man inte se dessa drag.

Jag bestämde mig för att försöka leta upp prosociala beteenden och efter det, även sådana känslor. Detta efter att jag träffat en person som hade mycket godhet i sig. När han tog livet av sig kände jag att jag ville bära hans fackla vidare. Helt normal är jag säkert inte, för jag hade kunnat stoppa hans självmord men gjorde inte det, och har fortfarande inga skuldkänslor för det. Han hade fått mig att svära på att det han sa mellan oss inte kom ut, och jag satte principen först, livet sist. Är inte skitbra på affektiv empati men kan känna den sällsynt.

Jag skulle aldrig lägga detta i händerna på en terapeut, litar absolut inte på dem, och deras kunskapsläge verkar ofta superlågt. Däremot hade jag samtal med en pastor ett tag, då talade vi om detta men med religiös vokabulär.

Jag har ändå varit skötsam. I detta har jag haft som ung en extrem vilja till självständighet, så jag har aldrig ens tänkt på brottslighet eller slösa pengar. Jag har sökt min favoritmänniska i jämnåriga. Han sökte dem i släkten.

I min familj hade vi ordning och reda och struktur. Jag hade inte något direkt emotionellt stöd i familjen, och det tror jag inte han hade heller. Vi hade förbjudna känslor som man bara visste man inte skulle uppvisa. Konstigt nog var ilska en godkänd känsla. Som tonåring kunde jag enligt far bli svart i ögonen och då backade han. Jag hade perioder då jag var arg, ibland extremt arg. Men mellan detta så var jag i normalläge, dvs var helt hanterbar. Jag var inte heller våldsam mot människor, faktiskt är det konstigt att jag slog sönder så få saker.

Som ung vuxen hade jag många våldsamma tankar. Men det var överlagda saker. Och någonstans kunde jag alltid få mig att bryta. Jag tror att jag sysslade med kreativt skrivande då, hjälpte mig. Det som var fäst på papper kändes som att det hänt på riktigt. Jag var generellt kreativ, vilket hjälpte oerhört mycket.

Som yngre barn kunde jag ha meltdowns, jag minns att det var en känsla av ilska, ledsenhet, tappad kontroll och panik att saker bara var fel, att andra bestämde, att andra inte förstod mig. Men det hände inte så ofta och anfallen var över på 30ish minuter.

Jocke verkar ha varit superextrem med sina anfall. Och jag förstår känslan att ingen vet varför de kommer. För de förstod verkligen inte. De hade nog aldrig upplevt något liknande.

Det var inget speciellt med min familj. Mycket frånvaro av vuxna, men det var så på den tiden. Jag sökte mig heller inte till vuxna för stöd.

Jag talar sällan om sådana här saker eftersom jag har diagnos på autism och ADD, och jag vill inte att folk ska tro att det är så här dessa diagnoser "är".
Citera
2025-12-19, 17:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtrty
Du menar folk som är insnöade på sociala medier? Denna dokumentären kan ju ses som ett varnande exempel vad sociala medier gör med människors världsbild
De tror de lever i en film och därför så måste drama skapas för det skall bli en spännande film

Hm, det kanske var tillräckligt tryck på den punkten. Man uppfattar lite olika.

Att du skriver att de lever som i en film, det är nog sant, för att skapa drama och aktivt skada människor brukar ju folk ändå inte göra. Nog bra att leva mer i verkligheten. (Det sagt tror jag att online också är verkligheten, men på ett annat sätt.)
Citera
2025-12-19, 17:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilletant
Håller med 200%.
Men kan man verkligen arbeta bort "narcissistiska drag." 🤔

Jag tror ja och nej. De flesta som har mer ren narcissism, de kan inte se sig själva utifrån, och då går det ju inte. Man kan bara se sin egen tolkning. Och man har ju känslan att man FÅR skada dem som skadat en själv. Jag har tyvärr mina kompisars narcissistmorsor, när jag umgås med kompisarna, så umgås jag indirekt med narcissistskador. De som är skadade kan dock gå i terapi och fatta vad som hänt (de fattar inte), men de vill inte. Då och då beter de sig själva som narcissister, men med en annan känsla bakom.

Har kollat på en på YT (glömt kontonamnet), men den killen vet att han har narcissism, och kan se mönstren. Man kan väl inte säga att han botat sig själv, men det visar att för vissa går det att förstå varför man reagerar som man gör. Särskilt i narcissism med sårbara drag, är man ofta i känslostormar, även om andra kan uppleva en som kall. Det finns ju också att narcissister faktisk är kalla, men inte hela tiden, eftersom det är en störning i känslolivet med en överdrift av känslor. Därför så viktigt att skilja från primär psykopati, där känslorna på riktigt är färre och grundare.

Har man dock större inslag av psykopati så tror jag att det blir svårare att fatta, tror inte att det går att få självinsikt där.

Att gå från ett antisocialt till ett prosocialt beteende, det kan man. Människor som är antisociala blir ofta utbrunna där de inser att de inte orkar med ett destruktivt liv. De kan lära sig mekaniskt att bli prosocial, men med andra drivkrafter. Det är det man hör om, när de blir bättre. Att de kompenserar. Men ja, jag tror mot alla att vissa faktiskt kan bygga om sig vad gäller reaktion, sårbarhet och att skada andra. Men man måste ha en anledning, en nyfikenhet, en oräddhet, tillräckligt med intelligens och gärna en liten dos dissociation.
Citera
2025-12-19, 17:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Intressant med en sådan sjuk historia i Sverige som inte har med invandrare att göra någonstans.
Pure Swedish fuck ups.

Ja, och inte ens stockholmare.
Citera
2025-12-19, 17:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Nej han har helt rätt och det är märkligt att det finns så pass många i branchen som stödjer jocki.Alla som skriver skit om dokumentären och hyllar jocki och försöker blanda bort korten är verkligen bevis för att den var viktig för att belysa ett sjuka beteenden från Influencers men även YT och bokfölag bör granskas

Jag vill förstå vad som driver hans fans. Kan någon förklara?

Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Det tycker jag nog inte. Det ger den breda allmänheten inblick i hur underklassens/WT beter sig. Ingen vuxen person bryr sig egentligen om youtubers, influensers och liknande. Visst har vi hört talas om Jocke men det är ingen vi bryr oss om. Om man innan denna dokumentär känt till Chrippa, Anjo eller någon av de andra är det stark wt varning. Att försvara den ena eller andra i denna dysfunktionella familj är som att vara team Edward eller team Jacob i Twilight, alltså något för tonåringar.
Denna dokumentär är som ett bättre Outsiders eller Lyxfällan. Vi ser på personerna från ovan och får bekräftelse på att vi är lite bättre. Det var bra underhållning för stunden men visst glöms den snabbt bort. Synd bara på den äldre generationen som dras med i detta för att skapa content åt sina kanaler. Bo-Göran drog ner brallorna på alla medverkande.

Jätteviktig iakttagelse. Det är många av de lite äldre som inte förstår denna värld på nätet, och de bör förstå den. Och klasskillnaden. Den ger en bred förståelse.
Senast redigerad av zombie-nation 2025-12-19 kl. 17:23.
Citera
2025-12-19, 17:28
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Man får i viss mån förstå försvararna. Hur hade du själv känt det om ett gäng grabbar hade tagit dig där bak i hela ditt liv, under förevändning att de letade diamanter? Ponera skammen när du inser att de i själva verket våldtagit dig hela tiden.
Då är det kanske bättre att fortsätta att tro att man har en diamantgruva i röven.
Citera
2025-12-19, 19:15
Medlem
[quote=moralhora|93769527]
Jag tror att han reflexmässigt ljuger det som passar bäst för stunden. Tror han på det själv? Han stannar nog inte upp och tänker ens så långt. Desto mer jag läser om hans uttalanden genom åren så går de ständigt mot varandra. Det är inte som JL verkar ha byggt upp en falsk världsbild som han håller fast i utan han bara ljuger, ljuger och ljuger. Blir han konfronterad så ljuger han lite till.

Det verkar vara lika naturligt som att andas för honom.
__________________________________________________ _________________________________

Håller med, dessutom har han varit en grav missbrukare och pundare under nästan hela sitt liv.
Han har knarkat sönder hjärnan, så inte så konstigt att han har vanföreställningar.

Tänk bara att han var stupfull och spydde ner toaletten redan under castingen till Kungarna…..

Man ser i ögonen att han är sjuk.
Citera
2025-12-19, 20:16
Medlem
Abelssuns avatar
Bra att tv4:s dokumentär fälldes. Jag tror inte denna kommer göra det.
Citera
2025-12-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geiranger
Så mycket tid du lägger på att lyfta J till skyarna och nedvärdera hans mamma med samma upprepningar dygnet runt kan man ju verkligen fundera över dina motiv? Klart du inte är opartisk.

Har du ingen personlig relation eller ens följer Jocke är du bara tragisk.

Lägger inte i närheten av lycka mycket tid på det som vissa andra här i tråden på att nedvärdera någon de inte ens känner.

Nej, jag har ingen personlig relation till Jocke och följer inte honom, är 100% opartisk.

Motiv? Bara att säga sanningen bland en skock får som följer strömmen och hetsar varann att hata i flock.

Jag skrev min åsikt en enda gång i denna tråd och hade inte ens orkat bry mig att skriva ett ord mer i denna tråd överhuvudtaget om det inte vore för att folk fortsätter svara mig i (vad det verkar) all oändlighet.
Citera
2025-12-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag bryr mig egentligen inte om denna soppa. Men tycker att du ska sluta att fokusera på mammans tablettmissbruk. Genom sina journaler har hon nu kunnat bevisa att hon fick smärtstillande långt efter att Jocke flyttat hemifrån.

Jag har själv stått på denna medicinering i många år efter en olycka. Men inte var jag hög! Jag blev väldigt yr den första gången, men kroppen vänjer sig mycket snabbt, och man får inget rus. Bara smärtlindring.

Så du tror att på sekunden det kom in i journalerna, exakt den sekunden började det missbrukas men aldrig någonsin skett något typ av missbruk innandess? Verkar naivt. Känns ju som urtypen av en typisk beroendepersonlighet.

Oavsett typen/höjden av rus är det ändå mycket oansvarigt att missbruka tabletter med barn hemma samtidigt som man har ansvar för. Skulle ju kunna förklara lite hur den där Chrippa blev som han blev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in