Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Gott att de sänker tönten eller vad tycker ni? Håller ni inte med???
Dokument Inifrån är ett prestigeprogram och Bo-Göran Bodin och hans team är i en klass för sig. Till skillnad från Mr. Kleta in sig med 💩 och testa skala 🍌. Just för att journalerna inte går att granska som många program trott honom och låtit honom säga lite vad som faller honom in. Sommarpratat har han också gjort.

Nu är det lite granskning och Bo-Göran Bodin är så korrekt som man kan vara, så oerhört återhållsam och nästan empatisk. Han säger inte att upplevelserna inte ägt rum eller att Jockiboi ljuger - bara att det inte finns dokumenterat i journaler / bup papper, att det saknas vittnen och att historien verkar växt fram från ingenstans 2017. Jockiboi å sin sida pekar på förläggare och TV4 - att de borde granskat hans 💩 bättre. Förnekar alltså inte att han ljugit. Och helt ärligt - om 💩 runkaren hade talat sanning så hade det väl varit en riktig twist. Att han är en nyrik idiot hör inte till ovanligheterna
Citera
2025-12-04, 21:20
Avstängd
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag har lite svårt att förstå varför denna människa med familj är så intressanta för folk??? Samma med typ Wahlgrens, vad gör dessa som skapar ett intresse förutom att bara existera och leva hela sitt liv på nätet? Producerar de något som är fantastiskt eller vad?

Det är rätt sjukt att någon orkar bry sig om de här människorna.
Citera
2025-12-04, 21:24
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Det är rätt sjukt att någon orkar bry sig om de här människorna.

Egentligen ja. Sjukt att man bryr sig om denna tråd ens
Citera
2025-12-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det kunde man hoppas. Men det blir inte så. Det finns två läger. Det ena lägret menar att alla har rätt till sin historia. Och att alla har rätt att beskriva sin historia utan att det ska bli några konsekvenser. Även om man lyckas påvisa hundratals lögner som Bodin gjort i tidigare dokumentärer, så anser den här sidan att man alltid har rätt till sin egen vantolkning. Den andra sidan som e i minoritet. Menar att det e fel att utsn bevis tillåtas förstöra oskyldigas liv.
I detta fall är det väl snarare lundell som tycker sig "ha rätt till sin historia"? Wow.. vi pratar inte om hans tidigare dokumentärer (var t.ex. kritisk mot den där han ensidigt ställde sig på pappans sida då det i det fallet handlade om ett minderårigt barn som riskerade reell skada om pappan faktiskt var farlig) utan om denna och medias okritiska förhållningssätt, att de springer på samma boll och alltid vill hitta en god och en ond.
Citera
2025-12-04, 21:34
Jag tycker det är gravt omoraliskt att tjäna massor av pengar på andras olycka via sina lögner, förstöra andras liv via lögnerna och att media ohämmat sprider dem och att han kan lura andra människor med hjälp av media.

Jag tycker det är bra när sanningen kan föra bedragare upp i ljuset så man kan se vad som verkligen försiggår. Inom alla områden, på alla plan.
Citera
2025-12-04, 21:46
Medlem
Ograsts avatar
Joakim Lundell, desperat för att få andras uppmärksamhet och vinna deras kärlek? Mycket talar för det.
Citera
2025-12-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Det är en klassiskt undanmanöver för att det inte ska låta så farligt, vad syftet med drogen till en början har spelar egentligen ingen roll.

Att hon skulle börja missbrukare tabletter efter alla dessa händelser är orimligt, jag tror nog allt hon har lyckats hålla sitt missbruk på en sån nivå där det inte har märkts väl nog av samhället och när det började spåra ur så använde hon allt hon kunde för att skydda sitt ego och missbruk.
Det är väl också ett sätt att nyansera bilden, lundell har ju velat måla ut det som "morsan var en pillermissbrukare, alltså måste hon ha gjort allt annat jag påstår". Svenskar har ju (särskilt äldre) en väldigt svartvit syn på missbruk, särskilt narkotika, formad av luther, bejerot m.m. Antingen är man helt nykter/tar inget eller blir man parkbänkssalkis/sitter och skjuter upp heroin och blir som en zombie på skidrow. Stämmer ju inte alltid utan många är "funktionella" beroende som dricker på kvällen efter jobbet, även medelklassens bib-kvinnor som jobbar på kontor. Tar alkohol som exempel då det är det folk känner mest. Klart att deras barn märker missbruket men därifrån till att hon därför skulle tvinga honom att sticka nålar i sig själv är steget rätt långt.

Så är inte konstigt utan kan finnas fler anledningar än "undanmanöver", "skydda sitt ego och missbruk".
Senast redigerad av Villekulla90 2025-12-04 kl. 22:19.
Citera
2025-12-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Såg första avsnittet som gick i repris igår och fick känslan i ett klipp att mamman har temperament.

Hon var och är säkert snäll och en kärleksfull mamma men hennes temperament är en egenskap hos henne som påverkar hennes beteende i olika situationer i sin omgivning.
Var väl snarare hennes man som gormade och gapade. Om att ljudet inte var tillräckligt högt på tv att hon skulle vara tyst. En sån där som man får tassa runt på tå för (kommer med åldern hos en del).
Citera
2025-12-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Jag undrar hur mycket research TV-teamet faktiskt gjorde inför sändning. De kan ju inte ha missat att Jacke var med i Nemo Hedéns podcast och snackade om sitt eget samt båda föräldrarnas missbruk? Av det som sägs i podcasten så målas det inte upp som en "fin barndom".

Det är viktigt och bra att mammans historia delas, men det känns som att hon egentligen inte säger så mycket. Om hon nu skulle få berätta sin historia, varför grävdes det inte djupare? Varför handlade dokumentären om att söka fel i Jockes historia? Den hade kunnat handla om förälderns perspektiv. Hon hade kunnat få frågor om hur hon själv kände att hon blev bemött av myndigheterna, vad hon krävde för hjälp, vilken hjälp hon faktiskt fick osv...

Det blir så konstigt. Hur kommer det sig att inga utomstående experter togs in i dokumentären? Varför nämns det inte när den där bilolyckan skedde som gjorde att mamman fick starka mediciner utskrivna?
Det här är bara första delen. Det intressanta är väl inte exakt hur hans barndom var (säkert skit som många andras) utan medias roll (var bara fel 1 av 3) och lundells varumärke. Att okritiserat få hänga ut sin morsa som ett monster utan motfrågor, ja det är ganska motbjudande. Har NÅGOT mediahus ifrågasatt lundells snyfthistorier? Eller är det som alla andra snyfthistorier media kablar ut, ensidig propaganda?
Citera
2025-12-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Människor som lever med stark smärta ser ingen annan lösning än att ta dessa beroendeframkallande opioider som man måste ta mer och mer av för att lindra den fysiska smärtan, för att sen bli fast i missbruk. Jag dömer inte de som hamnar i detta, och har själv ingen erfarenhet av missbruk. Men att döma alla dem som har hamnat i missbruk pga av allt för stor fysisk smärta för dem att leva under, jag har förståelse istället för att det kan bli så. Whiplashskador är smärtsamt att leva med, jag har träffat dem som råkat ut för detta.

Själv har jag en känsla av att du är en riktig pundare och knarkare, och därför har en annan bevekelsegrund till tablettmissbruk. Beteendemönster kan ju vara överensstämmande men orsakerna till tablettmissbruket olika. Mamman har erkänt ett missbruk av opioider flera år efter att Jocke flyttade, jag har träffat helt vanliga svenssons som har hamnat i opioidmissbruk och de använder inte ord som pundare och knarkare. Däremot använder dom som varit i missbruksmiljöerna dessa ord, så du har säkert erfarenhet av detta. men att förringa henne känns inte rätt i min värld.

Jocke är gravt störd, det är ju lätt att se. Att andra syskon inom familjen hamnat fel utan att ha Jockes grundläggande problematik är ju tragiskt, men skyll inte det på mamman. Finns många maskrosbarn som haft det svårt i sin barndom och som hamnar i fel kretsar pga kaotisk och dysfunktionell hemmiljö, men som kan återhämta sig efter tonåren och välja en annan väg i livet. Det handlar om mognad och personlighet.

Varför är det mer "moraliskt" att knarka för att döva fysisk smärta än psykisk sådan? Dessutom sa hon ju i dokumentären att hon tog extra utskrivna tabletter för att hon var "ledsen".
Citera
2025-12-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Självklart rätt att granska. Tycker bara att argumentationen var märklig.

Det man kunde konstatera var att han hade haft en väldigt jobbig uppväxt och att föräldrarna onekligen inte klarat av att ta hand om honom. Så dokumentationen styrker faktiskt hans bild även om det inte framgår hur olämplig hon varit som förälder. Förstår därför inte de som hävdar att hans livshistoria är en lögn när han onekligen haft ett helvete under uppväxten. Sedan kan man ju fråga sig hur mycket detta berodde på mamman, diagnoserna samt andra faktorer.

Mamman har onekligen inte klarat av honom men hans diagnoser är en förmildrande omständighet för henne.
För folk som sett diagnoser och andra sjukdomar på nära håll är det nog förmildrande för många. Det är inte för inte det är handikappade barn som ges bort till barnhem i fattiga länder i högre utsträckning än friska barn. Och visst, sverige har mycket välfärd, hjälp och resurser på ytan men med "problembarn" står ofta myndigheter och föräldrar hjälplösa. Det är väl den tanken som lämnar iaf mig när man ser på tragiska levnadsöden, inte att skuldbelägga föräldrarna slentrianmässigt (scapegoating är det enkla sättet generellt). Och visst, en del föräldrar ÄR skit och totalt värdelösa, men de flesta försöker så gott de kan. Vad fan skulle man själv göra om man fick ett barn som "spårade" eller blev sjukt?... några exempel från minnet.
Robin https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/familjens-kamp-i-torpet-fore-robins-dod-jag-sitter-har-sjalv
Sanne
https://www.svt.se/special/radda-sanne/
Gustav
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/trots-svara-schizofrenin-gustaf-nekas-stod-av-kommunen

Sen är det väl inte konstigt att jocke byggt ett varumärke på det, han kanske tror på sin berättelse också. Är väl snarare medias okritiska förhållande (som vanligt) som är intressant, för iaf mig är det STOR skillnad på ett barn som placerats på fosterhem för att föräldrarna inte kan/orkar ta hand om det eller har eget missbruk vs. att föräldrar misshandlar barnet. Mamman har utmålats som ett monster, antingen är man helt ond eller helt god..

Därför detta bara är del 1 av 3, varför fastna i exakt historiebeskrivning och sanningen, han har skarvat är uppenbart iaf.
Citera
2025-12-04, 22:18
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Var väl snarare hennes man som gormade och gapade. Om att ljudet inte var tillräckligt högt på tv att hon skulle vara tyst. En sån där som man får tassa runt på tå för (kommer med åldern hos en del).
Jaha okej, det var ljudet som var problemet. Jag trodde det handlade om vilken fjärrkontroll de skulle använda, de hade två stycken. Han hör illa helt enkelt.

Reagerade och blev förvånad när båda innan gav intrycket av att vara lugna och timida och sedan blev det groll över fjärrkontrollen. Vad jag tänkte då var att en sådan liten detalj som en fjärrkontroll kunde bli så stort problem.

Det var ju enda gången de satt tillsammans annars intervjuades de separat. Märktes en skillnad på deras beteende och kan varit likadant när barnen var små - lite irriterade så där över småsaker för att sedan brusa upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in