Citat:
Ursprungligen postat av
MrsAlwaysRight
Jag håller med dig. Förstår heller inte varför hon inte fick remiss till hudläkare, det låter helt otroligt. Själv har jag alltid fått remiss till hud och också sökt privat till hudkliniken som alltid hjälpt både mig och mitt barn.
Men var det inte på hud hon solade och blev värre? Blev hon värre för att hon inte smorde in sig med någon hudkräm/vaselin?
Men nu finns ju en bot för TSW då, ta de där sprutorna så försvinner det, eller? Är det någon med TSW som tagit sprutorna men ändå har det kvar?
Förstår att Ellie inte vill ha elaka kommentarer men hon har faktiskt bäddat för det med sin "lita inte på läkarna" och att hon minsann inte ska gå till vården utan visa alla att hon ska äta sig frisk via massa olika preparat och rätt diet. Det är inte sunt att som rätt stor influencer påverka människor i den riktningen, man måste vara noga med hur man pratar och inte hitta på sina egna sanningar som inte stämmer samt sluta överdriva.
Du har många bra poänger.
Man skulle vilja höra just om sådant - hon har vägrat att smörja in (och i perioder ändå gjort det). Vad har egentligen läkarna rekommenderat och hur har det gått när hon inte följt deras råd? Kan hon, i sin roll där hon faktiskt påverkar andra människor och deras inställning till vården, försöka granska sig själv och hennes val i detta?
Jag har sett att en fd skolkamrat till mig kommenterat på Ellies sociala plattformar om att hon är en förebild som ger henne hopp. Vet inte exakt vilka hudproblem min fd skolkamrat egentligen lider av, men minns att hon hade många olika hälsoproblem. Det var så surrealistiskt att inse att någon jag haft i min närhet riskerar sin egna hälsa på grund av vad en youtuber säger i sina vloggar. Det är hemskt! Och det är just det som gör Ellies uttalanden om vården så otroligt farliga!
Som du skriver så är det viktigt att hon, i sin roll som influencer, ifrågasätts. Hon har på många sätt själv dokumenterat att hon skulle göra sig frisk via dieter. Hon vill vara en förebild, men då måste hon också våga vara öppen med misstag hon gjort och vad hon förmedlat ut till hennes "fans". Jag har massor av frågor och funderingar kring hennes val i denna situation. Funkade verkligen cap-behandlingen? Vad fick hon för information om den där UV-behandlingen innan hon påbörjade den? Har läkare avrått henne från att återfukta huden? Har hennes dieter funkat? Varför har hon inte testat att t.ex leva helt utan husdjur hemma? En snabb googling visar att djur kan orsaka hudbesvär hos människor även om det inte handlar om t.ex pälsallergier.
Hur många har hon inspirerat och vilselett? Hur många personer har, på grund av Ellie, slutat med kortison från ena dagen till den andra? Hur många personer har börjat misstro sjukvården på grund av det hon förmedlat utåt om hennes vård?