Citat:
Ursprungligen postat av
Silvestris
Den metod du funderar på kallas för flooding. Man utsätter djuret för det den är rädd för tills den slutar visar tecken på rädsla. Problemen med denna metod (förutom att den är oerhört stressfull för hunden) är att hunden under tiden kan skada sig själv och/eller ägaren, hunden kan bli räddare eller så stänger den av vilket handlar om inlärd hjälplöshet. En hund lär sig att den inte får uttrycka rädsla och att den inte kan komma undan mår inte bra och blir inte en särskilt rolig kompis.
Desensitering är en mycket snällare metod som inte heller är skadlig och den innebär att man vänjer hunden vid obehaget på avstånd. Det kan helt enkelt handla om att du spelar in ljudet från lövblåsaren och sätter på det på väldigt låg volym och sedan ökar man successivt volymen. Hur lång tid det tar innan hunden är trygg med ljudet går inte att svara på eftersom alla hundar är olika och man måste anpassa träningen efter individen.
Det beror på vad hunden har för grundläggande mentalitet.
Min hund är gravt traumatiserad och över ett års tid har gått med att jag kunnat tvinga fram olika saker såsom att jag på några dagar tog bort dess rädsla för mig som blev dess fullständiga förändring. Dvs orädd för mig. Sedan fick jag bära hunden förbi människor osv. Vissa saker har den varit rädd för och aldrig velat gå fram till människor, aldrig velat ta emot godis från andra (tog 4 månader innan hunden tog godis från mig utomhus) och definitivt inte velat att andra rör den/klappar. Sedan oktober så lossnade något med ena framsteget efter det andra i rasande fart och plötsligt kunde vissa till och med börja klappa hunden. Sedan från ingenstans världens bakslag. En natt när jag sov blev hunden orolig och är svårt stressad utomhus hela tiden, går in i läge då han inte "hör" mig och har mycket svårt att ta emot godis av mig pga stress att hela tiden behöva kontrollera omvärlden.
En hund med grundtrygghet kan klara av att vara omkring något som skrämmer och se ägaren lugn. En trasig hund kan försämras mer och mer. Problemet för min del är att jag inte har en minsta aning om vad som hände och sannolikt hörde den ljud utomhus som triggade gamla trauman.
Jag säger, kör på om det är en stabil hund.
En rädd/traumatiserad hund knäcks istället om man missar att den gått in i något läge av allvarlig rädsla.
För min del så gissar jag att jag kanske får bukt med det här igen i mitten av januari om jag har tur. Har ärligt talat inte ens själv en klar aning om vad som hänt/skrämt upp min jycke.