2025-12-09, 00:12
Medlem
lysekil67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Jag har en hund som är rädd för lövblåsen och jag har tänkt på det där och tänkt försöka bota det genom att stänga in hunden i ladan medan lövblåsen blåser för fullt, medan jag ligger där på golvet - obrydd. Jag vill visa hunden att det finns inget att vara rädd för när det kommer till lövblåsen. Ja den låter högt och om man tittar rakt in i utblåset, då kan det göra ont i ögonen, annat än det så går det för fan inte att göra illa sig på LÖVBLÅSEN. En harmlös mackapär som är guld värd men ja, med den tyvärr obligatoriska nackdelen: hög ljudnivå. Man kan inte få allt här i livet. Löven försvinner och det är till och med roligt = perfekt. Men hunden bestämmer sig för att vara rädd för lövblåsen??? Inte på min vakt! Jag måste råda bot på det här nu! Och jag tänker göra det här nu! Men är det djurplågeri?

Vilken trolltråd. Vem fan blåser löv så ofta att det blir ett problem för hunden? Självklart är det djurplågeri att utsätta hunden förmdet du beskriver, och du är sjuk i huvudet som överväger det, om du inte trollar vill säga. Det ena utesluter dock inte det andra.
Citera
2025-12-09, 01:19
Avstängd
Citat:
Jag har en hund som är rädd för lövblåsen och jag har tänkt på det där och tänkt försöka bota det genom att stänga in hunden i ladan medan lövblåsen blåser för fullt, medan jag ligger där på golvet - obrydd. Jag vill visa hunden att det finns inget att vara rädd för när det kommer till lövblåsen. Ja den låter högt och om man tittar rakt in i utblåset, då kan det göra ont i ögonen, annat än det så går det för fan inte att göra illa sig på LÖVBLÅSEN. En harmlös mackapär som är guld värd men ja, med den tyvärr obligatoriska nackdelen: hög ljudnivå. Man kan inte få allt här i livet. Löven försvinner och det är till och med roligt = perfekt. Men hunden bestämmer sig för att vara rädd för lövblåsen??? Inte på min vakt! Jag måste råda bot på det här nu! Och jag tänker göra det här nu! Men är det djurplågeri?
Ja men gör det så du får en hund som är rädd för alla höga ljud eller låter du bara den få vara i huset under tiden du går runt med lövblåsen en gång om året! Jävla klappträ!
Citera
2025-12-09, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Hundar blir rädda när ägaren blir rädd, så du får väl vara med då och sen visa att den är ofarlig, låt den ligga där och gå sen fram till den å visa. Glöm inte bort å öppna fönstret så att ni inte dör av kolmonoxidförgiftning.

Till viss del ja, men rädslor är till stor del nedärvda. Om en hund blir rädd för ljud kommer den inte må bättre eller bli tryggare av att tvingas utsättas för ljudet. Inte heller av att ägaren blir hårdhänt med hunden (vilken någon annan föreslog). Att vara lugn och trygg är absolut viktigt, men man kastar inte in en hund i en situation den inte kan hantera. Det är som att kasta sitt barn i simbassängen och tro att barnet kommer lära sig simma.
Citera
2025-12-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakadiBrunflo
Nej, det är inte djurplågeri.

Detta är absolut djurplågeri.
Citera
2025-12-09, 12:29
Medlem
En person som ens tänker sådana här okunniga tankar som TS ska inte ha djur.
Hunden kommer att bli chockad för livet och rädd för allting som låter.

Dessutom är hunden utrustad med mycket känsligare hörsel än vi människor.
Chansen är att den får hörselskador förutom allt lidande den utsätts för.
Om TS tycker att lövblåsaren låter högt, gissa vad hunden tycker?

Den kommer verkligen att få lida pga hur en idiotisk och oempatisk hundägare handlar.

Fy f-n vilken okunnig tönt TS är. Skäms alla ni som håller med TS om detta onskefulla förslag.

Finns det verkligen såhär dumma människor? Eller är detta inte en äkta tråd?
Senast redigerad av Detdundrar 2025-12-09 kl. 12:32.
Citera
2025-12-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det bästa för hundar är tydligen och att ta i med hårdhandskarna gör att den vänjer sig snabbare.

Hoppas för alla hundars skull att du inte är hundägare.
Citera
2025-12-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Detta är absolut djurplågeri.
Nä.
Citera
2025-12-09, 12:42
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hoppas för alla hundars skull att du inte är hundägare.
Man måste vara bestämd med hundar.
Citera
2025-12-09, 13:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det bästa för hundar är tydligen och att ta i med hårdhandskarna gör att den vänjer sig snabbare.

Bäst är väl att man slår den med kopplet. Behöver ju inte använda spännet med en gång, utan rappa den hårt så den får annat än ljudet att tänka på. Du upplevs ju inte lövblåsen som så illa. Nästa gång den skäller på lövblåsen så höjer man bara kopplet. Tänker jag fel här?

Citera
2025-12-09, 13:16
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Jajamen. bara att stänga in vovven ensam med lövblåsen ett dygn så ska du se att den skärper sig.

Gäller att vänja husdjuren vid oväsen. Jag botade kattens dammsugarfobi på samma vis.

In med katt å dammsugare på full gas i en garerob och stäng ett par timmar.
Din lilla horunge. Stryk borde du få.

Inget hot, men du har tur att du inte känner mig.

Djurplågare har jag inget till övers för.

TS , fortsätt bara använda lövblåsen som vanligt så ska det nog lösa sig.
Citera
2025-12-09, 13:28
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Men hunden bestämmer sig för att vara rädd för lövblåsen??? Inte på min vakt! Jag måste råda bot på det här nu! Och jag tänker göra det här nu! Men är det djurplågeri?

Hunden "bestämmer" inte vad den ska betrakta som en fara. Vill du hjälpa hunden att reda ut sin rädsla ska du göra exakt som beskrivs här nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Silvestris
Den metod du funderar på kallas för flooding. Man utsätter djuret för det den är rädd för tills den slutar visar tecken på rädsla. Problemen med denna metod (förutom att den är oerhört stressfull för hunden) är att hunden under tiden kan skada sig själv och/eller ägaren, hunden kan bli räddare eller så stänger den av vilket handlar om inlärd hjälplöshet. En hund lär sig att den inte får uttrycka rädsla och att den inte kan komma undan mår inte bra och blir inte en särskilt rolig kompis.

Desensitering är en mycket snällare metod som inte heller är skadlig och den innebär att man vänjer hunden vid obehaget på avstånd. Det kan helt enkelt handla om att du spelar in ljudet från lövblåsaren och sätter på det på väldigt låg volym och sedan ökar man successivt volymen. Hur lång tid det tar innan hunden är trygg med ljudet går inte att svara på eftersom alla hundar är olika och man måste anpassa träningen efter individen.
Citera
2025-12-09, 14:06
Avstängd
Om du är med ser jag inga problem
Men gör det ute
Hunden på koppel så den inte kan dra
Du säger inget
Gör en godisbana med det godiset hunden gillar i skålar på väg mot där lövblåsen är
Börja med att vara 100 meter från lövblåsen och sen ta det under ett par dagar där ni rör er närmare och närmare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in