2025-12-08, 20:02
Medlem
RAKA-KORTs avatar
Jag har en hund som är rädd för lövblåsen och jag har tänkt på det där och tänkt försöka bota det genom att stänga in hunden i ladan medan lövblåsen blåser för fullt, medan jag ligger där på golvet - obrydd. Jag vill visa hunden att det finns inget att vara rädd för när det kommer till lövblåsen. Ja den låter högt och om man tittar rakt in i utblåset, då kan det göra ont i ögonen, annat än det så går det för fan inte att göra illa sig på LÖVBLÅSEN. En harmlös mackapär som är guld värd men ja, med den tyvärr obligatoriska nackdelen: hög ljudnivå. Man kan inte få allt här i livet. Löven försvinner och det är till och med roligt = perfekt. Men hunden bestämmer sig för att vara rädd för lövblåsen??? Inte på min vakt! Jag måste råda bot på det här nu! Och jag tänker göra det här nu! Men är det djurplågeri?
Senast redigerad av RAKA-KORT 2025-12-08 kl. 20:59.
Citera
2025-12-08, 20:38
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Jag har en hund som är rädd för lövblåsen och jag har tänkt på det där och tänkt försöka bota det genom att stänga in hunden i ladan medan lövblåsen blåser för fullt, medan jag ligger där på golvet - obrydd. Jag vill visa hunden att det finns inget att vara rädd för när det kommer till lövblåsen. Ja den låter högt och om man tittar rakt in i utblåset, då kan det göra ont i ögonen, annat än det så går det för fan inte att göra illa sig på LÖVBLÅSEN. En harmlös mackapär som är guld värd men jag, med den tyvärr obligatoriska höga ljudet. Man kan inte få allt här i livet. Löven försvinner och det är till och med roligt = perfekt. Men hunden bestämmer sig för att vara rädd för lövblåsen??? Inte på min vakt! Jag måste råda bot på det här nu! Och jag tänker göra det här nu! Men är det djurplågeri?
Den kommer nog bara bli mer rädd men absolut kör på
Citera
2025-12-08, 20:38
Medlem
Citat:
Jag har en hund som är rädd för lövblåsen och jag har tänkt på det där och tänkt försöka bota det genom att stänga in hunden i ladan medan lövblåsen blåser för fullt, medan jag ligger där på golvet - obrydd. Jag vill visa hunden att det finns inget att vara rädd för när det kommer till lövblåsen. Ja den låter högt och om man tittar rakt in i utblåset, då kan det göra ont i ögonen, annat än det så går det för fan inte att göra illa sig på LÖVBLÅSEN. En harmlös mackapär som är guld värd men jag, med den tyvärr obligatoriska höga ljudet. Man kan inte få allt här i livet. Löven försvinner och det är till och med roligt = perfekt. Men hunden bestämmer sig för att vara rädd för lövblåsen??? Inte på min vakt! Jag måste råda bot på det här nu! Och jag tänker göra det här nu! Men är det djurplågeri?

Skärp dej!!
Du behöver social träning och dessutom är det inte rätt väg att lära en hund att bli trygg på det sättet!

Låt någon låsa in dej i bakluckan på en bil och spela hög musik i ett dygn samtidigt som någon kontrollerar bilfärden och lär dej lugn?
Citera
2025-12-08, 20:39
Medlem
kim-bong-ils avatar
Jajamen. bara att stänga in vovven ensam med lövblåsen ett dygn så ska du se att den skärper sig.

Gäller att vänja husdjuren vid oväsen. Jag botade kattens dammsugarfobi på samma vis.

In med katt å dammsugare på full gas i en garerob och stäng ett par timmar.
Senast redigerad av kim-bong-il 2025-12-08 kl. 20:42.
Citera
2025-12-08, 20:53
Medlem
Graavargs avatar
Du är på rätt väg men litet fel metod. Sätt på lövblåsen utomhus och lägg dig ner på lagom långt avstånd och bete dig konstigt (jag brukar köra med ansiktet neråt och säga piip-piip-piip-piip... ). Grejen är hunden ska bli så nyfiken att den kommer och kollar dig och vad tusan du sysslar med. Då får den godis och beröm.

Sen går du ett litet varv och så går du litet närmare lövblåsen och upprepar samma procedur. Osv. osv.

Du behöver inte träna den att komma alldeles intill lövblåsen, det räcker att den hör ljudet hela tiden men slutar intressera sig för/fokusera på den. Nästa gång du använder lövblåsen "på riktigt", ha godis med i fickan. Om hunden börjar skälla på lövblåsen, sätt ner den på marken och gå en bit ifrån och gör om den ursprungliga proceduren.

Om du har grannar kommer de att tro att du blivit skvatt galen, men din hund kommer att lära sig att också om ljudet är irriterande så är lövblåsen inte farlig och inget att skälla på.
Citera
2025-12-08, 21:19
Moderator
Allaballawallas avatar
Ja, det är djurplågeri och kommer med största sannolikhet bara leda till att hunden blir fullständigt förstörd.

Bara en totalidiot skulle tro något annat.
Citera
2025-12-08, 22:10
Medlem
Citat:
Jag har en hund som är rädd för lövblåsen och jag har tänkt på det där och tänkt försöka bota det genom att stänga in hunden i ladan medan lövblåsen blåser för fullt, medan jag ligger där på golvet - obrydd. Jag vill visa hunden att det finns inget att vara rädd för när det kommer till lövblåsen. Ja den låter högt och om man tittar rakt in i utblåset, då kan det göra ont i ögonen, annat än det så går det för fan inte att göra illa sig på LÖVBLÅSEN. En harmlös mackapär som är guld värd men ja, med den tyvärr obligatoriska nackdelen: hög ljudnivå. Man kan inte få allt här i livet. Löven försvinner och det är till och med roligt = perfekt. Men hunden bestämmer sig för att vara rädd för lövblåsen??? Inte på min vakt! Jag måste råda bot på det här nu! Och jag tänker göra det här nu! Men är det djurplågeri?

Nej, det är inte djurplågeri.
Citera
2025-12-08, 22:27
Medlem
kalkryggars avatar
Det enda vettiga sättet att få hunden att inte vara rädd för lövlåsen är nog att låta den vänja sig på sitt avstånd.

Eller varför inte göra det ännu enklare? Stäng in hunden med ett gnagben inne i huset de ytterst få gånger du måste fjanta runt med lövblåsen. Simpel lösning ändå va?
Citera
2025-12-08, 22:40
Medlem
Den metod du funderar på kallas för flooding. Man utsätter djuret för det den är rädd för tills den slutar visar tecken på rädsla. Problemen med denna metod (förutom att den är oerhört stressfull för hunden) är att hunden under tiden kan skada sig själv och/eller ägaren, hunden kan bli räddare eller så stänger den av vilket handlar om inlärd hjälplöshet. En hund lär sig att den inte får uttrycka rädsla och att den inte kan komma undan mår inte bra och blir inte en särskilt rolig kompis.

Desensitering är en mycket snällare metod som inte heller är skadlig och den innebär att man vänjer hunden vid obehaget på avstånd. Det kan helt enkelt handla om att du spelar in ljudet från lövblåsaren och sätter på det på väldigt låg volym och sedan ökar man successivt volymen. Hur lång tid det tar innan hunden är trygg med ljudet går inte att svara på eftersom alla hundar är olika och man måste anpassa träningen efter individen.
Citera
2025-12-08, 22:57
Medlem
StorFetAnkas avatar
Hundar blir rädda när ägaren blir rädd, så du får väl vara med då och sen visa att den är ofarlig, låt den ligga där och gå sen fram till den å visa. Glöm inte bort å öppna fönstret så att ni inte dör av kolmonoxidförgiftning.
Citera
2025-12-08, 23:18
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Hundar blir rädda när ägaren blir rädd, så du får väl vara med då och sen visa att den är ofarlig, låt den ligga där och gå sen fram till den å visa. Glöm inte bort å öppna fönstret så att ni inte dör av kolmonoxidförgiftning.
Så tänker jag också, hunden ser och märker hur husse reagerar.
Det är TS som ska visa hunden hur man tar kommandot över blåsaren!
Citera
2025-12-08, 23:48
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Det bästa för hundar är tydligen och att ta i med hårdhandskarna gör att den vänjer sig snabbare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in