2025-12-09, 18:54
Medlem
Flaskpostenss avatar
Bättre att knyta fast lövblåsaren på hunden så får den lära sig att leva med den och sova med den påslagen. Du kan inte ha nå jävla vek hund, farligt som fan..
Citera
2025-12-09, 19:07
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvestris
Den metod du funderar på kallas för flooding. Man utsätter djuret för det den är rädd för tills den slutar visar tecken på rädsla. Problemen med denna metod (förutom att den är oerhört stressfull för hunden) är att hunden under tiden kan skada sig själv och/eller ägaren, hunden kan bli räddare eller så stänger den av vilket handlar om inlärd hjälplöshet. En hund lär sig att den inte får uttrycka rädsla och att den inte kan komma undan mår inte bra och blir inte en särskilt rolig kompis.

Desensitering är en mycket snällare metod som inte heller är skadlig och den innebär att man vänjer hunden vid obehaget på avstånd. Det kan helt enkelt handla om att du spelar in ljudet från lövblåsaren och sätter på det på väldigt låg volym och sedan ökar man successivt volymen. Hur lång tid det tar innan hunden är trygg med ljudet går inte att svara på eftersom alla hundar är olika och man måste anpassa träningen efter individen.
Det beror på vad hunden har för grundläggande mentalitet.

Min hund är gravt traumatiserad och över ett års tid har gått med att jag kunnat tvinga fram olika saker såsom att jag på några dagar tog bort dess rädsla för mig som blev dess fullständiga förändring. Dvs orädd för mig. Sedan fick jag bära hunden förbi människor osv. Vissa saker har den varit rädd för och aldrig velat gå fram till människor, aldrig velat ta emot godis från andra (tog 4 månader innan hunden tog godis från mig utomhus) och definitivt inte velat att andra rör den/klappar. Sedan oktober så lossnade något med ena framsteget efter det andra i rasande fart och plötsligt kunde vissa till och med börja klappa hunden. Sedan från ingenstans världens bakslag. En natt när jag sov blev hunden orolig och är svårt stressad utomhus hela tiden, går in i läge då han inte "hör" mig och har mycket svårt att ta emot godis av mig pga stress att hela tiden behöva kontrollera omvärlden.

En hund med grundtrygghet kan klara av att vara omkring något som skrämmer och se ägaren lugn. En trasig hund kan försämras mer och mer. Problemet för min del är att jag inte har en minsta aning om vad som hände och sannolikt hörde den ljud utomhus som triggade gamla trauman.

Jag säger, kör på om det är en stabil hund.
En rädd/traumatiserad hund knäcks istället om man missar att den gått in i något läge av allvarlig rädsla.

För min del så gissar jag att jag kanske får bukt med det här igen i mitten av januari om jag har tur. Har ärligt talat inte ens själv en klar aning om vad som hänt/skrämt upp min jycke.
Citera
2025-12-09, 19:37
Medlem
scoremaxs avatar
Idén att låsa in sig i ett rum låter inget vidare.

Ingen av mina hundar (ej jakthundar, utan sällskaps) har varit skotträdda, och metoden jag använt har helt enkelt varit att gå ut en promenad och skjuta då och då, eller låta dom gå i trädgården, fritt, när man skjuter prick.

Dom bestämmer själv avståndet, kan komma nära och gå som dom vill.
Det går snabbt, och dom blir så orädda att jag tvärtemot får avstå skott då jag varit rädd om deras hörsel.
Citera
2025-12-09, 20:16
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Jag har en hund som är rädd för lövblåsen och jag har tänkt på det där och tänkt försöka bota det genom att stänga in hunden i ladan medan lövblåsen blåser för fullt, medan jag ligger där på golvet - obrydd. Jag vill visa hunden att det finns inget att vara rädd för när det kommer till lövblåsen. Ja den låter högt och om man tittar rakt in i utblåset, då kan det göra ont i ögonen, annat än det så går det för fan inte att göra illa sig på LÖVBLÅSEN. En harmlös mackapär som är guld värd men ja, med den tyvärr obligatoriska nackdelen: hög ljudnivå. Man kan inte få allt här i livet. Löven försvinner och det är till och med roligt = perfekt. Men hunden bestämmer sig för att vara rädd för lövblåsen??? Inte på min vakt! Jag måste råda bot på det här nu! Och jag tänker göra det här nu! Men är det djurplågeri?

Han kanske får ont i öronen som är mycket känsligare än dina.
Citera
2025-12-10, 12:29
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Det är en utomordentligt dålig idé och kommer inte hjälpa vare sig dig eller hunden.
Du får ha den igång på ett långt avstånd, ta pauser och klappa hunden och ge den godis när den inte är så rädd.

Lågaffektivt bemötande kan du söka på.

För referens bifogar jag ett meme:
https://imgur.com/gallery/lennart-w65Dm8b
Citera
2025-12-10, 12:43
Medlem
1754s avatar
Citat:
Jag har en hund som är rädd för lövblåsen och jag har tänkt på det där och tänkt försöka bota det genom att stänga in hunden i ladan medan lövblåsen blåser för fullt, medan jag ligger där på golvet - obrydd. Jag vill visa hunden att det finns inget att vara rädd för när det kommer till lövblåsen. Ja den låter högt och om man tittar rakt in i utblåset, då kan det göra ont i ögonen, annat än det så går det för fan inte att göra illa sig på LÖVBLÅSEN. En harmlös mackapär som är guld värd men ja, med den tyvärr obligatoriska nackdelen: hög ljudnivå. Man kan inte få allt här i livet. Löven försvinner och det är till och med roligt = perfekt. Men hunden bestämmer sig för att vara rädd för lövblåsen??? Inte på min vakt! Jag måste råda bot på det här nu! Och jag tänker göra det här nu! Men är det djurplågeri?

Ja, det är djurplågeri din jävla idiot. Ska man träna en hund att tåla t.ex fyrverkerier så måste man börja med det när den är ung, genom att titta och lyssna på fyrverkeri på håll och visa att det inte är farligt. Inte hålla på och dalta, osv.
Citera
2025-12-11, 07:14
Medlem
RAKA-KORTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Ja, det är djurplågeri din jävla idiot. Ska man träna en hund att tåla t.ex fyrverkerier så måste man börja med det när den är ung, genom att titta och lyssna på fyrverkeri på håll och visa att det inte är farligt. Inte hålla på och dalta, osv.
Hur gör man om den inte är ung längre?
Citera
2025-12-11, 10:11
Medlem
1754s avatar
Citat:
Hur gör man om den inte är ung längre?

Då får man använda krattan och kratta löv istället för lövblåsaren.
Citera
2025-12-11, 12:53
Medlem
RAKA-KORTs avatar
Citat:
Då blir det ladan...
Citera
2025-12-11, 12:54
Medlem
1754s avatar
Citat:
Då blir det ladan...

Då hoppas jag att karma slår hårt mot dig din lata jävla djurplågare.
Citera
2025-12-15, 22:53
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Bäst är väl att man slår den med kopplet. Behöver ju inte använda spännet med en gång, utan rappa den hårt så den får annat än ljudet att tänka på. Du upplevs ju inte lövblåsen som så illa. Nästa gång den skäller på lövblåsen så höjer man bara kopplet. Tänker jag fel här?

Det låter som en bra ide. Det var ju så det fungerade i skolan förut och det var alltid ordning och reda då, se bara nu hur kaosartat det blir när man inte har en tydlig uppfostran.
Citera
2025-12-15, 22:57
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Är du dum eller. Man köper ju en lövblås av en anledning. Den dumma jävla hunden bestämmer själv när han lär sig sluta skälla och får komma ut ur ladan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in