2025-12-10, 17:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Köket måste ju ha jord men i övrigt så länge som det inte är blandat med jordade och ojordade uttag så spelar det ingen roll. Skit i det bara. Man får inte installera ett jordat uttag utan att ansluta jorden, men rent praktiskt så spelar det ingen roll så länge du vet om det. Det som hade varit farligt hade varit om du trott att du hade jordade uttag och drog fram ett nytt uttag med jord bredvid ett fake jordat uttag.

Vill du vara "laglig" så byt ut dom jordade uttagen till ojordade, det blir inte speciellt dyrt.
Citera
2025-12-10, 17:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
En riktigt trist nedgradering av standarden när inte kontakter längre kommer att passa osv.
Alla jordade kontakter passar i ojordade uttag. Det är tvärtom som det inte passar.
Citera
2025-12-10, 17:22
Medlem
Behöver ju inte vara "felkopplat" i centralen heller. Kan ju vara så att tidigare ägare bytt kyl/frys och ugn och då satt kontakten i den som satt närmast. Det sitter troligtvis 2 vägguttag bakom skåpen, byt plats på dem om det känns så viktigt.
Citera
2025-12-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Någon jordsfelsbrytare finns det inte heller, och skåpet är typ kopplat som en jävla tomteverkstad där ”kyl” går till ugnen i köket och den verkliga kylen går på ”belysning kök” mm.

Tänkte på en sak gällande detta - det är ju inte säkert att det är omkopplat/fel i elskåpet. Om både ugn och kylskåp i kopplade med vanliga vägguttag så jag det ju vara så enkelt att man byggt om lite och nu sitter ugnen i uttaget som innan användes av kylskåpet och vice versa.

Det bästa är ju att ha en egen propp för kylskåpet så mat inte förstörs om något gör att proppen går.

De där små lapparna som brukar förklara till vilken säkring går till vad går ju att ändra.
Citera
2025-12-10, 18:43
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Är du snål så koppla in JFB så är du skyddad.
Det är ju en nollfelsbrytare och skyddar dig oavsett om det har Jord eller ej.

Att tråda om så det blir jord överallt är inte säkert det blir 15h som någon påstod. Det är under förutsättningarna att allting är enkelt att hitta, enkelt att dra om. Kan lika gärna ta 3 dagar, samt mer skit som du inte vet om.

En JFB är jättebra men den ger ju inte samma sorts skydd som jordning. Om en apparat med metallhöjse går sönder så att fas är i kontakt med metallhöljet kan man få en rejäl stöt innan brytaren löser ut. Är jorden inkopplad går däremot den vanliga säkringen redan när felet uppstår.
Citera
2025-12-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Alla jordade kontakter passar i ojordade uttag. Det är tvärtom som det inte passar.

Då känns det ju som en formalitet egentligen, om jorden inne i uttaget är inkopplad eller inte.
Tråkigt att de inte bara satte in ojordade uttag från början då, så hade det aldrig blivit något att diskutera.

Det kanske tillochmed är tillåtet att ha det såhär, med jordade uttag som inte är inkopplade?
Jag har inte sett några egentliga bevis på motsatsen annat än folk med starka åsikter på olika forum som säger att man inte får göra si och så. Men det är ingen som har kunnat länka mig lagtexten där det står att det inte är tillåtet.

Så jag behöver ta hit en fackman som får göra en bedömmning och så får man ta det därifrån om man ska dra om all elen, om man bara ska skita i det om det inte finns några problem här.
Senast redigerad av krakelibrankel 2025-12-10 kl. 19:18.
Citera
2025-12-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad är skillnaden om olyckan är framme?

Dvs:

1. Du står i ett rum och kopplar in vinkelslipen i ett ojordat uttag och använder - något går fel.

2. Du står i ett rum och kopplar in vinkelslipen i ett jordad uttag utan framdragen skyddsjord och använder - något går fel.

Om man är så försiktig att man absolut inte vill använda ett ojordat uttag så bör man vara så kunnig att man kan mäta och kontrollera att jorden verkligen är jordad. Inte lita blint på att det är jordat.

Du vill inte ta till dig av det jag skriver. Fortsatt konversation är ej nödvändig.
TS be en elektriker se över elen.
Citera
2025-12-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du vill inte ta till dig av det jag skriver. Fortsatt konversation är ej nödvändig.
TS be en elektriker se över elen.

Det är för att du inte på ett vettigt sätt kan förklara varför det skulle vara farligare med jordade uttag utan skyddsjord inkopplad jämfört med ojordade uttag.

Du har läst eller hört att det är så och upprepar detta vidare - utan att förstå varför.

Jag har pratat med flera elektriker om just detta och svaren är ganska lika.
Senast redigerad av poiuy1298 2025-12-10 kl. 19:32.
Citera
2025-12-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är för att du inte på ett vettigt sätt kan förklara varför det skulle vara farligare med jordade uttag utan skyddsjord inkopplad jämfört med ojordade uttag.

Du har läst eller hört att det är så och upprepar detta vidare - utan att förstå varför.

Jag har pratat med flera elektriker om just detta och svaren är ganska lika.

Fortfarande för att du tror att uttaget är jordat.
Du har dessutom själv svarat på vad som kan gå snett så jag förstår inte varför jag skall upprepa det du själv har svarat på.

Det du vill höra är att det inte är någon skillnad och att det är lugnt.
Vill du ha det svaret så får du gå till någon annan.

I övrigt så kommer du inte vidare i din frågeställning utan du ältar samma fråga om och om igen, trots att jag har svarat på den och att du själv har svarat på den.
Vill du ha en chatt-kompis så gå till rätt forum för det.
Citera
2025-12-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
När man ser att det saknar jordfelsbrytare eller att gruppschema inte stämmer överens med verkligheten så hade åtminstone jag påtalat för säljaren att det här är något som behöver utredas.

Med tanke på att jordfelsbrytare inte blev obligatoriskt förrän 2000 så är det ju inte något som man behöver höja på ögonbrynen på att de saknas i en lägenhet från 1992. Och att det inte stämde överens förän efter att TS hade köpt lägenheten är ju något som...

...man får ta sin tidsmaskin till innan köpet och kolla och utreda saken eller?
Citera
2025-12-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Ett dolt fel är exempelvis en fuktskada som man inte kan se några tecken på utan att förstöra ytskiktet.

En utgångspunkt kan vara att man inte skulle kunna ha upptäckt felet utan förstörande test/inspektion.

Att öppna upp ett eluttag är ingen omfattande inspektion. Du behöver inte ens öppna uttaget, du kan testa med en uttagsprovare, kostar drygt 100 kr.

Om det däremot hade varit en kabel inkopplad till jorden i uttaget, men den inte varit kopplad i andra änden så kan man börja fundera på dolt fel.

Har du något belägg för att det är något annat än dina egenhopsnickrade tolkningar om hur långt undersökningsplikten sträcker sig? Jag skulle gissa på att det är just vad det är.

Sen har vi ju den lilla detaljen att denna undersökningsplikt inte föreligger när man köper BR och därmed kan vi helt bortse från din hemasnickrade ide om vad undersökningsplikten omfattar.
Citera
2025-12-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Har du något belägg för att det är något annat än dina egenhopsnickrade tolkningar om hur långt undersökningsplikten sträcker sig? Jag skulle gissa på att det är just vad det är.

Sen har vi ju den lilla detaljen att denna undersökningsplikt inte föreligger när man köper BR och därmed kan vi helt bortse från din hemasnickrade ide om vad undersökningsplikten omfattar.

Det föreligger undersökningsplikt även vid köp av BR - exempelvis elen som ingen ”vanlig” besiktningsman befattar sig med utan hänvisar alltid vidare till elektriker (oavsett om det handlar om BR eller hus).

Samma sak med badrum, det åligger köparen att undersöka och såklart helst ha papper på att den är fackmannamässigt utförd. En av svettigare tvister jag stött på handlade just om ett fackmannamässigt utfört badrum och tätskikt/genomföringar osv var korrekt till skillnad från en vägg som flyttats och reglats upp med 45x45-reglar som (på sikt) inte klarar tyngden från det kakel som man låtit använda. Lägenheten hade köpts på spekulation och snabbrenoverats och säljaren var inte medgörlig alls när felet uppdagades.

Att väggar flyttats (lyckligtvis inte bärande) utan att föreningen/ styrelsen meddelats gjorde inte saken bättre för köparen som tänkte att det var en möjlig väg - juristen som kontaktades lät meddela att allt ligger under köparens anmälningsplikt och att lägenheten helt är köparens huvudvärk och hoppet stod till att vädja om någon slags förlikning med säljaren och hoppas att denne nappade - vilket dock inte hände.

Det är en kultur som mäklare gärna göder, att undersökningsplikt inte föreligger vid köp av BR. Omvänt vore det orimligt att så inte skulle vara fallet och att Bostadsrättsföreningar skulle göras ansvariga för om deras andelsägare exempelvis väljer att fulrenovera inför en försäljning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in