2025-12-10, 23:51
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Har du något belägg för att det är något annat än dina egenhopsnickrade tolkningar om hur långt undersökningsplikten sträcker sig? Jag skulle gissa på att det är just vad det är.

Sen har vi ju den lilla detaljen att denna undersökningsplikt inte föreligger när man köper BR och därmed kan vi helt bortse från din hemasnickrade ide om vad undersökningsplikten omfattar.

Köplagens 20:e paragraf. Dock är el som dold ett fel som oftast faller på säljaren.
Citera
2025-12-11, 05:57
Medlem
tnems avatar
Citat:
Har du något belägg för att det är något annat än dina egenhopsnickrade tolkningar om hur långt undersökningsplikten sträcker sig? Jag skulle gissa på att det är just vad det är.

Sen har vi ju den lilla detaljen att denna undersökningsplikt inte föreligger när man köper BR och därmed kan vi helt bortse från din hemasnickrade ide om vad undersökningsplikten omfattar.

Lägg ner din härskarteknik.

Köplagen gäller.
Här har du en förklaring:
https://lawline.se/answers/7230
Citera
2025-12-11, 09:41
Medlem
Du får själv byta eluttag till ett av samma sort men inte byta från ojordat till jordat uttag. En sådan ändring skall alltid göras av behörig elektriker. Vid köpet hade lägenheten därför en otillåten elinstallation. Att besiktiga att elinstallationen gjorts enligt lagar och förordningar ingår inte i undersökningsplikten. Slutsatsen är att detta är ett dolt fel.

Det större problemet är dock om någon gjort andra otillåtna ändringar i elsystemet. Säg att det börjar brinna i elinstallationen. Förutom besväret med branden riskerar du att försäkringsbolaget inte vill ersätta skadan.

Jag skulle om jag vore i ditt ställe göra följande:
- gör inga ändringar själv.
- skicka rekommenderat brev till säljaren och mäklaren. I brevet bör stå mycket kortfattat det du hittills upptäckt. Exempel: "Detta är en reklamation av dolt fel. Minst ett eluttag har bytts från ojordat till jordat utan att skyddsjord dragits fram. Detta har enligt min uppfattning inte gjorts av behörig elektriker och bryter mot lag eller förordning. Jag misstänker även övriga fel i elinstallationen. Jag kommer anlita en besiktningsman för att fastställa felets hela omfattning."
- kolla med ditt försäkringsbolag hur de ser på godkända besiktningsmän. Du har troligen även en del i din försäkring som täcker rättskydd som kan täcka kostnaden för en advokat (som i slutänden troligen kommer betalas av säljaren).
- anlita en besiktningsman som dokumenterar felen och ger en uppskattning om vad som behöver göras och vad det kan kosta. (OBS: undvik skumma besiktningsmän som köparen eller mäklaren föreslår).

Först därefter kan du börja tänka på nästa steg, till exempel faktiskt åtgärda felet.
Citera
2025-12-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är för att du inte på ett vettigt sätt kan förklara varför det skulle vara farligare med jordade uttag utan skyddsjord inkopplad jämfört med ojordade uttag.

Du har läst eller hört att det är så och upprepar detta vidare - utan att förstå varför.

Jag har pratat med flera elektriker om just detta och svaren är ganska lika.

Det kan vara så att en kabel inne i uttaget spretar lite och kommer i kontakt med jord. Och vips så har du 230 volt i ditt jordade dator chassi. Säkringen eller JFB löser inte ut då det inte går någon ström innan du tar i höljet och får strömmen genom kroppen.

I ett uttag där jord är inkopplad så går säkringen direkt när detta händer.
Senast redigerad av krakelibrankel 2025-12-11 kl. 17:25.
Citera
2025-12-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Lägg ner din härskarteknik.

Köplagen gäller.
Här har du en förklaring:
https://lawline.se/answers/7230

Du for med att JB skulle vara gällande och jag tillrättavisade dig att det är KL som gäller och inte JB och nu kommer du och försöker tillrättavisa mig och kalla det för härskarteknik och hävdar att KL (visst) gäller. Är du allmänt förvirrad eller?

Dessutom så kan man ju undra om du läst din länk själv? Där står ju bland annat det där som jag berättade om underlåtande att undersöka varan om säljaren uppmanar honom att göra det. Men men, när jag säger det så är det väl härskartaktik och när du kommer med det så är det väl...
Citera
2025-12-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Köplagens 20:e paragraf. Dock är el som dold ett fel som oftast faller på säljaren.

Ja precis, men nu var det ju någon paragraf i JB som han hobbytolkade som jag ju påpekade att man helt kan bortse från hans hobbytolkning.
Citera
2025-12-11, 22:25
Medlem
Citat:
Det är för att du inte på ett vettigt sätt kan förklara varför det skulle vara farligare med jordade uttag utan skyddsjord inkopplad jämfört med ojordade uttag.

Du har läst eller hört att det är så och upprepar detta vidare - utan att förstå varför.

Jag har pratat med flera elektriker om just detta och svaren är ganska lika.
Bara en liten kommentar.
Det stämmer det du säger att det inte behöver vara farligt. Jag tror till och med att det närmast aldrig är farligt. Det är i sammanhanget ganska oförargligt. Problemet är att ingen vet hur mycket annat tidigare innehavare fuskat med när det gäller elen. Fuskade hen på ett ställe så kan det vara fusk lite överallt.

En viktig punkt är att köparen har faktiska objektiva bevis på att en regelvidrig elinstallation gjorts före köpet. Jag tolkar köplagen som att detta är ett dolt fel.

Det är ett fåtal saker man får göra som privatperson. Allt annat i elinstallationer skall göras av en behörig elektriker inom ramen för ett elinstallationsföretag som har korrekta tillstånd. En behörig elektriker byter inte från ojordade uttag till jordade utan att koppla jorden. Och en privatperson får inte byta uttagen (det är tillåtet i allmänhet att ersätta uttag med samma sort).

Glöm inte heller att när köparen säljer lägenheten i framtiden kan nästa köpare komma att ställa krav om felet inte är åtgärdat.
Citera
2025-12-11, 22:42
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Vad är skillnaden om olyckan är framme?

Dvs:

1. Du står i ett rum och kopplar in vinkelslipen i ett ojordat uttag och använder - något går fel.

2. Du står i ett rum och kopplar in vinkelslipen i ett jordad uttag utan framdragen skyddsjord och använder - något går fel.

Om man är så försiktig att man absolut inte vill använda ett ojordat uttag så bör man vara så kunnig att man kan mäta och kontrollera att jorden verkligen är jordad. Inte lita blint på att det är jordat.
Varför just en vinkelslip?, dom är ju aldrig skydsjordade.
Citera
2025-12-13, 17:06
Medlem
tnems avatar
Citat:
Du for med att JB skulle vara gällande och jag tillrättavisade dig att det är KL som gäller och inte JB och nu kommer du och försöker tillrättavisa mig och kalla det för härskarteknik och hävdar att KL (visst) gäller. Är du allmänt förvirrad eller?

Dessutom så kan man ju undra om du läst din länk själv? Där står ju bland annat det där som jag berättade om underlåtande att undersöka varan om säljaren uppmanar honom att göra det. Men men, när jag säger det så är det väl härskartaktik och när du kommer med det så är det väl...

I vilket inlägg har jag skrivit om JB?
Citera
2025-12-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
I vilket inlägg har jag skrivit om JB?

Måste ha blandat ihop inläggen. Sorry, men faktum kvarstår att jag rätt tidigt påpekade att JB inte gäller när det gäller BR-köp så det är rätt malplacerat att komma och "tillrättavisa" mig på den punkten.

Dessutom är det ju så att undersökningsplikten för köparen i KL är betydligt lindrigare än vad gäller motsvarande i JB. Mycket om resomang kring köparens undersökningsplikt bygger ju på att man far efter den varianten i JB eftersom motsvarande i KL knappast håller med mindre än att man gör antaganden som inte framgått i TS.
Citera
2025-12-13, 17:22
Medlem
tnems avatar
Citat:
Måste ha blandat ihop inläggen. Sorry, men faktum kvarstår att jag rätt tidigt påpekade att JB inte gäller när det gäller BR-köp så det är rätt malplacerat att komma och "tillrättavisa" mig på den punkten.

Dessutom är det ju så att undersökningsplikten för köparen i KL är betydligt lindrigare än vad gäller motsvarande i JB. Mycket om resomang kring köparens undersökningsplikt bygger ju på att man far efter den varianten i JB eftersom motsvarande i KL knappast håller med mindre än att man gör antaganden som inte framgått i TS.

Fast det var ju du som kom och försökte tillrättavisa mig.
Citera
2025-12-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ett par elektriker kan koppla om allt på en dag. Det kostar inte 80k men kanske 10-15 inkl material osv.

Iofs. är väl jordade uttag som inte fungerar ett väldigt tydligt dolt fel och då har du en viss rätt att kräva ersättning för det.
25-40k kommer det landa på. Två gubbar 6-10 timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in