Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Det är för att du inte på ett vettigt sätt kan förklara varför det skulle vara farligare med jordade uttag utan skyddsjord inkopplad jämfört med ojordade uttag.
Du har läst eller hört att det är så och upprepar detta vidare - utan att förstå varför.
Jag har pratat med flera elektriker om just detta och svaren är ganska lika.
Bara en liten kommentar.
Det stämmer det du säger att det inte behöver vara farligt. Jag tror till och med att det närmast aldrig är farligt. Det är i sammanhanget ganska oförargligt. Problemet är att ingen vet hur mycket annat tidigare innehavare fuskat med när det gäller elen. Fuskade hen på ett ställe så kan det vara fusk lite överallt.
En viktig punkt är att köparen har faktiska objektiva bevis på att en regelvidrig elinstallation gjorts före köpet. Jag tolkar köplagen som att detta är ett dolt fel.
Det är ett fåtal saker man får göra som privatperson. Allt annat i elinstallationer skall göras av en behörig elektriker inom ramen för ett elinstallationsföretag som har korrekta tillstånd. En behörig elektriker byter inte från ojordade uttag till jordade utan att koppla jorden. Och en privatperson får inte byta uttagen (det är tillåtet i allmänhet att ersätta uttag med samma sort).
Glöm inte heller att när köparen säljer lägenheten i framtiden kan nästa köpare komma att ställa krav om felet inte är åtgärdat.