2025-12-10, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csi-sthlm
Om du anlitar elgubbe för att dra jordkabel. kommer de ändå skicka praktikanten från firman som du får betala dyr timpenning när han sölar runt i din lgh, är du någorlunda händig köper du ett dragfjäder för kablar och en rulle jordkabel och sätter igång och drar kabeln mot centralen själv, sen tillkallar du elgubbe för att koppla in allt då du inte får pilla med elcentralen.
Då slipper du pröjsa 80 k plus en massa påhittade tillägg.

https://www.elwotools.se/el-belysning/installationsmaterial/tillbehor-installationsmaterial/milwaukee-dragfjader-stalband-15m-4932472121_p43748?gad_source=1&gad_campaignid=2074 2343609&gbraid=0AAAAAqcciftbbj2S9cru7Nsnr0wjo8pNp& gclid=Cj0KCQiArt_JBhCTARIsADQZaykKlpl49yIJWxnpaMEC l-NDkB9F6mslsPmJp5mKdWhzsn0FyOFaJZ4aArl0EALw_wcB

Behövs ingen dragfjäder ens, den funkar bara i tomma rör. Det man gör är att fästa 3 nya kablar i de 2 gamla, dra igenom, koppla in på samma ställe plus jorden på jordskenan. Gjort det i flera rum i mitt hus.

Dock kan en fjäder vara bra om kabeln lossnar under kabeldragningen.

Det är busenkelt, men dock olagligt så vill man ha papper på det eller är det minsta osäker så ta in en elektriker. De gör det snabbt, så behöver inte kosta så mycket.
Citera
2025-12-10, 07:26
Medlem
Minimuchers avatar
Är du snål så koppla in JFB så är du skyddad.
Det är ju en nollfelsbrytare och skyddar dig oavsett om det har Jord eller ej.

Att tråda om så det blir jord överallt är inte säkert det blir 15h som någon påstod. Det är under förutsättningarna att allting är enkelt att hitta, enkelt att dra om. Kan lika gärna ta 3 dagar, samt mer skit som du inte vet om.
Citera
2025-12-10, 08:05
Medlem
Fraggelrocks avatar
El greco har varit framme.
Hoppas ni får ordning på grejerna.
Citera
2025-12-10, 08:30
Medlem
Wyrdkins avatar
Låter som om du beskrev mitt hus.
Byggt 78 dock, jordat badrum och kök men inget annat. Här har dock svensken som renoverat ändå satt in jordade uttag.

Är det dock så jävla farligt?
Citera
2025-12-10, 08:35
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kyl/frys ska fö alltid ha egen säkring.

Och den ligger ofta inte över jordfelsbrytaren.

LL
Citera
2025-12-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Låter som om du beskrev mitt hus.
Byggt 78 dock, jordat badrum och kök men inget annat. Här har dock svensken som renoverat ändå satt in jordade uttag.

Är det dock så jävla farligt?

Nej det är inte farligt.

Nu kommer tråden fyllas av elektriker och förståsigpåare som påstår att det är jättefarligt men kom ihåg att det är fullt möjligt att sätta en jordad sladd i ett ojordat uttag.

Det finns massvis med hus och lägenheter med ojordade uttag.
Citera
2025-12-10, 08:40
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Är du snål så koppla in JFB så är du skyddad.
Det är ju en nollfelsbrytare och skyddar dig oavsett om det har Jord eller ej.
men jordfelsbrytaren kan gå sönder och då är du oskyddad. Bäst är att ha båda.
Citera
2025-12-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nej det är inte farligt.

Nu kommer tråden fyllas av elektriker och förståsigpåare som påstår att det är jättefarligt men kom ihåg att det är fullt möjligt att sätta en jordad sladd i ett ojordat uttag.

Det finns massvis med hus och lägenheter med ojordade uttag.

Nej det är inte farligt att ha en lägenhet som saknar jord. Det som är farligt är att ha uttag som ser ut att vara jordade men inte är det.

För övrigt så kommer TS aldrig få igenom detta som ett dolt fel då undersökningsplikten är långtgående.
Har man inte fällt ner alla persienner, vinklat om de till maxläget i bägge riktningar och dragit upp dem så kommer man inte få en spänn för detta senare.
Samma gäller elen. Har man inte kontrollerat samtliga uttag med mätverktyg så får man pynta ur egen ficka.
Hade säljaren däremot gjort en utfästelse och sagt att all el är jordad så hade man kunna klämt dit dem.

Folk tenderar att prova ett par byxor under längre tid än vad folk spenderar på visningen vid ert livs största affär.
Citera
2025-12-10, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nej det är inte farligt att ha en lägenhet som saknar jord. Det som är farligt är att ha uttag som ser ut att vara jordade men inte är det.

Jag har hört detta innan men inte riktigt förstått vad som skulle vara så farligt.

Det finns extrema gränsfall - som jag förstått - säg att du kopplar in en maskin som är jordad i ett jordat uttag utan skyddsjord framdragen och något går fel - då kan tekniskt sett elen gå tillbaka i jorden och gå över till en annan maskin inkopplad på samma uttag genom jord-blecket (om de är ihopkopplade i uttaget?) och då kan den maskinen bli strömförande.

99% av användarna av uttagen i ett hem bryr ju sig dock inte - så länge sladden passar så sätter man i sladden. Det är ju heller inte så att man ser att det är ett jordat uttag och då tänker "Men så bra - då kan jag koppla in min vinkelslip här och använda vinkelslipen samtidigt som jag ligger i badkaret och badar!!!"
Citera
2025-12-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Det är jag som äger bostadsrätten.
Och enligt styrelsen så är detta mitt ansvar.
Läs Brf’ens stadgar
Citera
2025-12-10, 10:19
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Jag har hört detta innan men inte riktigt förstått vad som skulle vara så farligt.

Det finns extrema gränsfall - som jag förstått - säg att du kopplar in en maskin som är jordad i ett jordat uttag utan skyddsjord framdragen och något går fel - då kan tekniskt sett elen gå tillbaka i jorden och gå över till en annan maskin inkopplad på samma uttag genom jord-blecket (om de är ihopkopplade i uttaget?) och då kan den maskinen bli strömförande.

Nä, i praktiken är det inte så himla farligt. Precis på samma sätt som att det inte är farligt att köra bil utan säkerhetsbälte, förrän olyckan är framme. Du kan köra flera tusen mil om året och aldrig vara med om en olycka. Och du kan ha felaktigt installerade vägguttag ett helt liv utan att det händer nåt, men vid vissa olyckliga omständigheter så dör du på fläcken...
Citera
2025-12-10, 10:38
Medlem
Citat:

99% av användarna av uttagen i ett hem bryr ju sig dock inte - så länge sladden passar så sätter man i sladden. Det är ju heller inte så att man ser att det är ett jordat uttag och då tänker "Men så bra - då kan jag koppla in min vinkelslip här och använda vinkelslipen samtidigt som jag ligger i badkaret och badar!!!"

Att folk inte bryr sig har ingenting att göra med hur farligt det är.

Du svarar själv på frågan över hur farligt det är.
Folk kan dö.
Se till att det är korrekt kopplat istället.

TS bör ta dit en elektriker som går igenom elen och åtgärdar det som är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in