2025-12-10, 01:31
Medlem
I den lägenhet där jag bor upptäckte jag nyligen att skyddsjorden inte är inkopplad på uttag annat än i köket.

Huset är byggt 1992, och det fanns förmodligen ingen jord annat än i köket och badrummet från början (i badrum finns endast uttag för rakapparat 110V).

Men sen har nån skitgubbe fått för sig att renovera. Och då har de lagt nya golv och satt in nya uttag. Men elektrikern (Polack? Turk?) har då satt in jordade uttag i alla rum, men skitit i att koppla in skyddsjorden i alla rum utom köket då det ju inte fanns någon skyddsjord framdragen.

Någon jordsfelsbrytare finns det inte heller, och skåpet är typ kopplat som en jävla tomteverkstad där ”kyl” går till ugnen i köket och den verkliga kylen går på ”belysning kök” mm.

Vadfan gör jag? Är det bara att pröjsa nån knegare 80 lök för att fixa denhär skiten eller vad? Skita i det och låtsats att jag inget vet? Stämma föregående ägare?
Senast redigerad av krakelibrankel 2025-12-10 kl. 01:34.
Citera
2025-12-10, 01:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
I den lägenhet där jag bor upptäckte jag nyligen att skyddsjorden inte är inkopplad på uttag annat än i köket.

Huset är byggt 1992, och det fanns förmodligen ingen jord annat än i köket och badrummet från början (i badrum finns endast uttag för rakapparat 110V).

Men sen har nån skitgubbe fått för sig att renovera. Och då har de lagt nya golv och satt in nya uttag. Men elektrikern (Polack? Turk?) har då satt in jordade uttag i alla rum, men skitit i att koppla in skyddsjorden i alla rum utom köket då det ju inte fanns någon skyddsjord framdragen.

Någon jordsfelsbrytare finns det inte heller, och skåpet är typ kopplat som en jävla tomteverkstad där ”kyl” går till ugnen i köket och den verkliga kylen går på ”belysning kök” mm.

Vadfan gör jag? Är det bara att pröjsa nån knegare 80 lök för att fixa denhär skiten eller vad? Skita i det och låtsats att jag inget vet? Stämma föregående ägare?
Ett par elektriker kan koppla om allt på en dag. Det kostar inte 80k men kanske 10-15 inkl material osv.

Iofs. är väl jordade uttag som inte fungerar ett väldigt tydligt dolt fel och då har du en viss rätt att kräva ersättning för det.
Citera
2025-12-10, 02:05
Medlem
Jag misstänker att du inte besiktigade elen innan du flyttade in? Om jag inte minns fel så är man skyldig till att göra det om man ska kunna kräva gamla ägaren på pengar. Har du tur så kan det räknas som ett dolt fel med oinkopplade vägguttag
Citera
2025-12-10, 02:17
Medlem
Men visst hade de jord 1992 som standard? 1995 fanns det ivf jordfelsbrytare. 1975 kunde det vara så att det bara var jordat i kök (vid diskbänk) och badrum. Du kan ju inte gjort besiktning innan köp. Förmodligen en hobbyrenoverare. Olagligt att ge sken av att det är ett jordat uttag.
Citera
2025-12-10, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Men visst hade de jord 1992 som standard? 1995 fanns det ivf jordfelsbrytare. 1975 kunde det vara så att det bara var jordat i kök (vid diskbänk) och badrum. Du kan ju inte gjort besiktning innan köp. Förmodligen en hobbyrenoverare. Olagligt att ge sken av att det är ett jordat uttag.

Från 1994 är det tydligen huvudregel med jordat i alla vägguttag.

Citat:
I hus byggda 1994 eller senare ska som huvudregel alla vägguttag vara jordade. Före 1994 fanns undantag från kravet om jordning i bland annat bostadsrum och därmed jämförliga torra rum med isolerande golv.

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Jordat-och-ojordat/
Citera
2025-12-10, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Från 1994 är det tydligen huvudregel med jordat i alla vägguttag.

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Jordat-och-ojordat/

A det är detta jag har läst.

Och nog inte särskilt många som tar in besiktningsman som besiktar elen i en BR.

Är det verkligen en del av plikten att man ska göra det?
Citera
2025-12-10, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ett par elektriker kan koppla om allt på en dag. Det kostar inte 80k men kanske 10-15 inkl material osv.

Iofs. är väl jordade uttag som inte fungerar ett väldigt tydligt dolt fel och då har du en viss rätt att kräva ersättning för det.

Det är en 4:a.
Och så ska det installeras JFB i skåpet.

Jag tror det blir dyrt men jag kan ju ha fel.
Citera
2025-12-10, 02:40
Medlem
Citat:
A det är detta jag har läst.

Och nog inte särskilt många som tar in besiktningsman som besiktar elen i en BR.

Är det verkligen en del av plikten att man ska göra det?
Varför skulle man inte besikta br? Fuskrenovering kan bli väldigt dyrbart. Vattenskador är väldigt vanligt och ja uppenbart även el.

Att det var så sent som 1994 innan det blev krav på jord.
Citera
2025-12-10, 02:45
Medlem
53....so whats avatar
En "lägenhet" har väl en ägare. Vad säger den/dom?
Citera
2025-12-10, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
En "lägenhet" har väl en ägare. Vad säger den/dom?

Det är jag som äger bostadsrätten.
Och enligt styrelsen så är detta mitt ansvar.
Citera
2025-12-10, 02:53
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Det är jag som äger bostadsrätten.
Och enligt styrelsen så är detta mitt ansvar.

Det var ett klargörande!

Vet inte vad som gäller, men elen som är dragen från byggandet borde vara föreningens ansvar.
Förre hyresgästen borde inte få göra om hur han ville utan godkännande från föreningen, om så skett, be att få se dessa papper...

Sen kan du ju alltid be föreningen kolla upp om det gjorts fackmannamässigt, om inte skall ju inte du behöva stå för kostnaderna.
Brinner det i väggarna är det inte ditt fel.

Vid lite Googlande ser jag att jag har fel.
Det ligger på lägenhetsägaren att kontrollera och att anläggningen är i skick.... märkligt!
Hur många ser över elen i en nyköpt lägenhet.

Där ser man.
Senast redigerad av 53....so what 2025-12-10 kl. 03:07.
Citera
2025-12-10, 02:53
Medlem
Kyl/frys ska fö alltid ha egen säkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem