Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-10, 14:38
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag kan inte få ut Engström vid någon rimlig tidpunkt på Sveavägen för att det ens skall vara rimligt möjligt att sätta in honom i rollen som Palmes baneman.

Då återstår den uppenbara sanslösa osannolikheten att han kommit ut med en Magnumrevolver med trolig sex tums pipa laddad med minst två patroner Super X Metal Piercing..en ammunition som Engström inte kunde ha kommit över på annan väg än olaglig.

Det skulle väl i så fall vara om man inte tog så "blodigt" på att väktarsamtalet varade i två minuter? Väktaren säger förvisso "ett par minuter". Men det är ju något man säger. Det är på en höft. Samtalet kan i princip ha varat i en till tre minuter? Samtalet kan ha pågått i 45 sekunder men ha känts så "mördande" tråkigt att väktaren upplevde det som tre? Därför drog han till med "ett par minuter".

Då skulle ju Täbymannen ha hunnit mörda Palme. Men var han verkligen kapabel till det? Och ägde han verkligen en illegal revolver? Och med tanke på vad som sedermera skedde i korsningen, bar han alltså omkring på en revolver kvällstid? Känns det verkligen rimligt att anta, att han på regelbunden basis kvällstid bar omkring på en rejäl revolver i centrala Sthlm, och iom det tilltaget äventyrade såväl arbete, inkomst och hem (och säkert äktenskap)? Var han verkligen så skraj kvällstid i city? Om, varför jobbade han då över kvällstid? Var han så skrajsen borde han väl jobbat undan dagtid eller tagit med sig jobb hem?

Och var SE verkligen den Charles Bronson eller Clint Eastwood-figur att han ansåg sig vara förmer, och ställde sig över lagen flera dagar i veckan och bar omkring på en tung revolver, för att han ville det och ansåg sig det?
Citera
2025-12-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag kan inte få ut Engström vid någon rimlig tidpunkt på Sveavägen för att det ens skall vara rimligt möjligt att sätta in honom i rollen som Palmes baneman.

Då återstår den uppenbara sanslösa osannolikheten att han kommit ut med en Magnumrevolver med trolig sex tums pipa laddad med minst två patroner Super X Metal Piercing..en ammunition som Engström inte kunde ha kommit över på annan väg än olaglig.

Va fint! Då kanske det är på tiden att hitta en annan tråd att skriva i?

Det finns inga tekniska hinder för att Engström skulle vara gm.

Men sen är det såklart en väg att gå för att klura ut hur det har gått till. Eller om han gjort det. Men det var faktiskt polisens jobb att utreda.

Hadde dom gjort det hadde inte den här tråden funnits. Oavsett resultat.
Citera
2025-12-10, 16:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Hans promenad fram till mordplatsen är uppenbart påhittad oavsett vad. Så varför hänga upp sig på hans påhitt om att han befann sig vid annonspelaren eller banken.

Snarare försäger han sig här och avslöjar att han snarare var på väg ut genom Skandias entré när han hörde det andra skottet. Då blir det fullt rimligt att inte tro att LJ var GM eftersom det gått för lång tid innan SE kom fram.

Alla pusselbitar faller på plats med SE som efterspelsvittne.

Det pusslet skulle jag vilja se.

Är det möjligen Holmérs anlete som framträder? 😀

Att lägga pussel hjälper litet. Coola Cluedo-klubben hjälper mycket.
Citera
2025-12-10, 16:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Absolut, men jag undrar till dom som tror att Engström ser GM i gränden ..Varför pratar han inte med andra på brottsplatsen om det ?

Där står 20pers vittnen och polis och det enda folk pratar om är ju GM och Offret..

Men Engström verkar inte prata alls med övriga om vad han sett !

Inte heller är han ett dugg nyfiken när han får reda på att det är Palme

Svaret jag fick av Label var att Engström är social visserligen men på en brottsplats blir han "introvert"
Du vet inte om han pratade eller inte med folk. Bara för att det inte står uttryckligen i förhör betyder det inte att det inte har hänt.

Du kan som jämförelse försöka hitta alla de där andra uppgifterna om vittnen som diskuterar med de övriga om gm. Men det är väldigt sparsamt med sådant. Så SE utmärker sig på inget vis i denna punkt.
Citera
2025-12-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du vet inte om han pratade eller inte med folk. Bara för att det inte står uttryckligen i förhör betyder det inte att det inte har hänt.

Du kan som jämförelse försöka hitta alla de där andra uppgifterna om vittnen som diskuterar med de övriga om gm. Men det är väldigt sparsamt med sådant. Så SE utmärker sig på inget vis i denna punkt.

Jag tolkar det inte alls som att Engström pratar med dom övriga vittnena på brottsplatsen...

Varken om GM eller vad han sett eller vem offret är !

Jag anser att hans "spelade osäkerhet" just tyder på att han inte har gjort det !
Citera
2025-12-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Jag jobbar med lite sånt här och när man ljuger så ljuger man ofta i bara ett led...

Kan förklara lite närmare hur jag menar !

Engström har faktiskt några små fragment av interaktion mellan andra vittne !

Men ljuger alltid bara i första ledet..

1 Han blir nekad vittnesmål

Detta gör att han tyvärr inte kunde lämna vittnesmål!

Jaha men du kunde kanske gått till andra poliser ??

2 Han överhör ett vittne som lämnar exakta signalement på honom

Detta gör att Engström tror sig blivit förväxlad!

Jaha men du kunde ju fråga vittnet själv när han stod brevid dig ??

3 Tror knappt att det är Palme som är offret..

Detta gör att Engström inte är nyfiken eller hamnar på bild på mordnatten i alla tidningar !

Jaha men du har ju 20st pers på brottsplatsen som alla pratar om att Palme är offret och tidningar och TV är på väg...så det är ju bara för fan att fråga !

Men en lögnare ljuger bara i första ledet och sällan beredd på följdfrågor
Citera
2025-12-10, 18:15
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Jag jobbar med lite sånt här och när man ljuger så ljuger man ofta i bara ett led...

Kan förklara lite närmare hur jag menar !

Engström har faktiskt några små fragment av interaktion mellan andra vittne !

Men ljuger alltid bara i första ledet..

1 Han blir nekad vittnesmål

Detta gör att han tyvärr inte kunde lämna vittnesmål!

Jaha men du kunde kanske gått till andra poliser ??

2 Han överhör ett vittne som lämnar exakta signalement på honom

Detta gör att Engström tror sig blivit förväxlad!

Jaha men du kunde ju fråga vittnet själv när han stod brevid dig ??

3 Tror knappt att det är Palme som är offret..

Detta gör att Engström inte är nyfiken eller hamnar på bild på mordnatten i alla tidningar !

Jaha men du har ju 20st pers på brottsplatsen som alla pratar om att Palme är offret och tidningar och TV är på väg...så det är ju bara för fan att fråga !

Men en lögnare ljuger bara i första ledet och sällan beredd på följdfrågor
Ja, bra inlägg

Men vissa här nöjer sig med att tänka i ett led även vad gäller SE:s påståenden och då duger dennes förklaringar alldeles utmärkt,

6-7 sekunder blir 50 sekunder och det kan man säga i en rättegång utan att blinka - sen hoppar man vidare till nästa sak och avfärdar den med liknande akrobatik .
Citera
2025-12-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja, bra inlägg

Men vissa här nöjer sig med att tänka i ett led även vad gäller SE:s påståenden och då duger dennes förklaringar alldeles utmärkt,

6-7 sekunder blir 50 sekunder och det kan man säga i en rättegång utan att blinka - sen hoppar man vidare till nästa sak och avfärdar den med liknande akrobatik .

Håller med här

Man ljuger ofta statiskt , alltså i ett led och hoppas personen köper det

Första gången jag läst att någon angriper hans lögner från ett annat håll
Citera
2025-12-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ja, bra inlägg

Att vissa här tänker i ett led har dock naturliga orsaker..

Det är sättet Engström ljuger på som är så konstigt också. En simpel mytoman skulle inte betedd sig så.

Tycker jag.
Citera
2025-12-10, 19:11
Medlem
quggels avatar
Citat:
Även om det är 1986 så är det pinsamt, dom pratar om att det kan vara Engström som springer på DBG men ändå kopplar dom inte helt

Ja, just den inspelningen ska man lyssna på om man inte hört den. Man kan väl kalla det hela för sitt rätta namn: för jävligt. En person i utedningen hintar om att "men då måste ju skandiamannen vara mördaren" men det går inte in i huvet på Holmér. Inget annat än skandal... och för jävligt.
Citera
2025-12-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ja, bra inlägg

Problem2020 : Så du la hela förmiddagen på att få ut din utstämplingstid ?

Engström: Ja jag ville hjälpa polisen med mordtiden ?

Problem2020 : Hur ska din utstämplingstid hjälpa polisen om du inte stämplar ut på trottoaren vid mordplatsen?

Engström: Ja du har väl en poäng , men den kan ge iallafall en cirka tid som kan hjälpa lite grann !?

Problem2020 : Men vi har redan just massa ungefära tider på skottögonblicket , men tack ändå !

Engström: Vill du veta vad jag gjorde i skottögonblicket ?

Problem2020 : Ja du stod väl och pratade med väktarna ?

Engström: Nej , jag stod 10m bort och kollade på klockan!

Problem2020 : Va ? Men vad såg du innan skotten då ?

Engström: Ja gick faktiskt hela tiden på trottoaren och kollade klockan

Problem2020 : Men förhelvete, Va fan ville du då med din utstämplingstid ?

Engström: Hoppsan , jag glömde att du känner till att en lögnare bara ljuger i ett led
Citera
2025-12-10, 20:12
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Problem2020 : Så du la hela förmiddagen på att få ut din utstämplingstid ?

Engström: Ja jag ville hjälpa polisen med mordtiden ?

Problem2020 : Hur ska din utstämplingstid hjälpa polisen om du inte stämplar ut på trottoaren vid mordplatsen?

Engström: Ja du har väl en poäng , men den kan ge iallafall en cirka tid som kan hjälpa lite grann !?

Problem2020 : Men vi har redan just massa ungefära tider på skottögonblicket , men tack ändå !

Engström: Vill du veta vad jag gjorde i skottögonblicket ?

Problem2020 : Ja du stod väl och pratade med väktarna ?

Engström: Nej , jag stod 10m bort och kollade på klockan!

Problem2020 : Va ? Men vad såg du innan skotten då ?

Engström: Ja gick faktiskt hela tiden på trottoaren och kollade klockan

Problem2020 : Men förhelvete, Va fan ville du då med din utstämplingstid ?

Engström: Hoppsan , jag glömde att du känner till att en lögnare bara ljuger i ett led
"Ursprungligen" resonerar mer i stil med , "bara för man är grafiker betyder det inte att man är mördare" , han hade kunnat släppa SE enbart på den premissen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in