Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-31, 11:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
En tanke kring gula linjen, är inte SE oerhört skarpsynt med sin beskrivning av LJ?

SEs observation av LJ låter sig lätt förklaras med att SE såg LJ från mordplatsen. Att LJ skulle sett ut som en siluett är inte möjligt från andra föreslagna punkter längs linjen.

Edit:alternativ teori:

Jag har funderat lite på om "den gula linjen" kan vara en Currylinje. Då kan det finnas en nord-sydlig Currylinje på trottoaren på Sveavägen. Om OP dog på ett Currykryss tyder det på att jordsträlningen just på mordplatsen kunde vara mycket negativ.

(Vill man bara misstänka SE som mördare gillade han Indisk mat med mycket curry.)
Citera
2025-05-31, 11:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEDIA-UTAN-PAPPER
Så vem gjorde det?
Scandia-mannen?
Christer Petersson?
Alla andra med intresse för Palmes åsikter?

Efter 40 år finns det tyvärr inget svar.

Men Skandiamannen leder, både i teori och i praktik, rejset upp mot trappens krön bland de misstänkta.

Han är den ende av de misstänkta som bevisligen var där, som var lik GM och som såg LJ utefter den gula linjen.
Citera
2025-05-31, 11:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Efter 40 år finns det tyvärr inget svar.

Men Skandiamannen leder, både i teori och i praktik, rejset upp mot trappens krön bland de misstänkta.

Han är den ende av de misstänkta som bevisligen var där, som var lik GM och som såg LJ utefter den gula linjen.

Varför överdriver du hela tiden? Du vet att OP inte varit död i 40 år väl?

Att SE såg LJ från mordplatsen tycks vara mycket misstänkt. Jag noterar detta i min lista.
Citera
2025-05-31, 12:05
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Varför överdriver du hela tiden? Du vet att OP inte varit död i 40 år väl?

Att SE såg LJ från mordplatsen tycks vara mycket misstänkt. Jag noterar detta i min lista.

Att skarva på OP:s dödsår har han gemensamt med folk som tror att OP dog 2021:

(FB) Palme dog 2021, begravd vid Novodevitjekyrkogården i Moskva (enligt Ole Dammegård)

Så frågan är om det är ett illustert eller lugubert sällskap som Dalulven sällar sig till? Jag lutar nog åt det senare.
Citera
2025-05-31, 12:07
Medlem
Citat:
SEs observation av LJ låter sig lätt förklaras med att SE såg LJ från mordplatsen. Att LJ skulle sett ut som en siluett är inte möjligt från andra föreslagna punkter längs linjen.

Edit:alternativ teori:

Jag har funderat lite på om "den gula linjen" kan vara en Currylinje. Då kan det finnas en nord-sydlig Currylinje på trottoaren på Sveavägen. Om OP dog på ett Currykryss tyder det på att jordsträlningen just på mordplatsen kunde vara mycket negativ.

(Vill man bara misstänka SE som mördare gillade han Indisk mat med mycket curry.)

Jag vet att det antagligen är meningslöst men provar att svara. Om du slutade med dina ständiga förlöjliganden av allt och alla tror jag att fler skulle vara intresserade av att ha en diskussion med dig. Det är ju tydligt hur mycket SE betyder för dig så det borde väl vara värt det? Hoppas att du får en bra helg.
Citera
2025-05-31, 12:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Att skarva på OP:s dödsår har han gemensamt med folk som tror att OP dog 2021:

(FB) Palme dog 2021, begravd vid Novodevitjekyrkogården i Moskva (enligt Ole Dammegård)

Så frågan är om det är ett illustert eller lugubert sällskap som Dalulven sällar sig till? Jag lutar nog åt det senare.

Ja, lugubert är nog ordet. Med bara en liten faktakoll i meterialet skulle till och med Dalulven framstå som mer påläst.

Man undrar lite till smygs om inte SE utsätts för Dalulvens slevslängande överdrifter här i tråden allt som oftast.
Citera
2025-05-31, 12:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag vet att det antagligen är meningslöst men provar att svara. Om du slutade med dina ständiga förlöjliganden av allt och alla tror jag att fler skulle vara intresserade av att ha en diskussion med dig. Det är ju tydligt hur mycket SE betyder för dig så det borde väl vara värt det? Hoppas att du får en bra helg.

Varför tror du SE talade om att LJ såg ut som en siluett?
Citera
2025-05-31, 12:22
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, lugubert är nog ordet. Med bara en liten faktakoll i meterialet skulle till och med Dalulven framstå som mer påläst.

Man undrar lite till smygs om inte SE utsätts för Dalulvens slevslängande överdrifter här i tråden allt som oftast.

Han kanske har lärt sig av sin överstepräst Thomas Pettersson? I ”Palmemordspodden” ska tydligen juridikprofessor Christian Dahlman ha uppmärksammat TP:s oärliga förvanskningar. Detta blev jag uppmärksammad på när jag hittade detta gamla inlägg av en slump:

Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
Vad har du för tankar om att journalisten T Pettersson förvanskar Skandiamannens tidiga uttalanden i Aftenposten?

Skandiamannen säger ”vi” i tidningsintervjun, som att han är en av dem i gruppen som vidtar åtgärder, men Petersson återger Skandiamannens citat genomgående med ”jag”.

Detta är väl något av grundbulten i misstänkliggörandet av Skandiamannen, att han redan timmarna efter mordet jobbar 24/7 med att ljuga och bedra för att ”göra sig till vittne”?

(Han sov aldrig tydligen, trots att det ofta antyds att han var alkoholiserad - detta trots att han ser hundra gånger friskare och piggare ut än åklagare Petersson i motsvarande ålder.)

Dessa blodisande fakta är uppmärksammade av juridikprofessorn Christian Dahlman, expert på bevisvärdering, och redovisas i det senaste avsnittet av podcasten ”Palmemordspodden” (ej att förväxla med den med åren allt mer oseriösa ”Palmemordet”).
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-31 kl. 12:33.
Citera
2025-05-31, 12:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Han kanske har lärt sig av sin överstepräst Thomas Pettersson? I ”Palmemordspodden” ska tydligen Christian Dahlman ha uppmärksammat TP:s oärliga förvanskningar. Detta blev jag uppmärksammad på när jag hittade detta gamla inlägg av en slump:

Det är väl så när man ska snickra ihop en osannolik historia som den om SE som mördare att man får lappa och skarva lite efter behag?

Steg ett: Ändra lite på citaten. Byt ut "Vi" till "jag".
Steg två: Förvåna dig över den nya innebörden i de ändrade citaten.

En något slappare analys är väl att TP inte är så vass på att citera helt enkelt?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-05-31 kl. 12:34.
Citera
2025-05-31, 12:40
Medlem
MEDIA-UTAN-PAPPERs avatar
Citat:
KP iddes inte ens förhöra väktarna i mockutredningen inför den högtidliga nedläggningen av PU 10 juni 2020.

Ja jösses.
Citera
2025-05-31, 12:40
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det är väl så när man ska snickra ihop en osannolik historia som den om SE som mördare att man får lappa och skarva lite efter behag?

Steg ett: Ändra lite på citaten. Byt ut "Vi" till "jag".
Steg två: Förvåna dig över den nya innebörden i de ändrade citaten.

En något slappare analys är väl att TP inte är så vass på att citera helt enkelt?

Eller att han drabbades av gammal hederlig bekräftelsebias.

Hypotetisk TP-tankemonolog:

”Äh, han sa säkert ’jag’ för det passar in i mitt förutbestämda narrativ. Vem bryr sig om att kolla så noga, det bästa vore ju om gubbfan gjorde det”.
Citera
2025-05-31, 12:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Hörde en uppläsning av väktarnas förhör igår. Plötsligt slog mig något, låter det inte som väktarna beskriver en full alkis?

Tror honom inte, tvivlar att han kan ta sig hem själv... Etc. Är det där hela SE-saken bottnar? Ett fyllo på väg hem blir ett dåligt vittne till ett statsministermord.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-05-31 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in