2025-12-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maanoja
För Transdev anställde för mycket, hyrde in för mycket. Eftersom dom gick på nödavtal så var det inte dom som betalade, utan länsbolagen, och vi skattebetalare.

Fast det är ju väldigt rimligt att VR inte med de inhyrda över när man har egna förare att tillgå. Jag har sett i det nya schemat att det sitter 2-3 reserver max till skillnad från Trandevs schema. Det måste ju innebära att man ritat om turerna och att vissa inte följt med över. Därav färre folk.
Citera
2025-12-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ok, men några 70 reserver lär det inte ha suttit samtidigt, tvivlar på att det blir någon fadt anställd som blir av med arbetet.

Det satt upp emot 70st samma dag. Självklart satt inte alla samma tider, men det var på samma dygn.
Citera
2025-12-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Fast det är ju väldigt rimligt att VR inte med de inhyrda över när man har egna förare att tillgå. Jag har sett i det nya schemat att det sitter 2-3 reserver max till skillnad från Trandevs schema. Det måste ju innebära att man ritat om turerna och att vissa inte följt med över. Därav färre folk.

Nej, dom inhyrda är väl redan borta? Det säger ju dock ingenting om hur antalet är just nu sett till hur många som behövs. Dom kan inte varsla i förhand. Har ni tur så är det många som inte valt att följa med över/gå i pension, och då slipper ni varslet. Men i Malmö har det varit minst 10st för många anställda.

Sen får vi se när danskarna lägger sig i leken igen och vill köra tåg över bron.
Citera
2025-12-08, 15:06
Medlem
Citat:
Nej, dom inhyrda är väl redan borta? Det säger ju dock ingenting om hur antalet är just nu sett till hur många som behövs. Dom kan inte varsla i förhand. Har ni tur så är det många som inte valt att följa med över/gå i pension, och då slipper ni varslet. Men i Malmö har det varit minst 10st för många anställda.

Sen får vi se när danskarna lägger sig i leken igen och vill köra tåg över bron.

Okidoki!
Citera
2025-12-08, 16:30
Medlem
Citat:
Det satt upp emot 70st samma dag. Självklart satt inte alla samma tider, men det var på samma dygn.

Jag har varit med om att vi satt 90st reserver en enskild dag, det var på Mälartåg. Berodde på att planeringen missat att det var helgdag och bemannat för en vanlig vardag. Mälartåg led av kraftig personalbrist vid det tillfället så man ska inte dra för stora slutsatser av en enskild händelse.

Förövrigt så är jag inte säker på att ett nödavtal ger Transdev rätt att bara anställa hur många de vill och skicka räkningen till Öresundståg AB. Öresundståg AB har troligtvis insyn i ekonomin och goda möjligheter att påverka t.ex. bemanningsnivån. Har väldigt svårt att tro att de okritiskt godkänner omotiverade ekonomiska utsvävningar ifrån Transdevs sida.

Men det är väl bara dagar kvar till övertagande nu? Så snart får vi se vad som händer.
Citera
2025-12-08, 18:00
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shafiqrafiq
Men jag kanske inte vill plugga

Men du kom in och pluggar just nu på TCC Kristinehamn? eller ska börja?

Med din inställning så kan du börja söka annat jobb för du kommer slösa bort både tid och pengar på utbildningen när du ändå inte vill plugga.
Citera
2025-12-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Jag har varit med om att vi satt 90st reserver en enskild dag, det var på Mälartåg. Berodde på att planeringen missat att det var helgdag och bemannat för en vanlig vardag. Mälartåg led av kraftig personalbrist vid det tillfället så man ska inte dra för stora slutsatser av en enskild händelse.

Förövrigt så är jag inte säker på att ett nödavtal ger Transdev rätt att bara anställa hur många de vill och skicka räkningen till Öresundståg AB. Öresundståg AB har troligtvis insyn i ekonomin och goda möjligheter att påverka t.ex. bemanningsnivån. Har väldigt svårt att tro att de okritiskt godkänner omotiverade ekonomiska utsvävningar ifrån Transdevs sida.

Men det är väl bara dagar kvar till övertagande nu? Så snart får vi se vad som händer.

Jag håller med. Jag tror inte att ett nödavtal gör att man kan kasta ut pengar hur som helst. Vi har definitivt på Öresund haft dagar då det suttit väldigt många reserver. Men när jag ser det nya schemat från VR så sitter det 1-3 reserver max per depå. Så något annorlunda måste VR gjort. Jag tror att genom att inte med den inhyrda personalen samt att en hel del inte följer med över så bantas bemanningen. Trafiken utökas dessutom vid tidtabellsskiftet och lär öka ännu mer 2027.
Citera
2025-12-08, 21:46
Medlem
Jag kanske är inne eller kanske inte är inne.
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Men du kom in och pluggar just nu på TCC Kristinehamn? eller ska börja?

Med din inställning så kan du börja söka annat jobb för du kommer slösa bort både tid och pengar på utbildningen när du ändå inte vill plugga.
Citera
2025-12-08, 22:06
Medlem
Citat:
Jag kanske är inne eller kanske inte är inne.

Hur som helst så lär du aldrig bli lokförare, är glad av att aldrig ha dig som kollega! Hört att Samhall sökte folk, testa där!
Citera
2025-12-08, 23:48
Medlem
Du kommer att ha mig som kollega. Bli inte så sur har klarat alla prov som vi har gjort. Så vi ses där du jobbar
Citat:
Ursprungligen postat av Godskingen
Hur som helst så lär du aldrig bli lokförare, är glad av att aldrig ha dig som kollega! Hört att Samhall sökte folk, testa där!
Citera
2025-12-09, 00:23
Medlem
Citat:
Du kommer att ha mig som kollega. Bli inte så sur har klarat alla prov som vi har gjort. Så vi ses där du jobbar

Tur att marknaden är mättad! Mitt företag har nyss varslat så tror faktiskt inte vi syns!
Citera
2025-12-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt

Fast nu var det ingen helgdag när detta inträffade. Och nödavtal innebär i princip att dom inte betalar något alls, utan att Öresundståg/länsbolagen står för notan.
Och som salmonella skriver. Innan kunde dom ha 10-15 per dag. VR ska ha 3st. Då vet man ju att det är för mycket folk.
Tror dock inget kommer hända innan dom börjar gå på sitt schema, som jag hört är planlagt i mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in