2025-12-07, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det finns säkert en rad olika anledningar, och jag säger inte att det alltid är så enkelt som det var i mitt fall, bara att det är en möjlighet som kan vara värd att undersöka.
Vad jag menade var att, om det bara är att aktivera VoLTE i abonnemanget, så skulle samtliga av mina kompatibla telefoner fungera.

Nu är det så idiotiskt att nästan ingen av telefonerna fungerar med Telenor, medans nästan samtliga fungerar med en annan operatör.

Den telefon som jag absolut vill få att fungera vägrar min operatör att aktivera. Med Telia så fungerade telefonen direkt utan problem.
Citera
2025-12-07, 10:10
Medlem
Min operatör är så ointresserad av att hjälpa och det har inte fungerat sedan i måndags.

Har jag rätt att kräva pengarna tillbaka från 1/12 av dem eller hur fungerar det? Har dragits månadsavgift för december redan på autogiro.
Citera
2025-12-07, 10:53
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Min operatör är så ointresserad av att hjälpa och det har inte fungerat sedan i måndags.

Har jag rätt att kräva pengarna tillbaka från 1/12 av dem eller hur fungerar det? Har dragits månadsavgift för december redan på autogiro.
Vad har inte fungerat? Har inte din mobil 4G? Du bör kontakta din operatör och avsluta avtalet alternativt byta ut din mobil.
Maila din uppsägning till kundservice@gotanet.se och inkludera: ditt kundnummer, namn, tjänst du vill avsluta, och när tjänsten ska avslutas. Uppsägningstiden för privatpersoner är 1 månad.
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-12-07 kl. 11:04.
Citera
2025-12-07, 13:49
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Vad jag menade var att, om det bara är att aktivera VoLTE i abonnemanget, så skulle samtliga av mina kompatibla telefoner fungera.

Nu är det så idiotiskt att nästan ingen av telefonerna fungerar med Telenor, medans nästan samtliga fungerar med en annan operatör.

Den telefon som jag absolut vill få att fungera vägrar min operatör att aktivera. Med Telia så fungerade telefonen direkt utan problem.

Kan det vara så att vissa SIM-kort är för gamla och behöver bytas ut? Men det borde Telenor i så fall upplysa om.
Citera
2025-12-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Kan det vara så att vissa SIM-kort är för gamla och behöver bytas ut? Men det borde Telenor i så fall upplysa om.
Jag tänkte precis samma sak, men såg att operatören skicka ut något som sparades på SIM-kortet.

Jag antar att det rör sig om nya APN inställningar som levererades av OMACP-protokollet.
Citera
2025-12-07, 14:06
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Jag tänkte precis samma sak, men såg att operatören skicka ut något som sparades på SIM-kortet.

Jag antar att det rör sig om nya APN inställningar som levererades av OMACP-protokollet.

Jag har startat en ny tråd här för problem med 4G-telefoner.
(FB) Vilka 4G-telefoner fungerar hos Telenor, Tre och Comviq?
Citera
2025-12-07, 15:41
Medlem
Svartskäggs avatar
I comviqs mail står det:

"Från och med den 2 februari kommer din mobil HMD GLOBAL NOKIA C02 (TA-1460) med nummer ... blockeras från att ringa och ta emot samtal på grund av bristande stöd för nödsamtal (112), i enlighet med beslut från Post- och telestyrelsen (PTS) som fattades den 21 november. Beslutet säger att operatörer endast får tillåta enheter med full 112-funktionalitet i sina nät."

De skriver bara "ringa och ta emot samtal". Betyder det att SMS och surf fortsätter fungera?
Citera
2025-12-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
I comviqs mail står det:

"Från och med den 2 februari kommer din mobil HMD GLOBAL NOKIA C02 (TA-1460) med nummer ... blockeras från att ringa och ta emot samtal på grund av bristande stöd för nödsamtal (112), i enlighet med beslut från Post- och telestyrelsen (PTS) som fattades den 21 november. Beslutet säger att operatörer endast får tillåta enheter med full 112-funktionalitet i sina nät."

De skriver bara "ringa och ta emot samtal". Betyder det att SMS och surf fortsätter fungera?
Det stod också data i någon artikel från tidskriften mobil. jag tycker att det låter helgalet att blockera enheter på grund av detta.

Jag har en drönare med SIM-kort i styrenheten. Ska den blockeras enbart för att det inte går att ringa med den?

Det är väl upp till var och ens omdöme om man vill ha en telefon som kan ringa nödnumret.
Citera
2025-12-07, 16:58
Medlem
Citat:
I comviqs mail står det:

PTS uttrycker det inte så i sitt pressmeddelande, utan så här: "Operatörerna får inte tillhandahålla sitt nät för mobiltelefoner som inte kan förmedla nödsamtal". Det är ju samma nät för röstsamtal som för SMS och datatrafik, så logiskt borde allt detta drabbas om inget undantag ges. I en intervju med SVT sägs det mer explicit att det är så (om än inte i direkt citat, utan refererat av journalisten):
Citat:
Från 1 december 2025 blockeras vissa telefoner där säkerhetsbristerna bedöms särskilt allvarliga. Resten blockeras från och med 2 februari 2026, då de under en tid tillåts kommer kunna kopplas upp till 112 via Telias 2G-nät, genom så kallad nödroaming.

När blockeringen trätt i kraft kommer det varken gå att ringa, sms:a eller surfa med dem i berörda operatörers nät.

– Vi har fattat beslutet för att kunderna inte ska invaggas i en falsk trygghet där man man kan ringa en kompis eller beställa en pizza men inte ringa 112, säger Jonas Wessel som är chef för resursfördelning på Post- och telestyrelsen.
(https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-slacks-2g-och-3g-naten-tiotusentals-mobiltelefoner-blockeras)
Citera
2025-12-07, 17:06
Medlem
Citat:
Jag har en drönare med SIM-kort i styrenheten. Ska den blockeras enbart för att det inte går att ringa med den?
Det är telefoner som blockeras, vilket görs utifrån deras IMEI-prefix. Om din drönares styrenhet saknar telefonimöjlighet torde den inte räknas som en telefon och därför inte heller blockeras.
Citera
2025-12-07, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det är telefoner som blockeras, vilket görs utifrån deras IMEI-prefix. Om din drönares styrenhet saknar telefonimöjlighet torde den inte räknas som en telefon och därför inte heller blockeras.
Det stod också att data och SMS skulle blockeras, vilket innebär att massor av utrustning kommer att sluta fungera.
Citera
2025-12-07, 17:24
Medlem
Citat:
I comviqs mail står det:

Jag har två lurar som har blivit blockerade av Telenor den här veckan. Det går inte att ringa eller ta emot samtal. Datatrafik och SMS/MMS fungerar precis som vanligt. Med andra ord, en mjuk blockering.

I meddelandet från Comviq får man intrycket att det blir en mjuk blockering för dig i februari 2026.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in