2025-12-07, 14:05
Medlem
Zeta9s avatar
Många har fått meddelanden från sin operatör att deras telefoner blockeras den 2 februari 2026. Vissa har redan blockerats från att ringa samtal. PTS har krävt blockering på telefoner som inte kan ringa nödsamtal via 4G/5G.

Väldigt förvirrande är det att samma telefonmodeller kan fungera med Comviq men blockeras kanske av Telenor. Hos Telia fungerar alla telefoner till slutet av 2027.

Skriv om era erfarenheter här.
Citera
2025-12-07, 14:09
Medlem
kalkryggars avatar
Om Telia nu har att det fungerar till slutet av 2027 så skulle jag om jag vore Telia gå ut med en aggressiv kampanj där jag säger att alla som fått från sina operatörer att telefonen slutar fungera får ansluta gratis till Telia med samma kostnader som de har på sitt nuvarande abonnemang med de första 6 månaderna med 20% rabatt (eller nåt).

Dock så hatar jag Telia som företag då de har en usel kundservice som ligger långt under Tre och Tele2.
Citera
2025-12-07, 14:20
Medlem
Jag har rätt mång olika telefoner som jag antingen har köpt eller fått av operatören, privatpersoner, eller företaget där jag jobbar.

Jag kan börja med en Motorola som jag använder i arbetet. Operatören Tre som min arbetsgivare använder vägrar provisionera ut VoLTE. Samma sak med övriga operatörer, förutom Telia där sådant med automatik skickades ut via OMACP-protokollet.

Jag har en Blackview som jag köpte på Aliexpress. Den fungerar utmärkt med Tre & Telia. övriga operatörer vägrar att provisionera enheten.

Om jag vill använda samtliga av mina telefoner, så måste jag antingen byta till Telia eller skaffa en drös med SIM-kort från olika operatörer.
Citera
2025-12-07, 15:00
Medlem
Detta är verkligen ett obegripligt kaos. På vilka grunder stängs egentligen 4G-telefoner av?
Senast redigerad av polox 2025-12-07 kl. 15:11.
Citera
2025-12-07, 15:30
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Detta är verkligen ett obegripligt kaos. På vilka grunder stängs egentligen 4G-telefoner av?

Därför att många 4G-mobiler inte kan användas för nödsamtal i 4G-nätet då de saknar funktionen VoLTE Emergency.

En bra pedagogisk förklaring här:

https://www.senioren.se/nyheter/tiotusentals-mobiltelefoner-blockeras-kan-inte-na-112/
Citera
2025-12-07, 15:40
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Jag har rätt mång olika telefoner som jag antingen har köpt eller fått av operatören, privatpersoner, eller företaget där jag jobbar.

Jag kan börja med en Motorola som jag använder i arbetet. Operatören Tre som min arbetsgivare använder vägrar provisionera ut VoLTE. Samma sak med övriga operatörer, förutom Telia där sådant med automatik skickades ut via OMACP-protokollet.

Jag har en Blackview som jag köpte på Aliexpress. Den fungerar utmärkt med Tre & Telia. övriga operatörer vägrar att provisionera enheten.

Om jag vill använda samtliga av mina telefoner, så måste jag antingen byta till Telia eller skaffa en drös med SIM-kort från olika operatörer.

Vissa påstår att det främst är importerade modeller för andra marknader som slutar fungera för samtal, men den förklaringen verkar inte helt korrekt.
Citera
2025-12-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Vissa påstår att det främst är importerade modeller för andra marknader som slutar fungera för samtal, men den förklaringen verkar inte helt korrekt.
Exakt, jag kollade versionsnumret på en Motorola telefon och den marknadsfördes i Europa, men VoLTE fungerar enbart med Telia.

Jag vet inte om den fungerar med VoLTE Emergency, så det återstår att se om telefonen blockeras i nätet.
Citera
2025-12-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Därför att många 4G-mobiler inte kan användas för nödsamtal i 4G-nätet då de saknar funktionen VoLTE Emergency.

Tack! Visste inte att detta ställde speciella krav på mjukvaran. Så dumt.

Man kan tydligen ställa om med root-behörighet i vissa fall:
https://medium.com/@jamesdwho/the-little-known-problems-with-volte-emergency-calling-3d4cdaf0e042#7c97
Citera
2025-12-07, 16:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Dom följer inte VoLTE Emergency standarden. Nu är det dock väldigt få mobiler som drabbas. Det finns 11.000.000st aktiva sim kort i Sverige och i dagsläget är det ~10.000st som det berör, det är mindre än 0.1%. När även Telias 2G nät läggs ned 2027 kommer det säker bli fler men en genomförandegrad på 99.9% måste anses som mer än godkänt.
Senast redigerad av kimdah2002 2025-12-07 kl. 16:42.
Citera
2025-12-07, 16:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om Telia nu har att det fungerar till slutet av 2027 så skulle jag om jag vore Telia gå ut med en aggressiv kampanj där jag säger att alla som fått från sina operatörer att telefonen slutar fungera får ansluta gratis till Telia med samma kostnader som de har på sitt nuvarande abonnemang med de första 6 månaderna med 20% rabatt (eller nåt).

Dock så hatar jag Telia som företag då de har en usel kundservice som ligger långt under Tre och Tele2.
Halebop o Fello har väl ~ samma eller lägre priser än Tre/Telenor/Tele2
Fello's kundtjänst har jag bara bra erfarenhet av, hade en fråga en lördag eftermiddag och fick svar samma dag och problemet var löst under söndagen...
Citera
2025-12-07, 17:24
Medlem
Doro påstår att:

"De modeller som är 4G kompatibla, och även har stöd för nödsamtal över VoLTE, är Leva L11, L21, L31, E11, E21, E31, X10, Aurora A11, A21 och A31. De andra 4G-modellerna som är kompatibla med nödsamtal över VoLTE förutsatt att senaste programversionen är installerad är 7011, 7001H, 7031, 7081, 4100H, 780x, 780x IUP, 2821, 2881, 1881, 6821, 6881, 5861, 8110 och 8210."
Citera
2025-12-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dom följer inte VoLTE Emergency standarden. Nu är det dock väldigt få mobiler som drabbas. Det finns 11.000.000st aktiva sim kort i Sverige och i dagsläget är det ~10.000st som det berör, det är mindre än 0.1%. När även Telias 2G nät läggs ned 2027 kommer det säker bli fler men en genomförandegrad på 99.9% måste anses som mer än godkänt.
~10.000st? I Australien var det 530 000 som blev spärrade.

Citat:
With the nation’s 3G network in its final months of operation, the latest industry figures show that up to 530,000 Australians have with devices incompatible with the 4G network

https://www.thenewdaily.com.au/news/national/2024/05/17/australia-3g-shutdown
.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här