Citat:
Ursprungligen postat av
HansScheike
Alltid detta "i framtiden" kommer det nya batterier osv. Lika tröttsamt att höra på som dessa fusionsreaktorer som kommer "i framtiden", de började älta om dessa på 1940-talet. Du skriver själv att Tesla S kom 2012, tretton år och inte ett skit har hänt.
Jag frågar Googles Store Allvise: "Vad kostade Tesla Model S när den introducerades i Sverige?"
Citat:
Baspris vid lansering: Enligt Tesla Club Sweden lanserades de svenska priserna med ett startpris på 619 150 kronor för Tesla Model S.
Senare specifikation: En annan källa från samma forum nämner att en Model S med ett 60 kWh-batteri kostade 691 650 kr när den lanserades i Sverige under 2014
Och svaret på frågan "Vad är 691650 kronor i 2014 års penningvärde värt idag?" är
Citat:
691 650 kronor från 2014 motsvarar ungefär 910 000 till 930 000 kronor i dagens penningvärde (år 2025).
Tänker inte ge mig in i några prisjämförelser med utbudet idag. Men klart är att grejorna blivit mycket bättre och billigare sedan 2014.
Dock är det ketchupeffekt på sånt här. Det ligger stora framsteg framför oss som potentiellt kan göra att elbilen går samma utveckling till mötes som alla andra dylika konsumentartiklar.
Jag minns att det kostade mellan 10 och 15 000 att köpa en sketen video på 80-talet. I dåtidens pengar.
På slutet innan videon utmönstrades som levande teknik var det någon tusenlapp. Alla som varit med ett tag kan dra kanske tio liknande paralleller för olika konsumentprylar.
Jämförelsen med elbilar är inte helt adekvat för det är större materialmängder inblandade. Men som sagt: Det byggs elbilsproduktion för fulla knutar och mangandopad järnfosfat förefaller utkristalliseras som framtidens teknik för massmarknadsproduktion av elbilar.
Och det kommer inte att vara någon uppoffring prestandamässigt utan det kommer att vara fullt dugliga fordon med batterier som kommer att överleva bilarna flera gånger om.