2026-01-05, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Jadu, fortsätt du att gripa efter halmstrån...

Haha. Det kom ju ifrån rätt stolpskott som hittar på det ena tramset efter det andra för att hålla tag i sin snuttefilt om att elbilar är skrot efter 5 år/10 000 mil
Citera
2026-01-05, 09:05
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Jadu, fortsätt du att gripa efter halmstrån...
Snälla lägg av med dina trollinlögg, du är ju totalt okunnig nör det gäller elbilar.
Citera
2026-01-09, 10:47
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Snälla lägg av med dina trollinlögg, du är ju totalt okunnig nör det gäller elbilar.
Jadu, viljan att försvara dåliga inköp är stor hos er!
Citera
2026-01-09, 11:15
Medlem
Citat:

Den som försvarar sitt bilköp och påtalar en massa positiva saker tycker väl troligen att köpet var bra och är nöjd?

Jag är nöjd med det mesta med min elbil, men precis som alla andra bilar så är de aldrig perfekt på alla punkter, så även min bil har vissa negativa saker. Det som är negativt med min bil kanske hade funkat perfekt med en annan bil, men då hade det istället vara andra saker som var så negativa att det hade vägt över.
Citera
2026-01-09, 12:29
Moderator
Citat:
Skulle vilja påstå att det inte är det det handlar om. Nu nappar jag väl på betet, men det är ju så att de med erfarenhet av elbilar vet hur det fungerar och när såna som du som troligtvis trollar eller när andra som är okunniga och sväljer mytbildarnas myter påstår saker som helt enkelt inte är sant som om det vore sanning då kliar det ju i fingrarna och man vill påpeka eller förklara hur det egentligen ligger till.

Av de som skriver här så är det helt uppenbart att nästintill alla eller kanske alla som påstår saker om elbilar som inte stämmer inte äger någon, de flesta har inte ens kört någon.
De som kör elbil är kanske inte odelat positiva men kritiken handlar i så fall om märkes/modellspecifika fel/egenskaper som faktiskt finns eller om saker som är sämre på riktigt. Körsträcka (så länge den är rimlig, 25-30 mil) eller batteridegradering är inte intressant alls, inget som påverkar vardagen.

Många gånger jämförs billiga skattebefriade bilar med nya elbilar, varför?
För mig är elbil klart mycket mer ekonomiskt än en bensinare eller mot min förra bil som var laddhybrid. Inköpskostnad för dem var samma, ca 400000:-, värdeminskning elbil kanske något mer men det är hårfint.
Laddhybriden hade trots skattefrihet under tiden jag ägde den en milkostnad som totalt, el+bensin+service+försäkring, var nånstans 6-7:- högre än min elbil. Med körsträcka på minst 3500 mil per år så handlar det om 25000:-/år det är billigare med elbil. Tappar den det extra i värde per år? Troligtvis inte, men det kan jag ju inte säga förrän den dagen jag gör mig av med den, jag vet vad laddhybriden kostade.

Det är fakta och inget försvar. Nöjd med att trollandet gav napp?
Citera
2026-01-09, 18:23
Medlem
Hur straffas vi ?

14 kronor litern kostar soppan. Min fina mercedes drar typ 0.4 på motorvägen

Sen lär dessa priser inte hålla .

Otroligt få har "råd" med elbil.
De flesta du ser är förmånsbilar/ tjänstebilar/ företags leasing.

Resterande är väl privat hyrda bilar där man hyr av banken.

Svenskar har inga pengar, förutom de med rika föräldrar.

Vi är tredje mest belånade i EU och lever över våra tillgångar
Citera
2026-01-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hur straffas vi ?

14 kronor litern kostar soppan. Min fina mercedes drar typ 0.4 på motorvägen

Sen lär dessa priser inte hålla .

Otroligt få har "råd" med elbil.
De flesta du ser är förmånsbilar/ tjänstebilar/ företags leasing.

Resterande är väl privat hyrda bilar där man hyr av banken.

Svenskar har inga pengar, förutom de med rika föräldrar.

Vi är tredje mest belånade i EU och lever över våra tillgångar

Privatleasing är på flera sätt fördelaktigt. T.ex. kanske man inte vill låna eller lägga ut hundratusentals kronor. Har man pengarna för att köpa kontant eller delar av dessa pengar så kan man få bra avkastning på dessa som man annars missar om man lägger det på bilen.

Privatleasing är inte alltid bra, finns dock många "ordinarie priser" som jag tycker är på tok för dyrt, men när man hittar erbjudanden som efter lite uträkning låter som att det blir billigare under 3 år än vad värdeminskningen på bilen skulle bli, då känns det självklart. Speciellt på elbilar som kan ha en hög eller i alla fall osäker värdeminskning.

Utöver det erbjuds i vissa deals inkomstförsäkring upp till 12 månader vilket i mitt fall löd som så att blir man av med jobbet (men ändå får a-kassa) så slipper man leasingavgiften upp till 9 månader tror jag det var. Blir man så sjuk att man inte kan jobba eller åker in på sjukhus en längre tid så, så samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in