Citat:
Ursprungligen postat av
KlartForDrabbning
Mark Twain:
"Hade vårt "röstande" haft någon betydelse så hade dom inte låtit oss hålla på med det"...
Det har under många år funnits bra alternativ till den klassiska "demokratin" som egentligen inte är någon dekokrati, men knappt någon röstar på det.
Finns eller i alla fall fanns ett parti som kallades Direktdemokraterna vars mål som det också låter på namnet, är att föra "direktdemokrati".
D.v.s. om de hade vunnit och fått majoritet i riksdagen så hade det införts väldigt många konstanta små folkomröstningar. Hur det ska införas vet jag inte, men kan tänka mig att om det blir väldigt många omröstningar och ofta, så måste det ske digitalt för att fungera både ekonomiskt och praktiskt.
Men tänk om vi hade haft det och partiet lägger fram fråga efter fråga som alla i Sverige kan rösta om, som t.ex. ska vi bygga ny kärnkraft i Oskarshamn eller Stockholm eller Göteborg, vart det nu passar och folket får bestämma med sina röster. Kanske frågan är, ska vi tillåta vinster i välfärden? Ska vi höja straffet för våldtäkt till minimum 10 år? Ska vi lägga 20 miljarder åå att bygga en bro mellan A till B?
Ska vi det ena och ska vi det andra? Direktdemokrati är sann demokrati, men jag vet itne om det har införts i något land på jorden? Någon annan som vet?