2025-12-05, 18:24
Medlem
citymormors avatar
Jag tänker bli vägpirat om detta sker. Leva i skogen och röva längs vägarna. Råna mackar på bensin, bränna elbilar och kapa lastbilar.

Kom igen! Det blir skitkul!
Citera
2025-12-05, 19:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Därför är det läge att rösta rätt 2026. Rösta på partier som ser till befolkningens bästa. Reduktionsplikten fällde socialdemokraterna 2022.

Mark Twain:
"Hade vårt "röstande" haft någon betydelse så hade dom inte låtit oss hålla på med det"...
Citera
2025-12-05, 19:01
Medlem
ormbitens avatar
Det är tydligen så regeringen vill att det ska vara.
Dom fattiga ska straffas.
Folket får det som dom röstar på.

Personligen ska jag förmodligen köra fossilt så länge jag lever. Men jag har sett till att ordna till det för mig rent ekonomiskt, så det blir inget problem.
Citera
2025-12-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Mark Twain:
"Hade vårt "röstande" haft någon betydelse så hade dom inte låtit oss hålla på med det"...

Det har under många år funnits bra alternativ till den klassiska "demokratin" som egentligen inte är någon dekokrati, men knappt någon röstar på det.

Finns eller i alla fall fanns ett parti som kallades Direktdemokraterna vars mål som det också låter på namnet, är att föra "direktdemokrati".

D.v.s. om de hade vunnit och fått majoritet i riksdagen så hade det införts väldigt många konstanta små folkomröstningar. Hur det ska införas vet jag inte, men kan tänka mig att om det blir väldigt många omröstningar och ofta, så måste det ske digitalt för att fungera både ekonomiskt och praktiskt.

Men tänk om vi hade haft det och partiet lägger fram fråga efter fråga som alla i Sverige kan rösta om, som t.ex. ska vi bygga ny kärnkraft i Oskarshamn eller Stockholm eller Göteborg, vart det nu passar och folket får bestämma med sina röster. Kanske frågan är, ska vi tillåta vinster i välfärden? Ska vi höja straffet för våldtäkt till minimum 10 år? Ska vi lägga 20 miljarder åå att bygga en bro mellan A till B?

Ska vi det ena och ska vi det andra? Direktdemokrati är sann demokrati, men jag vet itne om det har införts i något land på jorden? Någon annan som vet?
Citera
2025-12-05, 19:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Har alltid tyckt att det vart lite drastiskt med förbud. Elbilar kommer ändå konkurrera ut fossilbilarna vad det lider. Elbilarna är redan idag långt bättre på allt utom möjligen priset. 2035 har dessutom huvuddelen av betonghäckarna som mot bättre vetande naglar sig fast vid sin bensin och diesel dött ut. En ny generation styr upp det där.

Ja, dom är väsentligt bättre på att hjälpa till att förstöra vår värld samt smutsa ner miljön, framtagandet av dessa monsterbatterier på tusentals kilo massakrerar enorma landområden, sopbergen som dessa metallklumpar som ingen vill ta vara på, blir med tiden monumentala.

Vidare sliter dessa enorma batterier via sin vikt ner däck rasande snabbt, sök gärna "Kuwait tire graveyard" på tuben och se den rökpelare som når atmosfären. Alltid, 24/7...
Däckpartiklar är långt farligare för våra lungor än vad dieselavgaser är (vilka bara gynnar växtligheten, se längs vägkanterna)

Så jo, elbilar är utomordentligt mycket bättre än många andra produkter, på att förpesta Moder jord.
Citera
2025-12-05, 19:09
Medlem
Rätt otroligt ju när utrikesflyget släpper ut minst lika mycket som bilarna, där blir inga begränsningar.
Citera
2025-12-05, 19:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det är tydligen så regeringen vill att det ska vara.
Dom fattiga ska straffas.
Folket får det som dom röstar på.

Personligen ska jag förmodligen köra fossilt så länge jag lever. Men jag har sett till att ordna till det för mig rent ekonomiskt, så det blir inget problem.

Folket får inte det dom "röstar" på, folket är vaccinerade skärmslavar som får den verklighet som Wallenbergarna och frimurarna tillhandahåller, "röstandet" är en fiffig metod att lura fårskocken till att tro att den är "medbestämmande "...
Citera
2025-12-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ja, dom är väsentligt bättre på att hjälpa till att förstöra vår värld samt smutsa ner miljön, framtagandet av dessa monsterbatterier på tusentals kilo massakrerar enorma landområden, sopbergen som dessa metallklumpar som ingen vill ta vara på, blir med tiden monumentala.

Vidare sliter dessa enorma batterier via sin vikt ner däck rasande snabbt, sök gärna "Kuwait tire graveyard" på tuben och se den rökpelare som når atmosfären. Alltid, 24/7...
Däckpartiklar är långt farligare för våra lungor än vad dieselavgaser är (vilka bara gynnar växtligheten, se längs vägkanterna)

Så jo, elbilar är utomordentligt mycket bättre än många andra produkter, på att förpesta Moder jord.

Nej gällande däck! kolla vad en vanlig volvo dieselbil väger och så kollar du vad en volvo elbil väger. Det är ingen större skillnad så att det påverkar något i det stora hela.

Det som däremot kan bränna däck är kraftig acceleration, men det är ju inget man måste hålla på med. Personligen tycker jag det är kul att veta att jag har en elbil med otroligt kraftigt vridmoment och 429 hästar, men det betyder ju inte att jag använder det hela tiden. Tvärt om så kör jag lugnt större delen av tiden som vanligt och kör jag lugnt med en elbil, precis som jag gör med en bensinbil så bränner man så klart inte däck.

Jag vill att mina däck ska hålla länge för däck är sjukt dyrt idag, så att sitta och gasa på vid varje rödljus är inte ekonomiskt.
Citera
2025-12-05, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det har under många år funnits bra alternativ till den klassiska "demokratin" som egentligen inte är någon dekokrati, men knappt någon röstar på det.

Finns eller i alla fall fanns ett parti som kallades Direktdemokraterna vars mål som det också låter på namnet, är att föra "direktdemokrati".

D.v.s. om de hade vunnit och fått majoritet i riksdagen så hade det införts väldigt många konstanta små folkomröstningar. Hur det ska införas vet jag inte, men kan tänka mig att om det blir väldigt många omröstningar och ofta, så måste det ske digitalt för att fungera både ekonomiskt och praktiskt.

Men tänk om vi hade haft det och partiet lägger fram fråga efter fråga som alla i Sverige kan rösta om, som t.ex. ska vi bygga ny kärnkraft i Oskarshamn eller Stockholm eller Göteborg, vart det nu passar och folket får bestämma med sina röster. Kanske frågan är, ska vi tillåta vinster i välfärden? Ska vi höja straffet för våldtäkt till minimum 10 år? Ska vi lägga 20 miljarder åå att bygga en bro mellan A till B?

Ska vi det ena och ska vi det andra? Direktdemokrati är sann demokrati, men jag vet itne om det har införts i något land på jorden? Någon annan som vet?

Schweiz har några "cantoner" där man kommit en bra bit med direktdemokrati, ja här fanns ett "direktdemokraterna", dessa heter väl nu mer "knapptryckarna.se " ett otroligt mycket sämre namn men ok, är väl det enda man kan nedlåta sig att "rösta" på, men tyvärr är att "rösta" detsamma som att legitimera ett genomruttet och Wallenbergkuppat system
Citera
2025-12-05, 19:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nej gällande däck! kolla vad en vanlig volvo dieselbil väger och så kollar du vad en volvo elbil väger. Det är ingen större skillnad så att det påverkar något i det stora hela.

Det som däremot kan bränna däck är kraftig acceleration, men det är ju inget man måste hålla på med. Personligen tycker jag det är kul att veta att jag har en elbil med otroligt kraftigt vridmoment och 429 hästar, men det betyder ju inte att jag använder det hela tiden. Tvärt om så kör jag lugnt större delen av tiden som vanligt och kör jag lugnt med en elbil, precis som jag gör med en bensinbil så bränner man så klart inte däck.

Jag vill att mina däck ska hålla länge för däck är sjukt dyrt idag, så att sitta och gasa på vid varje rödljus är inte ekonomiskt.

I runda slängar är en elbil 250 kg tyngre än en motsvarande diesel.
Att hela tiden köra runt med 10 st 25litersdunkar vätska i skuffen på en volvokombi gör att den blir dyrare I drift (läs elbilar kräver mer energi för att släpa runt på sig själva,)
volvon med alla dessa dunkar i skulle bli tyngre och därmed slita mer däck, kanske inte 100% men kanske 10-30%
Citera
2025-12-05, 19:44
Medlem
Citat:
I runda slängar är en elbil 250 kg tyngre än en motsvarande diesel.
Att hela tiden köra runt med 10 st 25litersdunkar vätska i skuffen på en volvokombi gör att den blir dyrare I drift (läs elbilar kräver mer energi för att släpa runt på sig själva,)
volvon med alla dessa dunkar i skulle bli tyngre och därmed slita mer däck, kanske inte 100% men kanske 10-30%

Vissa bilar kan vara några hundra kilo tyngre, men nu tog jag just Volvo som exempel och de är inte mycket tyngre, nästan samma vikt, detta för att Volvo gör rätt stora svulstiga bilar i allmänhet nu för tiden och troligen har rena elbilsplattformar i allmänhet för alla elbilar anpassats på ett sätt som är mer gynnsamt för vikten för just elbilar. Vi får tänka på att elbilar har ingen stor svulstig motor fram samt massor av slangar till den motorn och de behöver heller itne byggas för kardantunnel med mera. De kan byggas på ett helt annat sätt för att få ner vikten på bilen i allmänhet.

Men det är klart, tar man som många tillverkare gjort hittills och tar en fossilbilsplattform och bara stoppar in batterier och elmotorer så blir det inte effektivt för varken vikt eller energieffektivitet, men detta går vi nu bort från då de flesta utom Stellantis eller i alla fall Peugeot fattar att man inte kan göra delade plattformar som passar till alla drivlinor.
Citera
2025-12-05, 20:00
Medlem
Trådskaparen gör för mycket av hur prisbilden på elbilar ser ut just nu. Det är trots allt relativt nytt med moderna elbilar med vettiga prestanda. Lite drygt ett årtionde. Tesla model S kom 2012 och var först ut.

Det tar lång tid innan leveranskedjorna skalats upp och man lärt sig byta ut dyra material mot billiga och stor initiala investeringar blivit avskrivna.

Men det byggs fabriker över hela världen och billiga mangandopade järnfosfatbatterier är på ingång i stor skala.

Om tio år kommer prisbilden att vara en annan och även fattiglappar kommer att ha råd med de här fordonen.

Däremot är inte elbilen lämplig i alla situationer överallt. Det kan den inte och blir väldigt fel om man kör den linjen. Det blir bara besvikelse och extrakostnader av det.

Elbilen passar bäst som vardagsfordon för de som ha möjlighet att ladda hemma över natt. Det är trots allt väldigt få som har ett återkommande behov av att färdas Malmö-Luleå i hög hastighet mitt i smällkalla vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in