Citat:
1 - De största stenarna var inte sågade.
2 - De största stenarna var inte polerade.
3 - Varför basera data från extremt korta och oergonomiska och svaga enmanssågar?
4 - Varför basera data på korta arbetsdagar och enskift?
5 - Varför förutsätter du att man bara jobbade med en såg per sten samtidigt?
6 - Varför anger du inte hur du kom fram till dina 0,375 m3 sten som skulle sågas bort?
2 - De största stenarna var inte polerade.
3 - Varför basera data från extremt korta och oergonomiska och svaga enmanssågar?
4 - Varför basera data på korta arbetsdagar och enskift?
5 - Varför förutsätter du att man bara jobbade med en såg per sten samtidigt?
6 - Varför anger du inte hur du kom fram till dina 0,375 m3 sten som skulle sågas bort?
1. Såg användes för att optimera arbetsflödet. Verkligheten var troligen mycket mycket mycket långsammare då 6 meterssåg är helt orealistiskt att hantera pga friktion.
2. Poleringstid är inte inkluderat i min uträkning öht. Men massiv.
3. Det är en av få video-exempel som jag hittade, har du en annan videokälla kan vi bedöma deras effektivitet
4. 8 timmar effektiv tid låter rimligt. Du menar att de jobbade 24h? Det ökar personalmängden 3 gånger, så om du vill göra det, kan jag göra en ny beräkning, för vi har inte kommit till det jobbiga än. (Det kommer skapa helt nya logistiska problem.)
5. Vi kan reducera den totala sågtiden med hälften. Problemet är att många andra variabler mycket möjligt kunde ha varit 2 gånger, 3 gånger eller 10 gånger. jag räknar på idealiska förutsättningar, exempelvis extremt lite SPILL, vilket även för 1000 år sedan var helt orealistiskt.
6. Siffrorna gavs i uppgiften:
Storlek på block: 5 x 2,5 x 2,5 m
Total yta: => 2 × (5×2.5 + 5×2.5 + 2.5×2.5)
= 2 × (12.5 + 12.5 + 6.25) = 62.5 m².
62,5 m2 x skärbredd (0,006 m) = 0,375 m3