2025-12-02, 15:19
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej! Nej! De kunskaperna kan ingen människa ha. Det uträkningarna baseras på att utomjordingar har påverkat dig genom mentala vågor. Det är bara att se på människor för flera hundra år sedan. Inte kunde de räkna ut det. De visste inte ens hur lång en meter var eller vad ett kilo var.

Ämnet är pyramider. Uträkningen står i klartext.

Tanken är således att du ska attackera uträkningen, inte min persona då jag är immun mot din intellektuella "flex".

Kan du försöka spendera EN mening ON TOPIC?
Citera
2025-12-02, 15:31
Medlem
EnCartes avatar
Jag attackerade inte dig som person, utan menar att det är utomjordingar som genom mentala vågor från sändare i olika monument, som pyramiderna, utifrån sin tekniska överlägsenhet, som gör att du klarar det, på samma sätt som de påverkade Egyptierna att klara av att bygga dem. Annars skulle människor inte klara av något alls, utan leva som apor.

Visste du att man kan vässa rakblad genom att sätta dem inne i en pyramid?
Citera
2025-12-02, 15:49
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag attackerade inte dig som person, utan menar att det är utomjordingar som genom mentala vågor från sändare i olika monument, som pyramiderna, utifrån sin tekniska överlägsenhet, som gör att du klarar det, på samma sätt som de påverkade Egyptierna att klara av att bygga dem. Annars skulle människor inte klara av något alls, utan leva som apor.

Visste du att man kan vässa rakblad genom att sätta dem inne i en pyramid?

Det känns intuitivt som att någon eller några personer letar efter dig och din "analys".
Citera
2025-12-02, 16:51
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theUFOsummoner
Jag har läst ganska många av dessa generaliserade svar i tråden:
"Jag kan knacka loss en kakelplatta med min lilla Victorinox-sax, vilket bevisar att jag kan demontera Golden Gate.”
Nej, tyvärr, vi har två olika problem att lösa i två helt olika material. Har du någonsin satt dig in i problemet visuellt?
Jag har gett problemet till en annan användare: Förklara hur du får loss de största granitblocken.

Ingen användare i denna tråd har satt sig in i detta problem, för det tar hundratals timmar att planera. Inte praktiskt, utan att rita upp metod och strategi för att utföra det. Att göra det med moderna verktyg tar nästan lika lång tid. De som påstår att "det är enkelt" eller "det är bara en fråga om tid och pengar" har aldrig satt sig in i problemet.

Vi behöver inte gissa och vi behöver inte sitta som lallande idioter och fantisera ihop några historier om att det var jymdöglor, ariska övermänniskor, försvunna civilisationer, eller Rotary från Skövde, när vi har gott om teknisk bevisning, i form av stenar i olika stadier som som ligger kvar i stenbrott över hela världen. Bl.a. så klart i Egypten. Det dessa pekar på är att man först högg rent runt stenens sidor och sedan gradvis hackade sig in under stenen från ena eller båda sidorna. När tillräckligt lite material återstod under stenen, kunde man välta loss stenen och hugga rent det som hade varit undersidan.
Citera
2025-12-02, 17:50
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vi behöver inte gissa och vi behöver inte sitta som lallande idioter och fantisera ihop några historier om att det var jymdöglor, ariska övermänniskor, försvunna civilisationer, eller Rotary från Skövde, när vi har gott om teknisk bevisning, i form av stenar i olika stadier som som ligger kvar i stenbrott över hela världen. Bl.a. så klart i Egypten. Det dessa pekar på är att man först högg rent runt stenens sidor och sedan gradvis hackade sig in under stenen från ena eller båda sidorna. När tillräckligt lite material återstod under stenen, kunde man välta loss stenen och hugga rent det som hade varit undersidan.

Låt oss titta på ditt påstående:
Det dessa pekar på är att man först högg rent runt stenens sidor och sedan gradvis hackade sig in under stenen från ena eller båda sidorna. När tillräckligt lite material återstod under stenen, kunde man välta loss stenen och hugga rent det som hade varit undersidan.
Har du visualiserat detta arbetsmoment framför dig?

1. Du måste hacka en "minst" 1 meter bred gång runt fot och sida. Om blocket är 6 x 3,5 x 2,5 meter betyder det att du måste hacka ut 30 m3 granit, för att få fritt utrymme att komma åt från alla sidorna.

2. Ju större verktyg du hanterar, desto större är risken att blocket spricker på fel ställe. (Utvinning i Sverige visade på extremt högt svinn >90%). Om Ancient Egypt hade 5 gånger bättre förmåga att hantera granit med 50% failrate, betyder det i genomsnitt 60 m3 granit ska hackas ut PER BLOCK för att frilägga det runtom, minus bottensidan.

Detta med kopparmejslar och dioritstenar (dioritstenar var trubbiga och mycket riskabla att använda, enligt punkt 2).
3. Mätningar visar att det går att hacka ut ungefär 1 Liter granit per timme/person. Med tanke på den smala gången, är det inte troligt att man kan arbeta mer än 2 personer på samma ställe, så 4 personer totalt.

60 m3 = 60.000L => 60 000 mantimmar. 8 timmar per dag => 5 år för ett arbetslag/block och då har vi inte kommit till det svåraste momentet än (undersidan) och polering och transport, vilket kommer ta MYCKET längre tid.
3. Undersidan. Att hacka ut undersidan är ett kapitel för sig:

a) För att få plats att arbeta förutsätter vi att de behöver minst 1 meter för att kunna få slaglängd. De arbetar upp och ner och slagmoment är nu 50% av normalt, vilket betyder 0,5L per timme. Hela volymen är 30 m3, så detta kommer att ta ytterligare 2,5 år med 4 arbetare samtidigt.

b) När blocket är frilagt är det någonstans mellan 100-120 ton minimum. Detta ska nu rullas iväg från berget och till båten som ska transportera det. Något moment kommer att kräva att stenen ska dras uppför på ojämnt underlag med rep av naturfiber. Problematik uppstår när många män ska dra i ett rep som flexar, exempelvis behöver de gå flera meter innan repet är så spänt att det tar i blocket.

c) En tappad sten, ett felaktigt slag, ett sprucket block, resulterar i att projektet måste startas om från noll.

4. Polering.
Detta moment tar mycket längre tid än själva uthackningen därför att felmarginalen i polering är otroligt mycket lägre. Feltoleransen för att få granit blankjämn är under 0,1 mm. Detta över en yta som är minst 10 m2.

Med manuellt arbete lär detta ta MINST 10-12 år per sten, detta förutsatt att de kan övervinna de monumentala svårigheter i transport som vi inte nämnt än.
Citera
2025-12-02, 18:08
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Låt oss titta på ditt påstående:
Det dessa pekar på är att man först högg rent runt stenens sidor och sedan gradvis hackade sig in under stenen från ena eller båda sidorna. När tillräckligt lite material återstod under stenen, kunde man välta loss stenen och hugga rent det som hade varit undersidan.
Har du visualiserat detta arbetsmoment framför dig?

1. Du måste hacka en "minst" 1 meter bred gång runt fot och sida. Om blocket är 6 x 3,5 x 2,5 meter betyder det att du måste hacka ut 30 m3 granit, för att få fritt utrymme att komma åt från alla sidorna.

2. Ju större verktyg du hanterar, desto större är risken att blocket spricker på fel ställe. (Utvinning i Sverige visade på extremt högt svinn >90%). Om Ancient Egypt hade 5 gånger bättre förmåga att hantera granit med 50% failrate, betyder det i genomsnitt 60 m3 granit ska hackas ut PER BLOCK för att frilägga det runtom, minus bottensidan.

Detta med kopparmejslar och dioritstenar (dioritstenar var trubbiga och mycket riskabla att använda, enligt punkt 2).
3. Mätningar visar att det går att hacka ut ungefär 1 Liter granit per timme/person. Med tanke på den smala gången, är det inte troligt att man kan arbeta mer än 2 personer på samma ställe, så 4 personer totalt.

60 m3 = 60.000L => 60 000 mantimmar. 8 timmar per dag => 5 år för ett arbetslag/block och då har vi inte kommit till det svåraste momentet än (undersidan) och polering och transport, vilket kommer ta MYCKET längre tid.
3. Undersidan. Att hacka ut undersidan är ett kapitel för sig:

a) För att få plats att arbeta förutsätter vi att de behöver minst 1 meter för att kunna få slaglängd. De arbetar upp och ner och slagmoment är nu 50% av normalt, vilket betyder 0,5L per timme. Hela volymen är 30 m3, så detta kommer att ta ytterligare 2,5 år med 4 arbetare samtidigt.

b) När blocket är frilagt är det någonstans mellan 100-120 ton minimum. Detta ska nu rullas iväg från berget och till båten som ska transportera det. Något moment kommer att kräva att stenen ska dras uppför på ojämnt underlag med rep av naturfiber. Problematik uppstår när många män ska dra i ett rep som flexar, exempelvis behöver de gå flera meter innan repet är så spänt att det tar i blocket.

c) En tappad sten, ett felaktigt slag, ett sprucket block, resulterar i att projektet måste startas om från noll.

4. Polering.
Detta moment tar mycket längre tid än själva uthackningen därför att felmarginalen i polering är otroligt mycket lägre. Feltoleransen för att få granit blankjämn är under 0,1 mm. Detta över en yta som är minst 10 m2.

Med manuellt arbete lär detta ta MINST 10-12 år per sten, detta förutsatt att de kan övervinna de monumentala svårigheter i transport som vi inte nämnt än.

Och lika fullt så var det exakt så man gjorde: Unfinished obelisk

Notera att obelixen i det här fallen är fullkomligt nedlusad med verktygsmärken som visar hur man har jobbat. Här ser vi hur man har börjat bearbeta sig in under stenen.

Här har vi en annan antik sten, där man har börjat med inhuggningen under stenen.
Citera
2025-12-02, 18:08
Medlem
theUFOsummoners avatar
Här är en video som förklarar hur man kan såga i granit med koppar:
https://www.youtube.com/watch?v=i8ZHYWle0DE

Specifikationer:
Copper strip length: 22 cm
Granite piece thickness: 17 mm
Cut Length: 48 cm
Cut Width (max): ~6mm
Total time taken: 3.5 hours
Extracted granite weight: 46g (3012-2966=46)
Granite volume: 17,03 cm3
Copper material wear: 23 gr. (229-206=23)
Copper volume: 2.58 cm3
De använder en mix av sand som de smörjer på kopparsågen för att den ska hålla längre. Med OPTIMALA förutsättningar (helt plant, jämnt tryck över hela längden) kan de såga cirka 5 cm3 per timme.

Om vi föreställer oss att granitblocket är frilagt och de nu ska renskära det till referensstorlek + distans för polering har vi för ett block som är 5 x 2,5 x 2,5 => 0,375 m3 granit eller 375.000 cm3

Om hastigheten är samma som experimentet visade får vi följande resultat:

Total tid: 75.000 timmar. eller 25 år med 8h/arbetsdagar.

Ingen polering gjord än. Ingen transport.
Det går också åt 3,4 ton koppar. Per block, under idealiska omständigheter.
Citera
2025-12-02, 18:21
Moderator
Neksnors avatar
Om jag skulle börja hugga ut stora stenblock utan tillgång till maskiner så skulle jag försöka planera arbetet så att kanten på ett block också blir kant på ett annat block Då sparar jag till och behöver inte knacka lika mycket berg. Skulle jag bara ha blocken till att bygga ett sorts hus så skulle jag kunna tänka mig att vända vissa skadade stenar så att den fula ytan inte syns.
Citera
2025-12-02, 18:30
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och lika fullt så var det exakt så man gjorde: Unfinished obelisk

Notera att obelixen i det här fallen är fullkomligt nedlusad med verktygsmärken som visar hur man har jobbat. Här ser vi hur man har börjat bearbeta sig in under stenen.

Här har vi en annan antik sten, där man har börjat med inhuggningen under stenen.

Du missar poängen:

Ingen tvivlar på att människor har huggit i sten i tusentals år över hela världen.
Men med existerande verktyg i Egypten för 4500 år sedan har detta tagit mycket längre tid än 20 år. och experiment påvisar detta tills någon utför ett liknande experiment med betydligt högre verkningsgrad.

Och detta bara ETT av momenten som är oerhört krävande och vi har inte ens kommit till de riktigt svåra uppgifterna.

Dina bilder är fina, men förklarar tyvärr ingenting, de spåren kan ha gjorts för 1000 år sedan. Jag hoppas du inte ser det som "bevis" för din hypotes, för isf lever vi i två olika tekniska världar.
Citera
2025-12-02, 18:36
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om jag skulle börja hugga ut stora stenblock utan tillgång till maskiner så skulle jag försöka planera arbetet så att kanten på ett block också blir kant på ett annat block Då sparar jag till och behöver inte knacka lika mycket berg. Skulle jag bara ha blocken till att bygga ett sorts hus så skulle jag kunna tänka mig att vända vissa skadade stenar så att den fula ytan inte syns.

Detta är ej möjligt med de större granitblocken pga dess storlek.

Om ett råblock är 6 x 3.5 x 2.5 meter, måste du ha arbetsutrymme, dvs, du måste göra en "arbetsgång". Denna kommer bli 7 meter lång, 3,5 meter djup och 1 meter bred när du är färdig.

Vissa hypotetiserar att vissa sidor av blocken inte är "snygga", har dock inte sett bevis på det (vilket blir svårt, tror inte de vill ta bort några granitblock för att bevisa denna tes).
Citera
2025-12-02, 18:46
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Här är en video som förklarar hur man kan såga i granit med koppar:
https://www.youtube.com/watch?v=i8ZHYWle0DE

Specifikationer:
Copper strip length: 22 cm
Granite piece thickness: 17 mm
Cut Length: 48 cm
Cut Width (max): ~6mm
Total time taken: 3.5 hours
Extracted granite weight: 46g (3012-2966=46)
Granite volume: 17,03 cm3
Copper material wear: 23 gr. (229-206=23)
Copper volume: 2.58 cm3
De använder en mix av sand som de smörjer på kopparsågen för att den ska hålla längre. Med OPTIMALA förutsättningar (helt plant, jämnt tryck över hela längden) kan de såga cirka 5 cm3 per timme.

Om vi föreställer oss att granitblocket är frilagt och de nu ska renskära det till referensstorlek + distans för polering har vi för ett block som är 5 x 2,5 x 2,5 => 0,375 m3 granit eller 375.000 cm3

Om hastigheten är samma som experimentet visade får vi följande resultat:

Total tid: 75.000 timmar. eller 25 år med 8h/arbetsdagar.

Ingen polering gjord än. Ingen transport.
Det går också åt 3,4 ton koppar. Per block, under idealiska omständigheter.

1 - De största stenarna var inte sågade.
2 - De största stenarna var inte polerade.
2 - Varför basera data från extremt korta och oergonomiska och svaga enmanssågar?
3 - Varför basera data på korta arbetsdagar och enskift?
4 - Varför förutsätter du att man bara jobbade med en såg per sten samtidigt?
5 - Varför anger du inte hur du kom fram till dina 0,375 m3 sten som skulle sågas bort?
Citera
2025-12-02, 18:49
Medlem
theUFOsummoners avatar
Ett arbetsmoment som är intressant är att se på hur granitblocken transporterades på Nilen.

Vi förutsätter att blocket är lastad på båten och bryr oss inte om HUR den kom dit.
Blockets storlek: 5 x 2,5 x 2,5
Blockets vikt: 80 ton
Båtens maxlast: 160 ton
För att hantera styrning (det var medströms) krävs minimum 20hk "effekt" i vatten.
En roddare har cirka 375W output ->75W i vatten = 200 man
100 på vardera sida med 1 meters mellanrum => Ger en båtlängd på minst 100 meter.

Spik var inte uppfunnet så träplankor surrades med naturfiber. Vi har en centralt placerad vikt som nästan motsvarar 3 fullastade lastbilar med olja på varandra.

Troligt? Döm själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in