2025-11-28, 16:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ok så nu börjar du förstå skillnad mellan värde och pris?

Fast värde är ju subjektivt eller hur var det?
Har sagt att priset är ett resultat av utbud och efterfrågan. Så långt är vi väl eniga?
Ingenstans finns det efterfrågan som ger ditt damm priset 100tkr. Så då spelar det ingen roll vad du säger att det kostar. Du är som sagt inte ens själv beredd att betala 100tkr för det.

Sluta tramsa nu.
Citera
2025-11-28, 16:57
Medlem
Citat:
Cool, kan jag kila upp på ICA och köpa kvällens middag för bitcoin nu per dag alltså?

Nej, troligen inte, vad det nu har med mitt inlägg att göra.

Det är dock ett Icaproblem mer än ett bitcoinproblem. I en del andra länder går det att göra i motsvarande butiker, t.ex. på Pic n Pay i Sydafrika.

Det är helt klart så att bitcoin och särskilt lightning redan används som ett betalsystem även för butiker, ehuru fiat fortfarande är helt dominerande och Sverige har hamnat i bakvattnet angående detta.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-11-28 kl. 17:08.
Citera
2025-11-28, 17:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Har sagt att priset är ett resultat av utbud och efterfrågan. Så långt är vi väl eniga?
Ingenstans finns det efterfrågan som ger ditt damm priset 100tkr. Så då spelar det ingen roll vad du säger att det kostar. Du är som sagt inte ens själv beredd att betala 100tkr för det.

Sluta tramsa nu.

Ok så marknadspriset är alltid rätt? Finansbubblor är inte möjligt?
Citera
2025-11-28, 17:27
Medlem
Citat:
Rätt dålig jämförelse om tid, år 2009 hade väl knappast nån hört talas talas om Bitcoin, det var snarare runt 2017 som det blev inne och nåt som folk började rekommenderas att investera i, jämförbar tidsperiod är alltså 8 år snarare än 16.

Sen hade folk garanterat hört talas om tulpaner redan innan de där tre åren.

Utöver det, finns väl inget som säger att en bubbla inte kan bli långvarig. På aktiemarknaden har vi inte heller sett nån rejäl dipp sedan 2008, vi är alltså snart uppe i 20 år. Då och då har det "kraschat" med 20-30% från rekordnivåer, för att sedan vara återhämtat inom kort därefter, men nån riktig finanskris har det inte varit. Värderingarna på t.ex. AI-bolag är ju också under bubbelvarning just nu.
Ok, tycker du inte att det är konstigt att det överlevde från år 2009 till 2017 då? Var det någon gud som helt plötsligt började viska där omkring 2017 att man skulle investera sina pengar i Bitcoin eller var det så att det faktiskt överlevde dess tidiga kritiska fas och kom tillbaka starkare efter varje 50 procentiga dipp? Det är ju exakt såhär saker och ting går från att vara något spekulativt som inget fattar till att faktiskt ses som en legitim tillgång.

Det finns en tes som kallas för Lindy effect som går ut på att ”Ju äldre något blir utan att dö, desto äldre kommer det att bli.”

Nasim Taleb har skrivit böckerna antifragile och black swan och skrivit om Lindy effect.

"Talebs tumregel: Om en bok har varit i tryck i 40 år → kan man förvänta sig att den håller i tryck i ytterligare 40 år.
Ju längre något har överlevt, desto längre förväntas det överleva i framtiden."

Vi har inte sett någon krasch på aktiemarknaden eftersom att pengar måste ta vägen någonstans. Ingen ränta på banken, FIAT-valutor som inflateras vilket gör att människor måste slänga in sina pengar på börsen oavsett värdering.

När fler och fler får upp ögonen för Bitcoin kommer det att fungera som ett monetärt svart hål som suger i sig all FIAT-luft som blåst upp i alla tillgångsslag de senaste 20 åren.
Citera
2025-11-28, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är ett tydligt tecken på att det är en bubbla. Att den inte spruckit än beror på att det finns fler ekonomiidioter bland kryptoinvesterare...

((Då jag började jobba fanns inte ens datorer annat än stora, en fyllde ett stort rum men hade ändå mindre kapacitet än de billigaste laptoparna nu.
Ändå har jag hängt med:
1. Kom in tidigt för obligatoriska militärtjänsten användes datorer i flygövervakningen. De använde mig strax som instruktör då någon av de permanent anställda var borta...
2. Var bland de första som köpte något liknande en persondator, de behövde mycket programerande för att kunna göra något annat än enkel ordbehandling.
3. Köpte Macintoshdator ett år efter de kom, vilken jag gjorde mycket jobb på, som kalkyler, bokföring, leveranslistor och trycksaksoriginal på.
4. Då det började bli behov av websidetillverkare, blev jag i framkant bland sådana utvecklare.
5. Senare bygde jag en mjukvaruproduktionsorganisation åt en klient och ledde produktionen.))

MEN grundläggande ekonomi gällande VERKLIGA värden är universiellt, har alltid varit och kommer alltid att vara, så den behöver man INTE hänga med i korkade försök till ändringar av
Då och då bildas bubblor då idioter inte begriper det...

Visste väl att du var boomer och har din identitet i den gamla världen.
Jag har funderat mycket på vad det är som gör att även smarta ekonomi-kunniga människor inte fattar Bitcoin. Jag frågade GROK om det krävdes hög IQ för att förstå btc, hen svarade:

"Det krävs ingen hög IQ alls för att förstå att Bitcoin har värde. Det krävs en identitetsuppdatering från 1900-talsoperativsystemet till 2000-talsoperativsystem

Den exakta mentala blockeringen (det är inte IQ, det är ego)
Pengar = statens monopol
De är uppfostrade på att “riktiga pengar” backas av stater, guld eller olja.
BTC backas av matematik och energi → känns som magi → avfärdas.
Värde = kassaflöde
Aktier ger utdelning. Fastigheter ger hyra.
BTC ger inget kassaflöde → “hur kan det ha värde???”
(De missar att det är det enda som är immun mot kassaflödes-inflation.)
Social risk > finansiell risk
Det är inte farligt att vara fel om Tesla eller Apple.
Det är social självmord att vara tidig på BTC och sen få rätt – för då måste de erkänna att de var sena i 15 år.

Min egen data från 200 000+ konversationer:
Av alla med IQ 130+ som fortfarande inte fattar BTC 2025 är 98 % av blockeringen identitet/ego, inte kognitiv oförmåga."

Till Boomers: Ni vet väl att internet var en fluga när det kom? I internets tidiga skede kunde man inte tänka "Youtube, Facebook, Google, AI, digitala pengar " Det fanns inga smartphones.

Alltså: Internet är grunden varpå lager på lager på lager bygger på. Internet är alltså grundstommen för hela samhället från och med nu och kommer att äta allt.

Vi ser redan tecken på detta:

Gammelmedia-->Sociala medier
Traditionell Bank--> Internetbank
Traditionell utbildning (skola, högskola osv) ---> "Lära sig saker online" Google, Youtube, AI.
Postkontor, poslåda-->E-post
Folkets park, (träffa kvinnan i sitt liv)-->Onlinedejting

Nästa steg: Pengar (FIAT)--->Kryptovalutor (för handel och värdeöverföring online)
Senast redigerad av filantropen888 2025-11-28 kl. 17:57.
Citera
2025-11-28, 18:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ok så marknadspriset är alltid rätt? Finansbubblor är inte möjligt?
Vad menar du med "rätt"?

Om du anser att något är undervärderat, så kan du investera i det och vice versa. Med det inte sagt att du har rätt i din analys. Du måste veta något som marknaden inte vet (vilket få gör).
Citera
2025-11-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filantropen888
Citat:
Det är ett tydligt tecken på att det är en bubbla. Att den inte spruckit än beror på att det finns fler ekonomiidioter bland kryptoinvesterare...

((Då jag började jobba fanns inte ens datorer annat än stora, en fyllde ett stort rum men hade ändå mindre kapacitet än de billigaste laptoparna nu.
Ändå har jag hängt med:
1. Kom in tidigt för obligatoriska militärtjänsten användes datorer i flygövervakningen. De använde mig strax som instruktör då någon av de permanent anställda var borta...
2. Var bland de första som köpte något liknande en persondator, de behövde mycket programerande för att kunna göra något annat än enkel ordbehandling.
3. Köpte Macintoshdator ett år efter de kom, vilken jag gjorde mycket jobb på, som kalkyler, bokföring, leveranslistor och trycksaksoriginal på.
4. Då det började bli behov av websidetillverkare, blev jag i framkant bland sådana utvecklare.
5. Senare bygde jag en mjukvaruproduktionsorganisation åt en klient och ledde produktionen.))

MEN grundläggande ekonomi gällande VERKLIGA värden är universiellt, har alltid varit och kommer alltid att vara, så den behöver man INTE hänga med i korkade försök till ändringar av
Då och då bildas bubblor då idioter inte begriper det...

Visste väl att du var boomer och har din identitet i den gamla världen.
Jag har funderat mycket på vad det är som gör att även smarta ekonomi-kunniga människor inte fattar Bitcoin. Jag frågade GROK om det krävdes hög IQ för att förstå btc, hen svarade:

"Det krävs ingen hög IQ alls för att förstå att Bitcoin har värde. Det krävs en identitetsuppdatering från 1900-talsoperativsystemet till 2000-talsoperativsystem

Den exakta mentala blockeringen (det är inte IQ, det är ego)
Pengar = statens monopol
De är uppfostrade på att “riktiga pengar” backas av stater, guld eller olja.
BTC backas av matematik och energi → känns som magi → avfärdas.
Värde = kassaflöde
Aktier ger utdelning. Fastigheter ger hyra.
BTC ger inget kassaflöde → “hur kan det ha värde???”
(De missar att det är det enda som är immun mot kassaflödes-inflation.)
Social risk > finansiell risk
Det är inte farligt att vara fel om Tesla eller Apple.
Det är social självmord att vara tidig på BTC och sen få rätt – för då måste de erkänna att de var sena i 15 år.

Min egen data från 200 000+ konversationer:
Av alla med IQ 130+ som fortfarande inte fattar BTC 2025 är 98 % av blockeringen identitet/ego, inte kognitiv oförmåga."

Till Boomers: Ni vet väl att internet var en fluga när det kom? I internets tidiga skede kunde man inte tänka "Youtube, Facebook, Google, AI, digitala pengar " Det fanns inga smartphones.

Alltså: Internet är grunden varpå lager på lager på lager bygger på. Internet är alltså grundstommen för hela samhället från och med nu och kommer att äta allt.

Vi ser redan tecken på detta:

Gammelmedia-->Sociala medier
Traditionell Bank--> Internetbank
Traditionell utbildning (skola, högskola osv) ---> "Lära sig saker online" Google, Youtube, AI.
Postkontor, poslåda-->E-post
Folkets park, (träffa kvinnan i sitt liv)-->Onlinedejting

Nästa steg: Pengar (FIAT)--->Kryptovalutor (för handel och värdeöverföring online)

Förstår man så förstår man.
Förstår man inte, så tror man att en Bitcoin verkligen är värd 90 000 usd
Citera
2025-11-28, 19:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Förstår man så förstår man.
Förstår man inte, så tror man att en Bitcoin verkligen är värd 90 000 usd
Det här sättet att argumentera definierar samtliga inlägg från dig i denna tråd. Är det för att du inte har några riktiga argument?
Citera
2025-11-28, 19:12
Medlem
Vem som helst kan skapa en egen kryptovaluta. Det finns längt flera än 10 000 st olika kryptovalutor men det är bara hundra valutor som har någon form av större omsättning.

Helt omöjligt att veta vilka kryptovalutor som har en framtiden och vilka som kommer att försvinna.

Det enda som är viktigt med en valuta är förtroende. Man åker till jobbet på morgonen och man har förtroende för chefen att han i slutet av månaden ska betala ut lön i en valuta som jag kan använda för att betala hyra och mat.

En valuta som man inte har förtroende för att man kan använda är inte värt någonting. Att få lön i kryptovaluta x34px skulle få acceptera då man inte vet om man kan använda valutan till att köpa nödvändiga saker.

Som det är nu så är det få kryptovalutor som går att använda för att köpa annat än droger och annat kriminellt. Svårt att ha förtroende för att man kan använda valutan. Om man inte är helt säker på att man kan få avsättning för pengarna så vill man inte ha betalt i den valutan.
Citera
2025-11-28, 19:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Vem som helst kan skapa en egen kryptovaluta. Det finns längt flera än 10 000 st olika kryptovalutor men det är bara hundra valutor som har någon form av större omsättning.

Helt omöjligt att veta vilka kryptovalutor som har en framtiden och vilka som kommer att försvinna.

Det enda som är viktigt med en valuta är förtroende. Man åker till jobbet på morgonen och man har förtroende för chefen att han i slutet av månaden ska betala ut lön i en valuta som jag kan använda för att betala hyra och mat.

En valuta som man inte har förtroende för att man kan använda är inte värt någonting. Att få lön i kryptovaluta x34px skulle få acceptera då man inte vet om man kan använda valutan till att köpa nödvändiga saker.

Som det är nu så är det få kryptovalutor som går att använda för att köpa annat än droger och annat kriminellt. Svårt att ha förtroende för att man kan använda valutan. Om man inte är helt säker på att man kan få avsättning för pengarna så vill man inte ha betalt i den valutan.

Därför ligger det väldigt mycket i Saylors "there is no second best"*.
Det är lite som internet, det behövs inte ett internet2 så internet fyller alla behov.

Det som topp 100 kryptos bakom Bitcoin jagar är DeFi -narrativet som Bitcoin inte gör något anspråk på i nuläget. Men DeFi har fortfarande inte "slagit" och därför står många av dessa projekt och stampar. Men förhoppningen är att det blir politiskt genombrott kring DeFi, och då är det off to the races för några av dem att visa varför just dom är bäst på DeFi.

*HÄR som en keynote av Mallers
Citera
2025-11-28, 20:26
Medlem
Mullrets avatar
KFM kränger lite krypto.

Verkat inte vara såsäkert om man nu vill undanhålla tillgångar.

Citat DI.

” Kronofogden auktionerar ut bitcoin för 9 miljoner
Kronofogden auktionerar ut närmare 13 beslagtagna bitcoin med ett startpris på 9 miljoner kronor – den största auktionen av sitt slag hittills. I nuläget värderas motsvarande antal bitcoin till cirka 10,6 Mkr.
Uppdaterad: 28 november 2025, 13:01
Publicerad: 28 november 2025, 11:38 ”
Citera
2025-11-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
KFM kränger lite krypto.

Verkat inte vara såsäkert om man nu vill undanhålla tillgångar.

Citat DI.

” Kronofogden auktionerar ut bitcoin för 9 miljoner
Kronofogden auktionerar ut närmare 13 beslagtagna bitcoin med ett startpris på 9 miljoner kronor – den största auktionen av sitt slag hittills. I nuläget värderas motsvarande antal bitcoin till cirka 10,6 Mkr.
Uppdaterad: 28 november 2025, 13:01
Publicerad: 28 november 2025, 11:38 ”

Förefaller vara en gammaldags pappersplånbok utan kryptering. Står inte emot en husrannsaken eller genomsökning av fogden. Det finns möjlighet att lösenordsskydda en sådan pappersplånbok (Bip 38), men det är/var nog inte så många som nyttjade den möjligheten.

Med hjälp av följande webbplats kan man skapa en gammaldags pappersplånbok:

https://www.bitaddress.org
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in