2025-11-28, 14:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Men det är ju ett luftslott, som du säger.
Och de som lever på att sälja krypto skapar/tillför ju inget - bara förbrukar.

Hade det rört sig om en revolutionerande betaltjänst hade ju läget varit ett annat, då löses ett praktiskt problem (att det tar tid att t.ex. göra överföringar + är förenat med skatt/transaktionsavgifter) och då hade ju den där jämförelsen till internets barndom inte varit helt dum. Men, problemet är som sagt att det inte har blivit mycket av den där betallösningen, trots ett par försök att rulla ut det så har det aldrig slagit igenom, trots ett antal år på nacken nu.

Om det faktiskt blir en betaltjänst i framtiden så ändras ju såklart förutsättningarna, då har krypto ett stort värde helt plötsligt. Att krypto är så extremt volatilt talar ju dock rätt mycket emot det, att välja att få sin lön utbetald i Bitcoin som nästa halvår kan vara värt 50% mer eller 50% mindre jämfört mot riktiga pengar känns ju lite sådär...
Citera
2025-11-28, 14:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Din nya kryptovaluta ger lika mycket inflation hos Bitcoin som om en ny valuta i Afrika påverkar inflationen hos SEK, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det finns i skrivande stund över 27 miljoner altcoins, och det skapades drygt 40k nya det senaste dygnet:

https://coinmarketcap.com/charts/number-of-cryptocurrencies-tracked/

Antalet bitcoin är däremot strikt begränsat till 21 miljoner, och årsinflationen är för närvarande 0,83 procent.

Kruxet är ju att olika sorters kryptovalutor vänder sig till samma målgrupp och konkurrerar om samma bytesmedel (riktiga pengar) så att säga att olika sorters kryptovalutor är olika tillgångar är ju som att säga att en kinarestaurang, ett hamburgarhak och en kebabmoj som ligger vägg i vägg inte konkurrerar mot varandra. Även om de erbjuder olika varor så vänder de sig till samma kundgrupp och erbjuder samma funktion, så de är konkurrenter om samma mål.

Gör ju liksom ingen skillnad i sak att äga 10 Bitcoins och 10 enheter av något annat på ett konto utan nån som helst materiell funktion, mot att äga 20 Bitcoins enbart. I bägge fallen har man betalat med riktiga pengar, och får ingen annan funktion i utbyte annat än att "båda bygger på blockchain-teknik och fyller en funktion som investering".
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2025-11-28 kl. 14:26.
Citera
2025-11-28, 14:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Försökte betala whiskyn på bolaget idag med tulpanlökar.

De kastade ut mig. Endast betalkort gäller.

Inse BitCoin är ponzi och scam utav guds nåde.

Tvivlar inte på att det finns potential till stora uppgångar ett par år till, just för att alla vill vara med på tåget och inte inser att produkten är värdelös. Är ju dock när det smäller för gott som det är mindre kul.

Hade jag låtit bli att investera i IT-bolag år 1999 så hade jag haft ångest över att jag missat uppgången, men år 2001 hade det nog känts bättre att stå utanför...
Citera
2025-11-28, 14:53
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Försökte betala whiskyn på bolaget idag med tulpanlökar.

De kastade ut mig. Endast betalkort gäller.

Inse BitCoin är ponzi och scam utav guds nåde.

Väldigt väldigt konstigt!

Jag köper mat och resturang besök för 10-15 k varje månad med btc

Jag köper kläder vart jag vill för 5-10k per månad med btc

Jag åker taxi för 3000 per månad med btc

Jag betalar räkningar med btc

Jag tankar med btc

Kanske bara du som är lite efter i huvudet bara? Inte kryptons fel
Citera
2025-11-28, 14:54
Medlem
Aaa fyfan vilken tur att man inte köpte BTC i början av 10-talet. Jävligt skönt att man slapp 10000x sina pengar på ett ponzi. /s

Har gjort relativt mkt pengar på crypto, ett par miljoner, betalt för min bostad och annat leverne i flera år, inte speciellt intresserad av tekniken, men visst fan kommer någon typ av "krypto/digital valuta" knuffa undan det klassiska fiat-systemet någon gång.
Citera
2025-11-28, 14:56
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Aaa fyfan vilken tur att man inte köpte BTC i början av 10-talet. Jävligt skönt att man slapp 10000x sina pengar på ett ponzi. /s

Har gjort relativt mkt pengar på crypto, ett par miljoner, betalt för min bostad och annat leverne i flera år, inte speciellt intresserad av tekniken, men visst fan kommer någon typ av "krypto/digital valuta" knuffa undan det klassiska fiat-systemet någon gång.

Precis

Har också tjänat många miljoner på krypto. Och är nu ekonomiskt fri. Är det något som är scam så är det folk som slavar bort sin tid för pengar som staten kan trycka och göra hur mycket som helst av.

Dom får siffror på en dator/mobil och tror dom är något. Och nu är dom sura för dom missade tåget
Citera
2025-11-28, 14:58
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Kryptovalutor är inte till för att konsumera en massa onödigt skräp med likt vanliga pengar. Det är digital flyktväg ut ur det tveksamma fiat systemet där pengar skapas ur tomma intet. Ett system som endast backas upp av politikernas löften om stabilitet och evig tillväxt.

Bitcoin har en särställning ibland kryptovalutor eftersom det backas upp av energi i ett globalt nätverk med digital gruvdrift och tusentals noder som bildar ett protokoll utan en central aktör.
Citera
2025-11-28, 15:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag har ett par kg damm på vinden, du kan få det för låt oss säga 100 tkr? Dammet är värt mer än så, för värde är subjektivt
Nej tack. Det må vara värt 100tkr för dig men så länge du inte hittar en köpare så blir det ingen affär.

Med tanke på att du förmodligen inte köpt dammet för 100tkr av mig så tror jag inte det är värt det för dig ens.

Bra försök dock Hade du något annat?
Citera
2025-11-28, 15:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Då kanske du kan förklara vanligt förekommande scenarion där en 500-lapp, och just specifikt en 500-lapp (och inte USD, Pesos eller Lire) är av unikt värde och löser ett problem eller behov.

Notera att "store of value" inte är ett giltigt sådant scenario eftersom den definitionen är cirkulär.
Fixed it for you
Senast redigerad av Leaston 2025-11-28 kl. 15:06.
Citera
2025-11-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Precis

Har också tjänat många miljoner på krypto. Och är nu ekonomiskt fri. Är det något som är scam så är det folk som slavar bort sin tid för pengar som staten kan trycka och göra hur mycket som helst av.

Dom får siffror på en dator/mobil och tror dom är något. Och nu är dom sura för dom missade tåget

Jag brukar köpa/växla mina FIAT från lön/andra inkomster till stables också, just för att när du har fiat hos vanliga banker så äger du inte pengarna på riktigt. Det ska skickas in kvitton/underlag/diverse så fort det går ut eller in ett par tusen. Kunde inte ens skicka 50k mellan två svenska banker härom-månaden utan att det blev ett ärende av det. Och senast igår skickade min svenska bank ut att de sänkt beloppsgränser för "våran säkerhets skull".
Senast redigerad av 0xNONE 2025-11-28 kl. 15:06.
Citera
2025-11-28, 15:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Nej tack. Det må vara värt 100tkr för dig men så länge du inte hittar en köpare så blir det ingen affär.

Ok så nu börjar du förstå skillnad mellan värde och pris?

Citat:
Med tanke på att du förmodligen inte köpt dammet för 100tkr av mig så tror jag inte det är värt det för dig ens.

Fast värde är ju subjektivt eller hur var det?
Citera
2025-11-28, 15:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE

Alltså, att nånting levererar hög avkastning är ju inte detsamma som att det är riskfritt. Hög avkastning brukar innebära hög risk, låter det obekant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in