2025-11-24, 14:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Minns när folk pratade om krypto under åren 2017-2021, då var argumenten att bitcoin i synnerhet var en revolutionerande betallösning som snart kommer slå igenom stort, kritik mot krypto besvarades ofta med att folk var skeptiska även när internet var nytt och att det senare visade sig ha ett stort användarvärde.

Den typen av argument har man inte hört på väldigt länge nu, trots lite olika försök att rulla ut krypto som praktiskt betalningsmedel har det aldrig slagit igenom, vissa bolag erbjöd sig en tid att ta betalt i krypto men drog sig tillbaka pga. låg efterfrågan, även El Salvador införde ju till och med en Bitcoin-lag som innebar att Bitcoin var ett giltigt betalningsmedel men det rann också ut i sanden då ingen betalade med Bitcoin ändå.

Argumenten idag för krypto är nåt i stil med att "det används som investering" och att det är det som är huvudsyftet (hör ofta "Bitcoin är digitalt guld"), men det blir ju väldigt tandlöst, en investering bygger ju på att erbjuda en produkt som är värdeskapande för en slutanvändare, en investering som finns i syfte att vara en investering blir ju som att köpa luft.

Även om man accepterar argumentationen att krypto kan existera enbart som investeringsobjekt så har ju dessutom inte krypto nån edge mot vanliga investeringar i börsen och i företag, då korrelationen mellan börsen och krypto är så pass stor att det inte blir meningsfullt att ha krypto som alternativ investering. För att krypto ska kunna vara "digitalt guld" så krävs ju att det kan erbjudas en hedge mot om börsen går dåligt, vilket ju är den funktion som guld erbjuder som investering, börsen och guldpriset har en låg korrelation så guld fungerar som alternativ så man kan begränsa förlusten vid nedgång.

Nu det senaste har man ju sett hur tydligt krypto backar om börsen svajar till och då är ju frågan varför man ska ha krypto överhuvudtaget?
Citera
2025-11-24, 14:25
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Minns när folk pratade om krypto under åren 2017-2021, då var argumenten att bitcoin i synnerhet var en revolutionerande betallösning som snart kommer slå igenom stort, kritik mot krypto besvarades ofta med att folk var skeptiska även när internet var nytt och att det senare visade sig ha ett stort användarvärde.

Den typen av argument har man inte hört på väldigt länge nu, trots lite olika försök att rulla ut krypto som praktiskt betalningsmedel har det aldrig slagit igenom, vissa bolag erbjöd sig en tid att ta betalt i krypto men drog sig tillbaka pga. låg efterfrågan, även El Salvador införde ju till och med en Bitcoin-lag som innebar att Bitcoin var ett giltigt betalningsmedel men det rann också ut i sanden då ingen betalade med Bitcoin ändå.

Argumenten idag för krypto är nåt i stil med att "det används som investering" och att det är det som är huvudsyftet (hör ofta "Bitcoin är digitalt guld"), men det blir ju väldigt tandlöst, en investering bygger ju på att erbjuda en produkt som är värdeskapande för en slutanvändare, en investering som finns i syfte att vara en investering blir ju som att köpa luft.

Även om man accepterar argumentationen att krypto kan existera enbart som investeringsobjekt så har ju dessutom inte krypto nån edge mot vanliga investeringar i börsen och i företag, då korrelationen mellan börsen och krypto är så pass stor att det inte blir meningsfullt att ha krypto som alternativ investering. För att krypto ska kunna vara "digitalt guld" så krävs ju att det kan erbjudas en hedge mot om börsen går dåligt, vilket ju är den funktion som guld erbjuder som investering, börsen och guldpriset har en låg korrelation så guld fungerar som alternativ så man kan begränsa förlusten vid nedgång.

Nu det senaste har man ju sett hur tydligt krypto backar om börsen svajar till och då är ju frågan varför man ska ha krypto överhuvudtaget?

Krypto är nytt, väldigt nytt, därför är det väldigt volatilt med stora svängningar både upp och ner.
Det vi kan konstatera är att krypto blir mer och mer accepterat som betalmedel, vissa länder har förutom sin egen valuta även Bitcoin som lagligt betalmedel.
Det utvecklas framåt och positivt!
Nu har även banker börjat hantera krypto, vilket var helt främmande för bara något år sedan.
Idag har folk definitivt använt krypto som ett sätt att tjäna pengar, precis som aktier.
I min framtidsvision ser jag mina krypto som en tillgång jag kommer kunna låna in på banken och få ”pengar” utbetalt som ränta, precis som med sparkonto idag.
Jag ser inte heller kopplingen mellan mina krypto mot dagskurs i fiat utan jag tänker på dom som en tillgång som inom några åt kommer ge mig avkastning.
Jag kommer aldrig sälja mina krypto mot pengar, eftersom jag helt enkelt inte har behov för det i mitt nuvarande liv.
Jag vågar inte heller köpa o sälja och ta del av eventuell vinst, jag har dålig erfarenhet av köp o sälj av aktier sedan innan, det är inte min grej helt enkelt.
Det vi kan konstatera är att krypto går upp och ner i värde mot fiat, precis som aktiemarknaden.
Det viktiga är dock att konstatera att hela kryptovärlden går framåt och blir mer och mer accepterat och folk förstår användningsområdena.
Citera
2025-11-24, 14:31
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag övervägde att gå all in i crypto för att det fanns uppsida. Men jag är också tekniskt bevandrad så jag tvekade lite av de tekniska aspekterna. Krypto kan inte rulla på i samma fart som vanliga pengar om alla köpt allt för bitcoin hela dagarna.
Citera
2025-11-24, 14:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Krypto är nytt, väldigt nytt, därför är det väldigt volatilt med stora svängningar både upp och ner.
Det vi kan konstatera är att krypto blir mer och mer accepterat som betalmedel, vissa länder har förutom sin egen valuta även Bitcoin som lagligt betalmedel.
Det utvecklas framåt och positivt!
Nu har även banker börjat hantera krypto, vilket var helt främmande för bara något år sedan.
Idag har folk definitivt använt krypto som ett sätt att tjäna pengar, precis som aktier.
I min framtidsvision ser jag mina krypto som en tillgång jag kommer kunna låna in på banken och få ”pengar” utbetalt som ränta, precis som med sparkonto idag.
Jag ser inte heller kopplingen mellan mina krypto mot dagskurs i fiat utan jag tänker på dom som en tillgång som inom några åt kommer ge mig avkastning.
Jag kommer aldrig sälja mina krypto mot pengar, eftersom jag helt enkelt inte har behov för det i mitt nuvarande liv.
Jag vågar inte heller köpa o sälja och ta del av eventuell vinst, jag har dålig erfarenhet av köp o sälj av aktier sedan innan, det är inte min grej helt enkelt.
Det vi kan konstatera är att krypto går upp och ner i värde mot fiat, precis som aktiemarknaden.
Det viktiga är dock att konstatera att hela kryptovärlden går framåt och blir mer och mer accepterat och folk förstår användningsområdena.

I vilka länder är Bitcoin en laglig betalningsmetod?
Citera
2025-11-24, 14:46
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Framtidens kvantdatorer kommer eventuellt kunna knäcka de kryptosystem vi har idag. Det skulle göra de flesta kryptovalutor värdelösa på studs. Om det fanns sådana kvantdatorer som gjorde moderna kryptosystem värdelösa skulle det visserligen få enorma konsekvenser, som sträcker sig långt bortom kryptovalutor. Banker, militärer, det finns alla möjliga institutioner som till stor del bygger på antagandet att moderna kryptosystem är oknäckbara. De skulle alla behöva gå tillbaka till ritbordet.

Den här artikeln pratar om att det vore möjligt redan inom en sex-sju år, men jag är inte helt övertygad om att det är så pass nära förestående.
Citera
2025-11-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Framtidens kvantdatorer kommer eventuellt kunna knäcka de kryptosystem vi har idag.
Alternativt hittar en smart matematiker på en algoritm som gör det möjligt antingen att knäcka kryptot som skyddar enskilda plånböcker eller som snabbare upp brytningen av nya block så han kan få monopol på brytning.

Häromdagen spreds rykten om att aktiveringen av gamla plånböcker som inte använts på länge var tecken på att någon redan knäckt systemet. Vet inte om det stämmer, men bara ryktet kan vara nog så skadligt.
Citera
2025-11-24, 14:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Krypto är nytt, väldigt nytt
Bitcoin har funnits nästan lika länge som smartphones. Hur tänkte du här?
Citera
2025-11-24, 15:03
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Bitcoin har funnits nästan lika länge som smartphones. Hur tänkte du här?

Vad har smartphones med krypto att göra?
Inte handlas det väl med smartphones?
Tänker givetvis på aktier och fonder.
Citera
2025-11-24, 15:04
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I vilka länder är Bitcoin en laglig betalningsmetod?

El Salvador och Centralafrikanska republiken.

Har du inte Google?
Citera
2025-11-24, 15:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vad har smartphones med krypto att göra?
Inte handlas det väl med smartphones?
Tänker givetvis på aktier och fonder.
Du får försöka läsa noggrannare.

”Krypto” är alltså inte nytt på något sätt.

Citat:
El Salvador och Centralafrikanska republiken.

Har du inte Google?
Det verkar vara du som saknar google. Bitcoin är inte accepterat som allmänt betalmedel i något av dessa länder.
Citera
2025-11-24, 15:13
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du får försöka läsa noggrannare.

”Krypto” är alltså inte nytt på något sätt.

Det verkar vara du som saknar google. Bitcoin är inte accepterat som allmänt betalmedel i något av dessa länder.

https://blog.mexc.com/sv/wiki/where-...-legal-tender/

Vänligen visa varför denna info är felaktig.
Citera
2025-11-24, 15:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
https://blog.mexc.com/sv/wiki/where-...-legal-tender/

Vänligen visa varför denna info är felaktig.
https://www.centralbanking.com/centr...s-legal-tender

https://dig.watch/updates/bitcoin-is...in-el-salvador
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in