2025-11-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Men har du ens sett dokumentären som tråden handlar om?

För det är just det att Saras erkännande inte alls styrks av någon teknisk bevisning.

Kan du räkna upp vilka tekniska bevis som finns?
Ingen domstol dömer någon om det inte är ställt bortom rimligt tvivel. Dessutom ifrågasätts dokumentärens uppgifter av andra. Bevisningen mot Sara Svensson är överväldigande och inget i dokumentären bevisar att något fel är begånget. Höftskadan och blodet är förklarat, skotthålen i lakanet etc etc
Senast redigerad av Blueintime 2025-11-28 kl. 15:31.
Citera
2025-11-28, 17:24
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Också märkligt. Känns som att polisen inte kollade upp vissa saker. Snacka om tunnelseende i utredningen.

Förundersökningen drivs av en åklagare när det finns misstänkta. Så om det va någon som hade tunnelseende va det åklagaren. Polisen ville ju förhöra människor bland annat Kristi brud men fick nej & när sedan förhöret hölls va det en vänlig fika & den polisen som visste mest om materialet fick inte hålla i förhöret. Kanske inte konstigt i en stad där en annan sekt huserat ganska länge & som haft stort inflytande
Citera
2025-11-28, 17:28
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Ingen domstol dömer någon om det inte är ställt bortom rimligt tvivel. Dessutom ifrågasätts dokumentärens uppgifter av andra. Bevisningen mot Sara Svensson är överväldigande och inget i dokumentären bevisar att något fel är begånget. Höftskadan och blodet är förklarat, skotthålen i lakanet etc etc

Domstolarna dömer på det material som åklagare väljer att presentera vid rättegången, Det är ju ofta det skylls på domarna men det är åklagare som väljer vad som ska in & vad som ska gömmas undan i slasken. Har ju hänt åtskilliga gånger, Vara se Thomas Quick & Rättegången mot Jonas Oredsson som frias i hovrätten efter att slasken granskas.
Citera
2025-11-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det är tydligt att rekonstruktionen, där Sara påverkats kraftigt, är katastrof. Men någonting annat som också kan placeras i kategorin "katastrof" är ju försvararnas insats under rättegången 2004. Dom vet och ser ju att filmen är klippt, men begär uppenbarligen aldrig att få se råmaterialet. Anmärkningsvärt!

Ja Saras advokat är med på rekonstruktionen, men säger knappast ifrån. Han ställer följdfråga på när hon säger att hon aldrig kan gå så nära. Han säger då eller nu? Hon svarar då.
Det skall bara spelas in rakt upp och ner utan inblandning när man rekonstruerar ett händelseförlopp.
Polisen som sa det erkänner i dokumentären i blind tro att det är uselt gjort, men inte åklagaren.
Sen undrar jag varför man lägger en såpass viktig bild i slasken. Den tekniska undersökningen i sovrummet är under all kritik.
Jag tror inte sista ordet är sagt i den soppan.
Senast redigerad av Browser 2025-11-28 kl. 17:31.
Citera
2025-11-28, 17:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om det är så självklart, varför betona att bevisningen bygger på erkännandet?

Efter erkännandet från Sara Svensson skett har det bekräftats av teknisk bevisning, så nu är den en del av bevisläget. Så det är bevisat bortom rimligt tvivel att hon verkligen skjutit Alexandra Fossmo och Daniel Linde för att döda dem.

Invändningen att AF redan var död är förstås tungt vägande om den är riktig, men då måste den vara mer än en teoretisk möjlighet som den var vid rättegången och som den är idag.

Förstår jag dig rätt så menar du att den tekniska bevisningen måste stämma med erkännandet, eftersom ingen teknisk bevisning binder henne direkt till t ex ett vapen vi vet dödade AF, för menar du inte det förstår jag inte relevansen med att ta upp det.

Men principiellt måste det anses som fullgod bevisning att det finns ett erkännande som styrks av teknisk bevisning, medan det som i fallet Quick erkännandena inte stämmer med någon teknisk bevisning. Även om det finns tvivel på att erkännandet helt stämmer med den tekniska bevisningen.

Du verkar inte vara så insatt i utredningen. Tar man bort hennes erkännande så finns det ingen teknisk bevisning som ens visar att hon varit inne i båda husen eller binder henne till mordvapnet. Hon pekar ut var en revolver är kastad som kan kopplas till två av fem kulor. Det skulle lika gärna kunna vara Helge som skjutit.
Alltihop bygger på hennes historia och den stämmer inte ens överens med skottvinklar och skjutavstånd. I princip finns det en teoretisk möjlighet att hon tar på sig hela skulden för ett brott hon inte har utfört.
Jag tror inte att det är så. Jag tror att hon talar sanning att hon avsett att döda båda. Men då stämmer det inte med hur A har blivit dödad och då måste A ha varit död redan.
Citera
2025-11-28, 18:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du verkar inte vara så insatt i utredningen. Tar man bort hennes erkännande så finns det ingen teknisk bevisning som ens visar att hon varit inne i båda husen eller binder henne till mordvapnet. Hon pekar ut var en revolver är kastad som kan kopplas till två av fem kulor. Det skulle lika gärna kunna vara Helge som skjutit.
Alltihop bygger på hennes historia och den stämmer inte ens överens med skottvinklar och skjutavstånd. I princip finns det en teoretisk möjlighet att hon tar på sig hela skulden för ett brott hon inte har utfört.
Jag tror inte att det är så. Jag tror att hon talar sanning att hon avsett att döda båda. Men då stämmer det inte med hur A har blivit dödad och då måste A ha varit död redan.

Jag var en slav och pastorn var min herre, beskriver Sara. Hösten 2003 tar Fossmo ännu en älskarinna, Anette Linde. Granne och gift med Fossmos bästa vän Daniel Linde.
https://amelia.expressen.se/reportage/morden-i-knutby-vi-minns-helge-fossmo-barnflickan-och-kristi-brud/
Citera
2025-11-28, 18:12
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Jag var en slav och pastorn var min herre, beskriver Sara. Hösten 2003 tar Fossmo ännu en älskarinna, Anette Linde. Granne och gift med Fossmos bästa vän Daniel Linde.
https://amelia.expressen.se/reportage/morden-i-knutby-vi-minns-helge-fossmo-barnflickan-och-kristi-brud/

Vad menar du? Varför taggar du mig med det citatet när vi diskuterar teknisk bevisning?
Citera
2025-11-28, 18:15
Medlem
c.divers avatar
Orkar inte läsa igenom hela FUP, men vad står det om ljuddämparen och ammunitionen som anändes.
Det är inte helt enkelt att ljuddämpa en revolver då det är svårt att gänga en sån pipa, dessutom läcker krutgaser och ljud via trumman och det krävs dessutom subsonisk ammunition för att dämp effektivt.
Citera
2025-11-28, 18:16
Avstängd
Citat:
Vad menar du? Varför taggar du mig med det citatet när vi diskuterar teknisk bevisning?

Jag tror att hon talar sanning att hon avsett att döda båda.
Jag tror att det är Helge som styr och kontrollerar Sara.
Citera
2025-11-28, 18:22
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Hela domen bygger på hennes erkännande och att hon kunde peka ut var ett vapen dumpats.
Sonnys nedsabling av utredningen borde räcka för resning.
Själv är jag hyfsat övertygad om att Helge såg till att allt var klart då Sara klev i huset.
Skotten mot grannen kan hon mycket väl fixat då de verkade klantiga...
Citera
2025-11-28, 18:23
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Orkar inte läsa igenom hela FUP, men vad står det om ljuddämparen och ammunitionen som anändes.
Det är inte helt enkelt att ljuddämpa en revolver då det är svårt att gänga en sån pipa, dessutom läcker krutgaser och ljud via trumman och det krävs dessutom subsonisk ammunition för att dämp effektivt.

Ljuddämparen är hemmagjord och tillverkad av sista delen på avgasröret till en VW Bubbla. De har proppat i lite plastic padding så att röret ska passa formen på revolvern och kornet på pipan. Sedan tejpas den fast när den träs på pipan.
Det är en kortpipig .38 revolver. Någon Smith & Wesson tror jag.
Citera
2025-11-28, 18:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Varför i hela friden skulle någon annan skjutit henne tidigare? Vem skulle ha skjutit henne då och varför skulle Fossmo driva barnflickan att skjuta hans hustru efter att hon dödats? Om ni tror på konspirationsteorier så ställ er frågan om det är rimligt.

Helge hade drömmar han ser som meddelanden från Gud. Under hösten 1999 så berättar han för Åsa Waldau att han drömmer om hur hans hustru Heléne ligger död i badkaret. Den 18 december samma år hittas Heléne Fossmo mycket riktigt död i badkaret.

Senare hemma hos Åsa och pratar så frågar Åsa: ”Har du inte drömt om Alexandra?” Och han säger att det har han. Han drömmer mycket. Åsa har då sagt att det är nog så att Gud har visat att Alexandra ska bli din fru.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in