2025-11-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Ok, så argumentet för att skriva gratis har varit att man ska få en fot in i "världen av speljournalistik"? Man har inte fått betalt per text man producerat?
Detta är korrekt uppfattat. Och som någon annan skrivit så har "lönen" bestått av något gratis spel någon gång, en film eller något annat pr-relaterat som Petter själv inte vill ha.

Herregud som han lurat folk genom åren.
Citera
2025-11-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haschkalle
Ja, mig veterligen är det bara redaktörerna som är avlönade, resten får sin ersättning i de promoprylar som Petter själv har ratat. Majoriteten av allt som pubbas har alltså inte kostat GR ett öre.
Precis. Gratisarbete som dessutom kommit med krav. Otroligt egentligen. Samtidigt har Petter kunnat blogga om sina lyxbilar, biorum, dyr tech och annat. Men folk följer honom som duktiga sektmedlemmar.
Citera
2025-11-27, 19:26
Medlem
Elementarts avatar
Min bild av Petter är att han inte är särskilt lätt att jobba med, utan han jobbar nog bäst själv utan input eller åsikter från någon annan. Jag har också upplevt honom som lite smådryg, minns att han hade en ganska dryg kommentar till en barndomsvän för många år sedan. Jag svårt att se att Petter lyckas starta upp en ny spelsida, det känns som att det inte riktigt finns plats för det om man enbart ska rikta sig till den svenska marknaden.

Jag tror också att Petter till slut fick gå för att han var för dyr att ha kvar.
Citera
2025-11-27, 23:30
Medlem
DrSpankels avatar
Förstår inte denna fanbase han fått med sig via bloggen.

Det enda han gjort på senare år är att tjata om UFC, tramsiga bila, skryta om dyr teknik eller spy galla över diverse kvinnliga skådespelare.
Citera
2025-11-27, 23:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Min bild av Petter är att han inte är särskilt lätt att jobba med, utan han jobbar nog bäst själv utan input eller åsikter från någon annan. Jag har också upplevt honom som lite smådryg, minns att han hade en ganska dryg kommentar till en barndomsvän för många år sedan. Jag svårt att se att Petter lyckas starta upp en ny spelsida, det känns som att det inte riktigt finns plats för det om man enbart ska rikta sig till den svenska marknaden.

Jag tror också att Petter till slut fick gå för att han var för dyr att ha kvar.
Jag skulle vilja påstå att "smådryg" är en försköning!
Citera
2025-11-28, 00:02
Medlem
FunAndGamess avatar
Käre bögpetter snubblade över att bli influencer långt innan influencers var en utbredd samhällsförstörande företeelse. En kombination av att han satsade på rätt grej vid rätt tillfälle, en hel del tur och att han är så ordinär att det är smått vulgärt på ett sätt som gör att dylikt beskaffade varelser kan relatera till honom innebar att han hamnade i en tillvaro där han fick pengar, gratisgrejer och typer villiga att agera oavlönad arbetskraft kastade över sig i utbyte mot att han existerade och skrev bloggar man kunnat klassa som "typ bra" om de varit skrivna av en sjundeklassare med ADHD.
Senast redigerad av FunAndGames 2025-11-28 kl. 00:04.
Citera
2025-11-28, 07:17
Moderator
impieteers avatar
Artikel i lokaltidningen (Petters lokaltidning, alltså)
https://www.op.se/2025-11-27/24-ar-efter-starten-nu-lamnar-petter-gamereactor/

Citat:
I början av 2000-talet startade Petter Hegevall speltidningen och sajten Gamereactor. I fredags förra veckan lämnade han plötsligt sin plats som chefredaktör.

– Det har uppstått en oenighet om vägen framåt, säger han om avhoppet.

Han säger inget om att han skulle fått sparken vilket antytts rätt friskt av hans kollegor.

Citat:
Petter Hegevall väger sina ord försiktigt då han kommenterar varför han förra veckan tog beslutet att kliva av rollen som chefredaktör efter 24 år.

– Det har funnits en oenighet inom Gamereactor som under det senaste året har blivit väldigt tydlig. Vi är oeniga om vad Gamereactor är och vad vi behöver vara för att komma framåt. Till slut kände jag att jag kan inte stå för det här, säger han.
Citera
2025-11-28, 08:27
Medlem
haschkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusofaDown
Precis. Gratisarbete som dessutom kommit med krav. Otroligt egentligen. Samtidigt har Petter kunnat blogga om sina lyxbilar, biorum, dyr tech och annat. Men folk följer honom som duktiga sektmedlemmar.

Säga vad man vill om karln, men snacka för sig kan han ju. Är det inte gratis prylar är det gratis jobb. Sagan om Tom Sawyers staketmålning läser han väl som Bibeln på kvällskvisten.

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Artikel i lokaltidningen (Petters lokaltidning, alltså)
https://www.op.se/2025-11-27/24-ar-efter-starten-nu-lamnar-petter-gamereactor/

Han säger inget om att han skulle fått sparken vilket antytts rätt friskt av hans kollegor.

Ja, han kände väl att det var slut eftersom han fick sparken

Artikeln är väl guldspadegräv direkt, men tycker att detta citat från Viktigpetter beskriver honom ganska väl:

Citat:
Hur känns det att din långa resa med Gamereactor ska ta slut på detta sätt?
– Det är supervemodigt. De sista dygnen har varit skitjobbiga. Det här har ju varit en livsstil för mig som har pågått halva mitt liv. En del av min identitet. Samtidigt har jag fått ett otroligt stöd, nära 4 000 meddelanden från läsare via sociala medier, sms, mejl och annat. Det känner jag mig otroligt tacksam för, säger Petter Hegevall.

4000 meddelanden? Avrundar han uppåt (från 99)? Inte ens kungen skulle få 4000 ”hur mås det?” om han störtades från tronen. Eller räknar Petter varje inlägg i var chat? Annars är det ju typ ett meddelande varannan minut, även nattetid. Tillåt mig tvivla…
Citera
2025-11-28, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haschkalle
Säga vad man vill om karln, men snacka för sig kan han ju. Är det inte gratis prylar är det gratis jobb. Sagan om Tom Sawyers staketmålning läser han väl som Bibeln på kvällskvisten.

Ja, han kände väl att det var slut eftersom han fick sparken

Artikeln är väl guldspadegräv direkt, men tycker att detta citat från Viktigpetter beskriver honom ganska väl:

4000 meddelanden? Avrundar han uppåt (från 99)? Inte ens kungen skulle få 4000 ”hur mås det?” om han störtades från tronen. Eller räknar Petter varje inlägg i var chat? Annars är det ju typ ett meddelande varannan minut, även nattetid. Tillåt mig tvivla…
Hahaha sån jävla otrolig Petter-grej att säga. Klart han inte fått men det är en av hans vassaste grenar att överdriva för egen vinning.
Citera
2025-11-28, 19:24
Medlem
Elementarts avatar
Jag gick in på Gamereactors norska, danska och finska sidor. Där har det inte skrivits några nya blogginlägg på flera år. På den svenska sidan tvingades väl alla i redaktionen att blogga, det känns som något meningslöst som Petter kom på för att han skulle kunna få fortsätta att göra smygreklam. Fast gång på gång förnekade Petter att han gjorde reklam, trots att han hela tiden länkade till samma hemsidor. Nån gång gjorde han reklam för en pizza-ugn som kostade 8000, som om nån som hänger på sajten skulle ha råd med den. Hur mycket kan hans senaste bil ha kostat med alla tillbehör, färgbyte osv?
Citera
2025-11-29, 13:05
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Det kan nog variera. Oftast får väl etablerade recensenter early access till spelet i fråga och har tid att spela utan att hasta. Men tid är pengar även för spelrecensenter såklart, så frågan är om man vill lägga 30+ timmar på ett spel likafullt.

Frågan är om upplevelsen motsvarar konsumentens när man vet att man måste skriva en recension. Som litteraturintresserad minns jag att det inte gick att uppskatta böcker på samma sätt när man skulle studera dem och skriva uppsatser.
Citera
2025-11-29, 13:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Frågan är om upplevelsen motsvarar konsumentens när man vet att man måste skriva en recension. Som litteraturintresserad minns jag att det inte gick att uppskatta böcker på samma sätt när man skulle studera dem och skriva uppsatser.
Som någon som har doppat tårna i speljournalistik, eller i alla fall att recensera spel, skulle jag säga att "nja" eller "det beror på". Det är lättare att uppskatta spelen som spelare givet att det är något man skulle spelat för sitt eget höga nöjes skull och klart svårare när man spelar något som man egentligen inte alls gillar för att det är ens jobb eller vad man ska kalla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in