Citat:
Ursprungligen postat av
Mazeppa
Tänk ett varv till..
Fossmo har såklart redan skjutit henne innan Sara gjorde det..Sen skyller han på Sara.
Han låg i ett angränsande rum och hörde INTE skotten på.120 Decibel men han hörde sms-plingen från Sara...

Fast hans uppgift om att han inte hört skjutningen, men hört SMS-signalen, säger ju ingenting om det. Han har ju haft alla anledningar i världen att ljuga om det även om han för den sakens skull inte utfört skjutningen själv. Han har ju som anstiftare behövt "hålla sig ifrån" händelsen och samtidigt behövt förklara varför han inte studsat upp och sett någonting eller ringt polisen.
-Jag vet ju inte mer än någon annan och säger ingenting i sakfrågan. Men man kan ju fråga sig varför Helge skulle utföra mordet själv och sedan låta Sara lönnmörda Alexandra? Jag menar Helge "anlitade" ju troligen Sara till detta för att han själv inte ville/vågade göra det själv och för att ev. ha någon annan som skulle misstänkas och ta straffet. Så varför skulle Helge då skjutit henne innan?
-Man kan ju också tänka sig att Helge Fossmo hade fått kalla fötter efter mordet på sin första fru. Alltså att han tänkte att han skulle bli misstänkt om båda hans fruar hittats döda under märkliga och makabra omständigheter, samtidigt som han själv varit hemma. Det var kanske därför ett "naturligt drag" att leja någon (Sara) som utförde mordet och drog spåren till sig.
-Dessutom har ju Helge anstiftat Sara tidigare för att försöka döda Alexandra, dvs i samband med hammarslaget. Han har med andra ord vetat att Sara gör precis det han säger till henne att göra. Varför inte använda henne igen?
-Man kan också fråga sig om man verkligen har så mycket is i magen så att man sätter en sådan krånglig och ologisk mordplan i verket? Det är dessutom ganska riskabelt att blanda in andra personer i onödan. Jag menar Sara hade ju kunnat balla ur innan skotten och larmat polis, också ligger en död Alexandra där som Sara inte ens skjutit!?
-Det finns ju teorier om att det kan ha använts två olika vapen (ett till Helge, ett till Sara). Jag tänker att oddsen att personer (läs församlingsmedlemmar) som inte är kriminella och inte har någon som helst koppling till vapen fixar fram TVÅ vapen, som dessutom är snarlika. Känns ganska orimligt.