2025-11-26, 15:03
  #577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Att dom ens bryr sig om vad psykSara minns och säger om händelsen.
Hon har förmodligen varit typ i chock efter första personen hon försökte mörda.
Sen ska vi behöva lyssna på hennes redogörelse, var hon stod osv och dra konstiga slutsatser av det.
Det är så helvetes långsökt att hälften skulle vara nog.

Nu vet jag inte riktigt om du syftar på att man idag inte borde bry sig om vad Sara minns/säger, eller om man rent generellt aldrig skulle brytt sig om det? Men en anledning till att man viljat/kunnat lyssna på hennes historia är ju att man ansett att hon, bortsett från skjutavståndet, i princip haft ALLA RÄTT under förhör och rekonstruktion. Dvs; vart skotten träffade, antal skott, hur/var Alexandra låg i sängen osv. Men också vart/hur vapnet, kläder och annan bevisning dumpades efter händelsen.

Men givetvis stämmer det du säger om hennes sinnestillstånd. Hon har ju troligen varit i chock, nervositet och haft stresspåslag. Hon var dessutom ung, oerfaren och psykiskt instabil. Ser man också till under vilka omständigheter hon förhörts och genomgått rekonstruktion så kan man ju gissa att hon varit både rädd och osäker, och våndats över vad hon skall säga/inte säga både för sin egen och Helges skull. Dessutom har hon varit häktad med fulla restriktioner med allt vad det innebär. Ja, så bättre förutsättningar kan man ha om man säger så...
Citera
2025-11-26, 15:06
  #578
Medlem
Åklagaren kommer inte återuppta Knutbyutredningen

LÄNK
Citera
2025-11-26, 15:06
  #579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Jag håller med.
Vad fan spelar det för roll vad hon säger? Finns ingen teknisk bevisning alls som stöttar det utan bara hennes jävla historia om att Alexandra inte rörde sig vid skottet och att hon inte sköt från den sidan rummet eller det avståndet som tekniska bevisningen visat.

Det är alltså bara hennes jävla snack, helt sjukt om det ska bli en resning pga det.
Tycker det är helt sjukt att det ens har blivit en sådan grej, mördare ljuger och med all adrenalin under dådet samt tiden som gått så kan man inte lite på att ord hon säger även om hon själv tror hon pratar sanning.

All teknisk bevisning visar på att hon utförde mordet, domen är 100% korrekt.
Ja precis. Vi får väl hoppas det dör ut ganska snabbt. Det räckte jag såg nyhetsinslaget igår för att fatta detta är något blekt konspirationsbygge av våra vänner på Aftonbladet.
Citera
2025-11-26, 15:12
  #580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockstarrr
Åklagaren kommer inte återuppta Knutbyutredningen

LÄNK


Bra. Mördaren har berättat att Alexandra skrek till när hon skönt.

Är fruktansvärt trött på daltande med mördare!!!

Mördaren Sara S gör väl bara ett försök att få pengar och uppmärksamhet.

Tror motivet var svartsjuka!
__________________
Senast redigerad av TorsteniSthlm76 2025-11-26 kl. 15:14.
Citera
2025-11-26, 15:13
  #581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Ja precis. Vi får väl hoppas det dör ut ganska snabbt. Det räckte jag såg nyhetsinslaget igår för att fatta detta är något blekt konspirationsbygge av våra vänner på Aftonbladet.
Jag tänker att det skulle kunna vara Helge sköt sin fru innan barnflickan gjorde det. Men å andra sidan fick ju även han ett långt straff så det har nog ingen betydelse eg. Så det är bra att det inte blir nån ny resning.
Tänk om det skulle blivit en ny rättegång som friar barnflickan eller i värsta fall Helge och de får 30 milliar i skadestånd! Horribel tanke!
Citera
2025-11-26, 15:13
  #582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av networkdiskitis
Någon annan? Det spelar fan ingen roll i det här landet eftersom det är så sjukt korrupt oavsett. Ah ge den till någon annan som typ tar med sig den förste åklagaren ut på en öl och lämnar över utredningen. Ingen överordnad har koll på vad den andra gör och dom som har det tänker i dom flesta fall inte börja kritisera arbetskollegor mer än maximalt väldigt finkänsligt och "snällt".

Hon är redan färdig med granskningen nu https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/aklagaren-kommer-inte-att-begara-resning-i-knutbymordet

Citera
2025-11-26, 15:16
  #583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Bra. Mördaren har berättat att Alexandra skrek till när hon skönt.

Är fruktansvärt trött på daltande med mördare!!!

Mördaren Sara S gör väl bara ett försök att få pengar och uppmärksamhet.

Tror motivet var svartsjuka!

Sara är ett offer i hela den här historien. Klassiskt exempel på hur jävla illa det kan gå när man har med narcissiter att göra. Ett annat sådan fall är Förlösamordet, i det fallet lyckades narcissisten få sin fru dömd till livstid.
Citera
2025-11-26, 15:18
  #584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Jag håller med.
Vad fan spelar det för roll vad hon säger? Finns ingen teknisk bevisning alls som stöttar det utan bara hennes jävla historia om att Alexandra inte rörde sig vid skottet och att hon inte sköt från den sidan rummet eller det avståndet som tekniska bevisningen visat.

Det är alltså bara hennes jävla snack, helt sjukt om det ska bli en resning pga det.
Tycker det är helt sjukt att det ens har blivit en sådan grej, mördare ljuger och med all adrenalin under dådet samt tiden som gått så kan man inte lite på att ord hon säger även om hon själv tror hon pratar sanning.

All teknisk bevisning visar på att hon utförde mordet, domen är 100% korrekt.

Jag vill bara börja med att säga att jag inte tar direkt ställning i denna frågan. Jag säger inte på något sätt att Sara Svensson är oskyldig och jag ser en resning som väldigt svår här!

Men du skjuter dig själv i foten när du säger "vad fan spelar det för roll vad hon säger..." för hennes berättelse har ju legat till grund för den fällande domen. Man har ju uppfattat henne som trovärdig och tillförlitlig i allt väsentligt. Man har ansett att hon, bortsett från skjutavståndet, i princip haft ALLA RÄTT under förhör och rekonstruktion. Dvs; vart skotten träffade, antal skott, hur/var Alexandra låg i sängen osv. Men också vart/hur vapnet, kläder och annan bevisning dumpades efter händelsen. Så om du inte tycker att man (idag) borde bry sig om vad hon berättar om händelsen, så skulle/borde man ju inte brytt sig om det vid rättegångsförhandlingarna heller...
Citera
2025-11-26, 15:20
  #585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Sara är ett offer i hela den här historien. Klassiskt exempel på hur jävla illa det kan gå när man har med narcissiter att göra. Ett annat sådan fall är Förlösamordet, i det fallet lyckades narcissisten få sin fru dömd till livstid.

Nej, bägge fick 18 års fängelse...
Citera
2025-11-26, 15:24
  #586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jag tänker att det skulle kunna vara Helge sköt sin fru innan barnflickan gjorde det. Men å andra sidan fick ju även han ett långt straff så det har nog ingen betydelse eg. Så det är bra att det inte blir nån ny resning.
Tänk om det skulle blivit en ny rättegång som friar barnflickan eller i värsta fall Helge och de får 30 milliar i skadestånd! Horribel tanke!

Det kommer inte bli något skadestånd. För Sara Svensson dömdes ju för mord och mordförsök. Så även om hon inte skulle ha begått det här mordet, så är hon fortfarande skyldig till mordförsöket och skulle således avtjäna sitt straff oavsett. Eftersom hon dömdes till rättspsykiatrisk vård så finns det heller ingen strafflängd att ta ställning till i frågan. Detta betyder att hon inte kan få ersättning för felaktigt frihetsberövande då hon di facto inte frihetsberövats felaktigt, eftersom hon även frihetsberövades för mordförsöket.

Utöver detta finns det även regler om jämkning där ersättning kan sättas ned eller vägras. Detta kan aktualiseras när vederbörande genom sitt eget beteende har orsakat beslutet om frihetsberövande eller om det med hänsyn till övriga omständigheter är oskäligt att ersättning ämnas. Ser man till Sara Svensson så har hon ju solidariserat sig med gärningen genom att förbereda/planera den och dessutom skjuta offret (i tron om att hon levde) samt direkt därefter fortsätta brottsplanen genom att begå mordförsök mot grannen. Dessutom har hon ju under förundersökning och rättegång erkänt mord. Detta sammantaget skulle jag säga är tillräckligt för att hänvisa till eget beteende som orsakat frihetsberövandet, och som utgör sådan oskälighet att ersättning inte skall utbetalas.
Citera
2025-11-26, 15:24
  #587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Hon är redan färdig med granskningen nu https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/aklagaren-kommer-inte-att-begara-resning-i-knutbymordet


Tack och lov. Detta var för knäppt
Citera
2025-11-26, 15:25
  #588
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du får ha med dig här att även om det framställs som att detta är nya avslöjanden så har detta diskuterats i princip sedan rättegången.

Uppgifterna finns på förundersökningen och invändningarna togs i många fall upp vid rättegången i den mån försvarsadvokaten Christer Söderberg ansåg det relevant. Det är alltså inte då så att polisen och åklagaren gömde undan uppgifter. Vad menar du att de borde gjort som de inte gjorde?

Här en en intervju med Christer Söderberg från Världen idag 2008: https://sektinfo.blogspot.com/2008/07/experterna-kan-inte-binda-sara-till.html?m=1

Domstolarna har enligt artikeln diskuterat frågan om att Sara Svenssons berättelse verkar avvika från fakta om skottvinklar, men kommit fram till att hon kan ha gjort en missbedömning.

Menar du att man trots erkännande borde friat henne pga hennes egna uppgifter, trots att hon har ett egenintresse av framställa det som om det finns felaktigheter?
Utgår man från det som framkommit i det nyss sända tv-inslaget så finns det ju en del saker som det pekades på. Skottvinklarna var väl en av sakerna. Den andra det med avsaknad av blod och reaktion från höftskottet som ska ha varit det första.
Det tredje var blodpölen under sängen, som rimligtvis inte borde hunnit bildas då hon gick tillbaka upp.
Lägger man ihop de sakerna med exempelvis vittnesmålet om skott ett par dagar innan mordet, samt att man inte entydigt kunde knyta kulorna till hennes revolver så känns det hela extremt märkligt.

Men jag har bara sett det som framkom i detta tv-inslag, så det säger ju inte allt gissar jag.

Men stämmer det att viss bevisning inte lades fram korrekt, så som skottvinklarna så känns inte rättegången korrekt. Eller så hade hon en fullständigt inkompetent advokat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in