2025-11-24, 15:45
  #4909
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
450k eller 650k är helt oväsentligt! Finns ingen som är vid sunda vätskor som kallar sig FIRE med de summorna, såvida man inte är överjävlig på att få pengarna att växa! Och det gäller ju inte AA (som alla vet)

Nej detdär är vad en medelklassunge får i handen på sin 18-årsdag.
Citera
2025-11-24, 17:31
  #4910
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Jag vet att AA inte bryr sig om några enstaka ränteprocent.
Men AA har många ISK som han bollar mellan. Blir det inte ISK-skatt när man flyttar mellan ISK, också egna konton?
Citera
2025-11-24, 18:45
  #4911
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Jag vet att AA inte bryr sig om några enstaka ränteprocent.
Men AA har många ISK som han bollar mellan. Blir det inte ISK-skatt när man flyttar mellan ISK, också egna konton?

Visst blir det skatt men det är så små belopp det rör sig om så det handlar max om några tusenlappar om året vilket gör varken till eller ifrån på hans utgiftsberg.
Citera
2025-11-24, 19:20
  #4912
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Jag vet att AA inte bryr sig om några enstaka ränteprocent.
Men AA har många ISK som han bollar mellan. Blir det inte ISK-skatt när man flyttar mellan ISK, också egna konton?
Mellan ISK ingen skatt, till och från ISK-KF är det skatt. Även skatt mellan KF-KF!
__________________
Senast redigerad av jack.daniels 2025-11-24 kl. 19:28.
Citera
2025-11-24, 20:30
  #4913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Jag vet att AA inte bryr sig om några enstaka ränteprocent.
Men AA har många ISK som han bollar mellan. Blir det inte ISK-skatt när man flyttar mellan ISK, också egna konton?

AA kör allt i KF.
Citera
2025-11-24, 21:25
  #4914
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA kör allt i KF.
Vad jag förstår så skyfflar han pengar mellan portföljerna och åker därmed på skatt varje gång han gör det, inga stora pengar för en börsgud förvisso!
Citera
2025-11-24, 21:29
  #4915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Vad jag förstår så skyfflar han pengar mellan portföljerna och åker därmed på skatt varje gång han gör det, inga stora pengar för en börsgud förvisso!

Ränta på 7 procent, skatt på mer än 1 procent pga skyfflandet, courtage och växlingsavgifter. Han betalar bortåt 10 procent per år för att förvalta sina portföljer så duktigt. 😂

Snart kommer han på att det är bättre göra förlusterna på vanlig aktiedepå...
__________________
Senast redigerad av Petronius 2025-11-24 kl. 21:31.
Citera
2025-11-25, 00:30
  #4916
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA kör allt i KF.
Jag förstår att du vet. Men berätta för en okunnig (dvs mig) varför det är bra. De första 150 tkr (och snart 300tkr) på en isk är skattefria. Och Sambo har samma fribelopp. Så jag trodde att isk var att föredra.
Citera
2025-11-25, 04:55
  #4917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Jag förstår att du vet. Men berätta för en okunnig (dvs mig) varför det är bra. De första 150 tkr (och snart 300tkr) på en isk är skattefria. Och Sambo har samma fribelopp. Så jag trodde att isk var att föredra.

Men visst är den delen av beskattningen samma för ISK och KF?

AA har sagt att han kör KF för att han ska kunna bestämma förmånstagaren / den som ärver KF.
Citera
2025-11-25, 07:29
  #4918
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Men visst är den delen av beskattningen samma för ISK och KF?

AA har sagt att han kör KF för att han ska kunna bestämma förmånstagaren / den som ärver KF.
Jo! Tror att det är samma skatteregler för KF och ISK! Och det är väl vettigt att han sätter frun som förmånstagare, skulle han kila vidare så är det hon som står där själv med alla räkningar!

Men skall det finnas nåt kvar till henne, får han lägga på ett kol
Citera
2025-11-25, 08:34
  #4919
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Tack ska ni ha för att ni delar med er. (Oxh jag inser att svaret bara var en googling bort)
Citera
2025-11-25, 08:50
  #4920
Medlem
Lyssnar i kapp på gårdagens live. Som vanligt trevlig stämning och denna gången flera nya medlemmar. En är total nybörjare på börsen men har halkat in hos AA pga hon hittat hans videor om pensioner. Hon ställer många frågor till börsgudens chef och vill få ta del av all hans kunskap Hon säger att de 99kr i medlemskap är det bäst använda pengarna någonsin Hon kommer garanterat köpa Hexatronic inom kort men trampar kanske i klaveret när hon meddelar att hennes första investering bli en global indexfond AA tar det hela med ro och säger att någonstans ska man börja

I övrigt inget nytt. AA ser ingen gräns i hur många aktier i Hexatronic han kan tänkas köpa. Går Nvida o AMD upp o Hexatronic står stilla kommer han utnyttja belåningsutrymmet till att köpa mer aktier i Hexa. Egentligen är det ett drömscenario enligt AA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in