Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrontosaurusRex
ICAs grillkorvar. Vacuumförpackade, oöppnat paket, förvarade i kylskåp, packdatum 251022, bäst före-datum 251112. Ätbara idag, 251122? 😬
När en vara uppges ha lång hållbarhet kan man räkna med att den även försämras rätt långsamt efter bäst-före-datum. Här är det 20 dagar, vilket varken är speciellt långt eller kort, och 10 dagar utöver detta är rätt mycket procentuellt sett. Det bör vara ätbart utan hälsorisker, men du kan nog räkna med viss förändring i smak och konsistens. Kan nog vara idé att provtillaga en korv och smaka på den innan du utgår från att den är OK. Kanske skära upp den i mitten först så att du kan lukta och titta på den ordentligt som ett första steg.
Citera
2025-11-23, 09:38
Medlem
DrontosaurusRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
När en vara uppges ha lång hållbarhet kan man räkna med att den även försämras rätt långsamt efter bäst-före-datum. Här är det 20 dagar, vilket varken är speciellt långt eller kort, och 10 dagar utöver detta är rätt mycket procentuellt sett. Det bör vara ätbart utan hälsorisker, men du kan nog räkna med viss förändring i smak och konsistens. Kan nog vara idé att provtillaga en korv och smaka på den innan du utgår från att den är OK. Kanske skära upp den i mitten först så att du kan lukta och titta på den ordentligt som ett första steg.

Mindes fel. Förlåt. Bäst före var 251115. Å andra sidan är det den 23:e idag, så det jämnar nästan ut sig.

De SER åtminstone helt vanliga ut, men jag ska köra dina experimentförslag på dem. Återkommer om jag avlidit av dem.
Citera
2025-11-23, 14:32
Medlem
Citat:
Mindes fel. Förlåt. Bäst före var 251115. Å andra sidan är det den 23:e idag, så det jämnar nästan ut sig.

De SER åtminstone helt vanliga ut, men jag ska köra dina experimentförslag på dem. Återkommer om jag avlidit av dem.
Det slår ju åt båda hållen (längre grundhållbarhet + kortare "övertid") så det kan nog faktiskt förbättra oddsen en del. Och om du trots allt skulle märka av någon förändring i smak/konsistens gissar jag att den är rätt beskedlig (typ "smakar lite annorlunda" snarare än "smakar illa").
Citera
2025-11-23, 15:39
Medlem
DrontosaurusRexs avatar
Citat:
Det slår ju åt båda hållen (längre grundhållbarhet + kortare "övertid") så det kan nog faktiskt förbättra oddsen en del. Och om du trots allt skulle märka av någon förändring i smak/konsistens gissar jag att den är rätt beskedlig (typ "smakar lite annorlunda" snarare än "smakar illa").

Precis min tanke. De är ju likdom både tillagade och lätt rökta redan, så jag tror också som du, att de snarare i då fall smakar illa än att det är farligt att äta.
Citera
2025-11-23, 18:53
Medlem
johanponkens avatar
Citat:

Citat:
Glöm inte att det är just "BÄST före". Det finns också "sista förbrukning". Resonemang om lång hållbarhet och "mycket procentuellt" bör hålla det i åtanke.
Citera
2025-11-27, 11:53
Medlem
DrontosaurusRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Glöm inte att det är just "BÄST före". Det finns också "sista förbrukning". Resonemang om lång hållbarhet och "mycket procentuellt" bör hålla det i åtanke.

Jag överlevde. 😂 Smakade precis som vanligt och inget klagande från tarmen heller. 👍 10/10 would do again.
Citera
2025-11-27, 12:01
Medlem
Citat:
Precis min tanke. De är ju likdom både tillagade och lätt rökta redan...
Är verkligen ICA:s grillkorvar rökta? "Ica – Extrafin grillkorv" innehåller i alla fall rökarom, något som inte behövs om den är rökt. https://www.aftonbladet.se/tester/a/eMxQla/grillkorv-bast-i-test (bakom betalvägg)
Citera
2025-12-02, 15:36
Medlem
Färsk pizza från Lidl. BF igår, mozzarella och tomat.
Tänkte toppa med några räkor.
Om jag tar den på pizzastålet med full värme - okey?
Citera
2025-12-02, 23:01
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Färsk pizza från Lidl. BF igår, mozzarella och tomat.
Tänkte toppa med några räkor.
Om jag tar den på pizzastålet med full värme - okey?

Lukta, är den dålig idag så var den nog dålig igår också och har varit fel förvarad. Så sannolikt lika god och ofarlig idag som igår.
Citera
2025-12-03, 12:56
Medlem
DrontosaurusRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är verkligen ICA:s grillkorvar rökta? "Ica – Extrafin grillkorv" innehåller i alla fall rökarom, något som inte behövs om den är rökt. https://www.aftonbladet.se/tester/a/eMxQla/grillkorv-bast-i-test (bakom betalvägg)

Mitt fel. Det står ”Klassisk grillkorv med lätt rökig smak” på paketet, så sannolikt liknande rökarom som i Extrafin Grillkorv, som du nämnde.

Well, jag överlevde i vilket fall. Inget dom helst fel på dem.
Citera
2025-12-21, 02:23
Medlem
Tog ut en oöppnad kokt julskinka ur frysen på fredagskvällen, upptäcker nu lördag natt att den har stått framme i rumstemperatur sedan dess. Går den att äta eller ska jag säkra julen och köpa en ny?
Citera
2025-12-23, 12:34
Medlem
Kan man äta förstekta köttbullar som stått i oöppnad förpackning i kylskåpet fem dagar för länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in