Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-22, 22:49
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Länge.
Även saftglögg?
Citera
2025-10-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locri-Buffy
Även saftglögg?

Lite tveksamt, skulle inte dricka 5 år gammal icke alkoholhaltig vätska.
Citera
2025-10-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piatek
Tack för svar! Skippar riset då. Vad tror du om att kasta riset men i alla fall äta nötköttet från matlådan?
Mindre risk, men jag skulle nog ändå avstå.
Citera
2025-10-23, 19:41
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Tillagat ris som förvarats flera timmar utanför kyl/frys kan vara problematiskt p.g.a. möjlig tillväxt av Bacillus Cereus. Jag skulle inte chansa.

https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/nedkylning-av-ris-pasta-och-potatismos

Jag har glömt matlådor framme någon gång när jag har väntat på att de skall kylas. Jag har chansat, även om det har varit ris i och det har gått några timmar. Dumt kanske, men det har gått bra.

Nu har jag för säkerhets skull börjat med att ställa en timer om jag har mat framme som väntar på att få komma in i kyl eller frys. Jag vet att jag är glömsk, och det är kanske inte värt att riskera matförgiftning.
Citera
2025-10-24, 17:51
Medlem
Lidl färsk pizza, ost och skinka.
BF 2025-10-23, idag 2025-10-24
Gissar att man inte kan lukta om den är OK, så är den ätbar?
Legat i kyl vid ca 6 grader
Citera
2025-10-24, 18:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag har glömt matlådor framme någon gång när jag har väntat på att de skall kylas. Jag har chansat, även om det har varit ris i och det har gått några timmar. Dumt kanske, men det har gått bra.

Nu har jag för säkerhets skull börjat med att ställa en timer om jag har mat framme som väntar på att få komma in i kyl eller frys. Jag vet att jag är glömsk, och det är kanske inte värt att riskera matförgiftning.
Att det gått bra betyder ju inte att det går bra nästa gång. Att drabbas av matförgiftning och ligga och spy är inte roligt. Speciellt inte för en så pass förhållandevis billig råvara som ris.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Lidl färsk pizza, ost och skinka.
BF 2025-10-23, idag 2025-10-24
Gissar att man inte kan lukta om den är OK, så är den ätbar?
Legat i kyl vid ca 6 grader
Var skulle man inte kunna lukta om den är ätbar?
Svårt att tänka mig att den hinner bli dålig på ett dygn över BF om förpackningen är obruten och den kylförvarats på rätt sätt.
Citera
2025-10-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att det gått bra betyder ju inte att det går bra nästa gång. Att drabbas av matförgiftning och ligga och spy är inte roligt. Speciellt inte för en så pass förhållandevis billig råvara som ris.

Var skulle man inte kunna lukta om den är ätbar?
Svårt att tänka mig att den hinner bli dålig på ett dygn över BF om förpackningen är obruten och den kylförvarats på rätt sätt.
Kan man tro att dom har marginal på BF?
Eftersom den ska väl upp över 100grader så kanske det är safe. MÅSTE vara frisk på söndag, annars hade jag inte tvekat
Citera
2025-10-24, 18:50
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Kan man tro att dom har marginal på BF?
Eftersom den ska väl upp över 100grader så kanske det är safe. MÅSTE vara frisk på söndag, annars hade jag inte tvekat
På ett dygn blir inte pizzan dålig. Då den ska hettas upp till 200 grader så ska det vara lugnt dessutom. Bakterier & annan skit överlever inte den temperaturen. Hade det varit efter 1 vecka hade jag förstått oron. Men herregud jag har ibland stekt kött där jag använt mig av bbq sås i den som varit 3-4 veckor efter BF.

Kör på bara! Njut av pizzan!
Citera
2025-10-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
På ett dygn blir inte pizzan dålig. Då den ska hettas upp till 200 grader så ska det vara lugnt dessutom. Bakterier & annan skit överlever inte den temperaturen. Hade det varit efter 1 vecka hade jag förstått oron. Men herregud jag har ibland stekt kött där jag använt mig av bbq sås i den som varit 3-4 veckor efter BF.

Kör på bara! Njut av pizzan!
Tack!
Citera
2025-10-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locri-Buffy
Jag hade ätit dem, tror jag.
Ja jag tänkte att det är nog ok. Men jag vågade inte chansa så jag slängde. Synd på goda potatisar. Tur att det inte var dyrt kött eller dylikt.
Citera
2025-11-22, 12:46
Medlem
DrontosaurusRexs avatar
ICAs grillkorvar. Vacuumförpackade, oöppnat paket, förvarade i kylskåp, packdatum 251022, bäst före-datum 251112. Ätbara idag, 251122? 😬
Citera
2025-11-22, 16:07
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrontosaurusRex
ICAs grillkorvar. Vacuumförpackade, oöppnat paket, förvarade i kylskåp, packdatum 251022, bäst före-datum 251112. Ätbara idag, 251122? 😬
Jahadå. För det är skillnad på "bäst före" och "sista förbrukningsdatum".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in