2025-11-21, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
5 lax om jag får be =) Br-innehavare har haft för höga ränteutgifter senaste åren samt ränteilska och flesta pengar gick till kontantinsatsen förut samt elbilen som kostade 700 000 kr och är värd 250 000 kr 4 år senare med batteribyte i pipeline om några år så egentligen är den värd noll, de blir HM jacka eller Lyle and scott på rea. Märkesbarnvagnen gick ju på 11000 kr också och obligatoriska färska kycklingfilén och köttfärsen för 140 kr/kg på dyr ican så rinner det fort iväg. De har inte råd med Gant jacka för 6000 och en Oscar Jacobsson för 4000-5000 som vårjacka på det.
Det exempel du målar upp stämmer nog dåligt överens med de flesta av Sveriges bostadsrättsägare. Att du går och skryter om en jacka för 5000kr skvallrar mest om att det är din egen ekonomi som går dåligt, inte alla Svenskar som bor i bostadsrätt. Jag bor själv i bostadsrätt och har absolut inga ekonomiska bekymmer, har inte heller haft de senaste åren. Min månadskostnad är betydligt lägre än motsvarande hyresrätt.

Är du avundsjuk på de som äger sina bostäder eller varför fantiserar du ihop exempel för att kritisera bostadsrättsägarnas ekonomi? Skit i hur andra bor och fokusera på dig själv och din egen ekonomi så blir du nog lite gladare.
Citera
2025-11-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ganska vidrigt hur skenheligt goda ni på vänsterflanken ofta är. Men skönt för dig att du tycker att en ljus framtid ska komma på bekostnad av att tidugare generation dör eller "tvingas" lämna sina hem som dom bott i större delen av livet.
Mycket vanligt bland de som gnäller att man vill ha lagar som tvingar bort gamla från deras bostäder. Det handlar om extrem hänsynslöshet och egoism.

Skribenten slemhog är dock några snäpp värre iom att han klargjort att han gärna personligen kastar ut gamlingar på gatan. (Så att han ska komma över deras bostad).

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
och vad det har med tråden att göra?
Det handlar bara om hans narcissism.
Citera
2025-11-21, 20:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag förstår inte riktigt vad vi borde förstå? Inflation drabbar oss alla, oavsett om man äger en bostad eller inte. Dessutom har vi haft en inflation på varor, inte på löner. Så alla har blivit fattigare eftersom vi har tappat köpkraft. En bostad däremot har inte tappat värde i förhållande till löner, du får fortfarande lika bostad för din lön nu som för 5 år sedan, det gäller förstå skillnaden på vad som faktiskt tappar värde.
Att bostaden inte stigit jmf lönen som tappat 20 % i köpkraft är inte ett tecken på att bostaden behåller sitt värde.
Citera
2025-11-21, 20:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Herregud vad du svamlar. Tycker du vi är inne i en total kollaps av bomarknaden där väldig många som köpt sin bostad har ekonomiska problem och sitter i klistret JUST NU?
Är trollet läskunnigt? Har någon påstått att vi är inne i en total kollaps?
Citera
2025-11-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Tur, vet jag inte, det är helvetiskt med bostad om du kommer från en annan ort till Stockholm.
Större föreningar, med många lägenheter, brukar dessutom vara mycket mer flexibla med andrahandsuthyrning.
Beror ju på hur man ser det, såklart.
En lösning i korta loppet är att hyra i andra hand men optimal lösning hade varit att kunna få ett första-hands kontrakt inom rimlig tid istället alternativt kunna köpa för ett mer rimligt pris.

Tillåter vi att juridisk person börjar köpa upp lägenheter öppnar det dörren för massa företag som vill investera i bostäder för uthyrning, vilket kommer skapa sämre förutsättning för de som redan nu tävlar om det ytterst begränsade utbudet av bostäder.
Citera
2025-11-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Mycket vanligt bland de som gnäller att man vill ha lagar som tvingar bort gamla från deras bostäder. Det handlar om extrem hänsynslöshet och egoism.

Ännu ett exempel på din brist på läskunnighet, och bristande resonemangsförmåga.

Det finns inga lagar som tvingar bort äldre från sina bostäder. Däremot finns det, som ett slags ödets ironi, brist på äldreboenden vilket gör att många äldre vill flytta men inte kan eftersom det inte finns något boende. Precis som många yngre vill flytta men kan inte, för priserna är för höga.
Boendebristen drabbar även de som gynnats mest av katastrofpriserna, vilket förhoppningsvis kommer öka trycket för att lösa krisen.

Sedan är din bristande självinsikt väldigt underhållande.
Stänga ute en hel generation från att kunna få ett boende = Inte egoistiskt
Vilja ha samma förutsättningar som äldre generationer på bostadsmarknaden = Extrem hänsynslöshet och egoism

Du har lika dålig koll på ordens betydelse som vanligt, föga förvånande.
Citera
2025-11-22, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att bostaden inte stigit jmf lönen som tappat 20 % i köpkraft är inte ett tecken på att bostaden behåller sitt värde.
Nja, fast återigen, lönerna, som har i stort sätt stått stilla sen pandemin, har tappat köpkraft mot varor som mat, som har haft en årlig inflation på 15-20%. Bostadspriserna som har mer eller mindre stått stilla,har inte tappat mot löner på samma sätt.
Citera
2025-11-22, 09:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Nja, fast återigen, lönerna, som har i stort sätt stått stilla sen pandemin, har tappat köpkraft mot varor som mat, som har haft en årlig inflation på 15-20%. Bostadspriserna som har mer eller mindre stått stilla,har inte tappat mot löner på samma sätt.
Du bevisa min tes, de flesta förstår inte inflation och dess effekt.
Att bostäder står still nominellt eller ökar 7-8 % nominellt betyder inte att de inte faller i värde pga inflation.
I huvuddelen av landet har priserna dessutom fallit nominellt vilket gör det än sämre.
Att bostadsmarknaden trampar vatten beror på att löntagare generellt har lägre köpkraft idag än för 4 år sedan.
Citera
2025-11-22, 10:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Att bostäder står still nominellt eller ökar 7-8 % nominellt betyder inte att de inte faller i värde pga inflation.
I huvuddelen av landet har priserna dessutom fallit nominellt vilket gör det än sämre.
Att bostadsmarknaden trampar vatten beror på att löntagare generellt har lägre köpkraft idag än för 4 år sedan.

Nja, de beror också på rörliga räntan är 2.7% jämfört med 1.3% förut när priserna rusade 2014-2022. Det skapar en mycket högre månadskostnad i kombination med förhöjda månadsavgift på 20-50% nu också vilket gör man inte vill betala lika mycket för de flesta bostadsrätter och hus, speciellt i de lite mindre populärare lägen och efterfrågan på bruksvärdeshyresrätter har ökat. Fler har även flyttat ihop eller hem till päron för få ner kostnaderna som skapar mindre efterfrågan.
Det beror även på psykologi, man tror man inte får 0.5-1 miljon värdeökning att casha ut för lägga in i nästa bostad eller på man ska förlora pengar, vilket många gjort senaste åren, sålt med förlust, även kollegor till mig som sålt attraktiva 2or i Sundbyberg/Bromma med flera hundra tusen i förlust som de köpt så sent som år 2023.
Citera
2025-11-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Beror ju på hur man ser det, såklart.
En lösning i korta loppet är att hyra i andra hand men optimal lösning hade varit att kunna få ett första-hands kontrakt inom rimlig tid istället alternativt kunna köpa för ett mer rimligt pris.

Tillåter vi att juridisk person börjar köpa upp lägenheter öppnar det dörren för massa företag som vill investera i bostäder för uthyrning, vilket kommer skapa sämre förutsättning för de som redan nu tävlar om det ytterst begränsade utbudet av bostäder.

Sverige är byggt på näringsliv och småbolag/enskilda firmor.

Liberaliseringen av uthyrning i andrahand i BRF:er kommer förstärka enskildas ekonomi samt utöka beståndet av uthyrningsbara enheter.
Citera
2025-11-22, 11:17
Medlem
Citat:
Jag säger inte emot dig gällande att om priserna på bostäder står stilla och lönerna ökat så har bostäder tappat i värde. Däremot menar jag att alla har drabbats av den höga inflationen, inte bara bostadsägare, och effekten av inflationen har varit mindre på bostäder eftersom löneökningstakten har varit så låg.

Att sedan exempelvis nyproduktioner har gått ner i pris håller jag med om, nu pratar jag bara om hur inflationen har påverkat bostäder.
Citera
2025-11-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jag måste säga att detta är kärnan i problemet och varför vi har problem på bostadsmarknaden som vi har idag. Du får mycket mindre bostad idag för dina pengar om du är förstagångsköpare eller tidig i din bostadskarriär.

Hade vi haft samma förutsättningar på bostadsmarknaden idag som för 20 år sedan hade det inte fått så stort fokus, ingen hade nog känt av att bostäders pris var ett problem. Men eftersom lönen gått upp ~100% på 20 år, inflationen i allmänhet går upp 60-70% jämfört med bostäders ökning på 600-900% (för villor/BRFer) så är det lätt att se varför detta lett till så mycket problem eftersom du inte kan köpa på samma sätt idag som förr.

Hur man än vänder och vrider på detta så är det så att bostäder har blivit mycket dyrare över 20 års tid, vare sig du jämför med inflation eller löneutveckling och det väldigt udda att se folk härinne argumentera för att en 600-900% ökning på en vara inte innebär att varan har blivit för dyr.
Helt enig, kreditexpansionen har pressat upp priserna de senaste 30 åren och har överträffat löneutvecklingen med råge. Att bostäder nu står stilla eller tappar lite till och med är bara sunt efter den uppgången som har pågått sedan mitten av 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in