2025-11-21, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om Nvidia ska backa 2 % på en sån kanonrapport (ännu en) som slår alla estimat så vete fan vad som behövs för att undvika en börskrasch ... Nu börjar även jag misströsta. Alla andra AI-relaterade aktier dyker också, AMD t.ex. har tappat nästan allt av den 25-procentiga uppgången från i början av oktober och rasar med 4, 5, 6, 7 % varje dag.

Det känns som en självuppfyllande profetia; ju fler som pratar om kraschen, desto närmare kommer den alldeles oavsett vad bolagens siffror faktiskt säger. Nvidia är väl det tydligaste exemplet på det. Det råder tydligen "extreme fear" på New York-börsen just nu, och det märks.

Jepp, har tänkt exakt samma - det verkar som marknaden ”bestämt sig” för att krascha lite nu helt enkelt - kanonrapporter eller ej.

Personligen följer jag med bergochdalbanan, då jag inte kan bedöma magnituden av den skakiga marknaden just nu. Kan vara en av de 10-15%-iga urblåsningarna som tycks hända 1-2 ggr om året numera, och då är det lika bra att inte missa den snabba återhämtningen. Tullkaoset i våras var ändå till viss del befogat, och följdes ju av en snabb återhämtning - detta är ”enbart” fear imho.

Nota bene, om AI-”bubblan” smäller, säljer jag nog lite indexfonder och tar plats på AI-tåget med förstaklassbiljett. I övrigt kommer jag inte agera på detta tumultet.
Senast redigerad av olofzzon 2025-11-21 kl. 06:50.
Citera
2025-11-21, 08:10
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jepp, har tänkt exakt samma - det verkar som marknaden ”bestämt sig” för att krascha lite nu helt enkelt - kanonrapporter eller ej.

Personligen följer jag med bergochdalbanan, då jag inte kan bedöma magnituden av den skakiga marknaden just nu. Kan vara en av de 10-15%-iga urblåsningarna som tycks hända 1-2 ggr om året numera, och då är det lika bra att inte missa den snabba återhämtningen. Tullkaoset i våras var ändå till viss del befogat, och följdes ju av en snabb återhämtning - detta är ”enbart” fear imho.

Nota bene, om AI-”bubblan” smäller, säljer jag nog lite indexfonder och tar plats på AI-tåget med förstaklassbiljett. I övrigt kommer jag inte agera på detta tumultet.

Har parkerat allt i cash tills vi får en ordentlig dipp. Kommer köpa bl a Nvidia när dippen kommer.
Citera
2025-11-21, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Har parkerat allt i cash tills vi får en ordentlig dipp. Kommer köpa bl a Nvidia när dippen kommer.

Hade jag haft ballar, hade jag gjort samma. Men jag är mer rädd för missad uppgång, än att följa med ner (och sedermera upp igen).
Citera
2025-11-21, 09:03
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Hade jag haft ballar, hade jag gjort samma. Men jag är mer rädd för missad uppgång, än att följa med ner (och sedermera upp igen).

Föreslår en kompromiss: Sälj av typ 10% var gång det går ordentligt upp och köp dippar med det.

Läser att:

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/tv%C3%A4rnit-och-nya-brutala-b%C3%B6rsfall-i-usa-och-asien/ar-AA1QRF2i

Citat:
Det som fick börshumöret att svänga i ”The Big Apple” var överraskande positiv arbetsmarknadsstatistik, vilket grusade mångas förväntan om att Fed sänker räntan på mötet i december.

CME:s Fed-watch bedömer nu sannolikheten till ungefär 40 procent att Fed sänker räntan med 0,25 procentenheter på det penningpolitiska mötet nästa månad.

Citat:
På flera håll i Asien är det i likhet med gårdagens utveckling i USA teknikbolag som faller tyngst.

Då vet vi orsaken till dippen men varför drabbas tech hårdast? För att de gått högst?
Citera
2025-11-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Nvidia rör sig åt alla jävla håll och kanter varje dag.
Hur gör jag för att blanka / korta Nvidia på ett mer stabilt sätt. Dvs jag kortar Nvidia på 200. Efter 2 månader ligger Nvidia på 150 USD. Jag säljer av och har gjort 25%.

Är ok med att betala en del för tjänsten.

Men det ska inte gå att förlora mer än vad jag satt in och det ska inte resettas varje dag. Finns några såna produkter med eller utan hävstång?

Ja de finns. Warranter. T.ex NVDA5X 22SG på Avanza
Citera
2025-11-21, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Ja de finns. Warranter. T.ex NVDA5X 22SG på Avanza
Tack! Ska kollas upp!!
Lite gambling måste man ju få pyssla med 🤣
Citera
2025-11-21, 15:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Det stannade inte vid -2 % heller, utan nedgången för Nvidia blev -3,2 % till slut. Galet! Efter att ha varit upp +5 % i början av börsdagen.

Nervigt värre. Men i dag studsar den väl tillbaka?
Citera
2025-11-21, 17:53
Medlem
Citat:
Tror du nvidia klarar vinster om de konkurrensutsätts? nvidia har haft ett frispår med sitt cuda i kombination med att de också gjort de bästa grafikkorten, det här fönstret är snart borta
Citera
2025-11-21, 19:02
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Tror du nvidia klarar vinster om de konkurrensutsätts? nvidia har haft ett frispår med sitt cuda i kombination med att de också gjort de bästa grafikkorten, det här fönstret är snart borta

Köpte dippen idag. Tesla, Nvidia, Palantir.

when there's blood in the streets ..

Citera
2025-11-21, 20:29
Medlem
Citat:
Köpte dippen idag. Tesla, Nvidia, Palantir.

when there's blood in the streets ..

Pensionsfonder kommer säkert försöka hejda fallet även om de vet att det bara finns ett slut på det här, det är för stor katastrof för pensionerna om AI kollapsar
Citera
2025-11-21, 20:59
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Pensionsfonder kommer säkert försöka hejda fallet även om de vet att det bara finns ett slut på det här, det är för stor katastrof för pensionerna om AI kollapsar

Varför skulle AI kollapsa?
Citera
2025-11-21, 21:04
Medlem
Citat:
Varför skulle AI kollapsa?
För att tekniken är för enkel för att tjäna pengar på den, konkurrens är inte bra om målet är enorma vinster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in