2020-08-13, 16:59
Medlem
Varför har vi ingen tråd för Nvidia?

Fortfarande i princip monopol på grafikkort. Intel börjar släppa snart men inte på high-end. Om ett par veckor presenteras nya line-upen. AMD ligger efter som vanligt (nu pratar vi alltså om GPU'er, inte CPU'er).

Nvidia har dessutom breddat sig kraftigt senaste åren med mer fokus på AI och datacenter. Trots en kraftig korrektion i aktiekursen för ett par år sedan har de skjutit till nya höjder.

Själv ser jag Nvidia som ganska speciella på marknaden, man har dels ett prestanda-monopol på GPU'er och dels är man väldigt aggressiv med sin expansion.
Citera
2020-08-13, 22:56
Medlem
Håller med!

Köpte lite NVDA i veckan men funderar på att fylla på rejält inför 19/8 när earnings presenteras. Har vi några ledtrådar på hur företaget presterat den senaste tiden?
Citera
2020-08-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Håller med!
Har vi några ledtrådar på hur företaget presterat den senaste tiden?

Är nog lite 50/50 inför Q2. Sales kan ju ha droppat, men samtidigt har ju gaming-segmentet ökat kraftigt så rimligen borde inte försäljningen tagit stryk. Blir det en dipp i kursen lär det nog tas igen vid presentationen av nya RTX-korten.
Citera
2020-08-16, 21:58
Medlem
Über_menschs avatar
riktig raket med rapport nu den 19e. Förmodligen skyhöga förväntningar som så stark marknadsledare inom grafikkort, har säkert haft kanonresultat under covid
Citera
2020-08-17, 09:18
Medlem
Sitter på 52 aktier och håller tummarna 😀 skoj med lite exponering mot AI.

Någon som har tips på andra bolag som ochså gynnas av en framtida AI trend?
Citera
2020-08-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepy1
Sitter på 52 aktier och håller tummarna 😀 skoj med lite exponering mot AI.

Någon som har tips på andra bolag som ochså gynnas av en framtida AI trend?

I princip alla stora Amerikanska Techbolag jobbar väl mycket mot AI? Microsoft, Alphabet, Intel kanske.
Citera
2020-08-19, 23:05
Medlem
Q2 spöade de lilla analytikernas förväntingar. Datacenter är nu större än gaming (!), och då är man redan marknadsdominerande i det sista med GPUer.

Sky is the limit!
Citera
2020-08-20, 00:27
Medlem
Trevligt!
Verkar som en nedgång i eftermarknad dock. Vad kan man dra för slutsats om det? Hålla och gå långt bara antar jag.
Citera
2020-08-20, 06:42
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Trevligt!
Verkar som en nedgång i eftermarknad dock. Vad kan man dra för slutsats om det? Hålla och gå långt bara antar jag.

RTX 20 serien har slutat tillverkas inför lanseringen av RTX 30 serien inom kort så brist på grafikkort är den mest troliga förklaringen.

Citat:
According to news from Juxun Gate on Thursday, due to insufficient output, NVIDIA’s high-end graphics cards may face serious shortages in the follow-up

https://www.thefpsreview.com/2020/07/12/report-nvidia-ends-production-of-rtx-20-series-gpus/

De som hoppats på prissänkningar av äldre modeller får se sig om i helvete.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2020-08-20 kl. 06:45.
Citera
2020-08-20, 15:01
Medlem
Citat:

En del som reagerade på redovisningsmetoden (att siffrorna inte såg lika bra ut om man tolkade rapporten annorlunda)

Jag tror absolut det kan komma en ny korrektion som det gjorde under 2018, kanske nedåt -40-50% med tanke på den kraftiga uppgången på sistone. Lär dock studsa upp i sådana fall där folk ser ett köpläge. Bolaget är rätt speciellt och har en enorm skalbarhet, de tycks vara på hugget att expandera rejält inom mycket mer än bara grafikkort (som jag tror de flesta förknippar dem med).

VDn och grundaren är väldigt skicklig på att snacka och sälja, tycker han har lite Steve Jobs-vibbar när han står där på scen i läderjackan och pratar om produkterna.

Har svårt att se att inte kursen skulle mångdubblats inom 5-10 år, men det kan absolut bli skakigt under vägen. Jag tror Nvidia har framtiden för sig. (Ironiskt nog är Nvidia mitt enskilt sämsta aktieköp någonsin eftersom jag var korkad och sålde i panik när kursen dök 2018, men tror stenhårt på bolaget om man ligger lång).

Kommer citera mig själv om 5 år och se om jag hade rätt, eller åt helvete fel!
Senast redigerad av Pallot 2020-08-20 kl. 15:13.
Citera
2020-08-20, 15:27
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Bolaget är rätt speciellt och har en enorm skalbarhet, de tycks vara på hugget att expandera rejält inom mycket mer än bara grafikkort (som jag tror de flesta förknippar dem med).

De har ju iaf köpt Mellanox som gör nätverkskort. Det är inte så pass annorlunda och används för HPC av Nvidia-kluster.
Tror inte att de kommer att göra solhattar och ballonger utan det blir grafikkort och sådant som kan användas för att få dem att kommunicera snabbare. Tesla använde ett tag Nvidia Jetson Xavier för autopiloten men de gick över till en egenutvecklad lösning då detta både var billigare och mer optimalt.

Kan tänka mig att de bygger dedikerade bilhjärnor i framtiden men ser inget på horisonten som skulle vara radikalt annorlunda från vad de redan gör idag. Det blir GPU:er och interconnects ett bra tag framöver.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2020-08-20 kl. 15:40.
Citera
2020-08-25, 22:17
Medlem
flytandelyckas avatar
Vilket bra initiativ, jag har lite sporadiskt sökt efter Nvidia på aktieforumet men aldrig hittat något.

Hur som helst, jag har ägt Nvidia sedan 2019 och jag gick helt på fundamentan när jag köpte den, även om jag inte förväntade mig att den skulle dra iväg så fort. Jag är långsiktigt! Enligt min uppfattning ligger Nvidia helt rätt i tiden med deras produkter. De är världsledande inom datorgrafik (Gaming/kryptomining), CPU, GPU, artificiell intelligens och inte minst deras datacenters.

Min prognos är att även om deras kommande GeForce Serie är bra eller t.o.m. bäst så ligger inte bolagets framtida tillväxt inom denna kategori. Det kommer bli svårt för Nvidia att konkurrera med halvledarbolag med enskilt fokus på gamingindustrin. Jag tror att tillväxten finns i deras datacenter som vuxit något otroligt i år samt utvecklingen av AI-teknologin. Mercedes har t.ex. redan ett samarbete med Nvidia med syftet att ta fram ett datorsystem för deras självkörande bilar och tror man på Elon Musk kommer detta vara ett vanligt fenomen inom tio år.

ONT:

Kortsiktiga risker = Bolaget är väldigt dyrt med ett P/E på ca 91. Detta kan komma att korrigeras väldigt fort. Eller jag kanske är en dinosaurie som fortfarande kollar P/E-tal?

Långsiktiga risker = Fortsatt försämrade relationer med Kina.. Jag hoppas ärligt talat Sleepy Joe vinner valet så vi kanske kan få ett lugn. Amerikanska bolag är så pass bra att de klarar av att konkurrera med kinesiska bolag och halvledarbolag är oerhört beroende av goda handelsrelationer med Kina.
Senast redigerad av flytandelycka 2020-08-25 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in