Vilket bra initiativ, jag har lite sporadiskt sökt efter Nvidia på aktieforumet men aldrig hittat något.
Hur som helst, jag har ägt Nvidia sedan 2019 och jag gick helt på fundamentan när jag köpte den, även om jag inte förväntade mig att den skulle dra iväg så fort. Jag är långsiktigt! Enligt min uppfattning ligger Nvidia helt rätt i tiden med deras produkter. De är världsledande inom datorgrafik (Gaming/kryptomining), CPU, GPU, artificiell intelligens och inte minst deras datacenters.
Min prognos är att även om deras kommande GeForce Serie är bra eller t.o.m. bäst så ligger inte bolagets framtida tillväxt inom denna kategori. Det kommer bli svårt för Nvidia att konkurrera med halvledarbolag med enskilt fokus på gamingindustrin. Jag tror att tillväxten finns i deras datacenter som vuxit något otroligt i år samt utvecklingen av AI-teknologin. Mercedes har t.ex. redan ett samarbete med Nvidia med syftet att ta fram ett datorsystem för deras självkörande bilar och tror man på Elon Musk kommer detta vara ett vanligt fenomen inom tio år.
ONT:
Kortsiktiga risker = Bolaget är väldigt dyrt med ett P/E på ca 91. Detta kan komma att korrigeras väldigt fort. Eller jag kanske är en dinosaurie som fortfarande kollar P/E-tal?
Långsiktiga risker = Fortsatt försämrade relationer med Kina.. Jag hoppas ärligt talat Sleepy Joe vinner valet så vi kanske kan få ett lugn. Amerikanska bolag är så pass bra att de klarar av att konkurrera med kinesiska bolag och halvledarbolag är oerhört beroende av goda handelsrelationer med Kina.