2025-11-21, 21:35
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
För att tekniken är för enkel för att tjäna pengar på den, konkurrens är inte bra om målet är enorma vinster

Investerar gör man med ambition att ackumulera kapital.

Ditt totala nonsens ackumulerar föga kapital, investering i Nvidia däremot.
Citera
2025-11-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Investerar gör man med ambition att ackumulera kapital.
Förklarar bara hur tekniken fungerar, den är simpel men kräver en del hårdvara. Och effekten av denna simpla teknik kan få folk och bli lite "wow" om man inte förstår. Det kan lätt uppfattas som att datorn fått "liv".

Förra året fanns knappt grafikkort att få tag på, endast värstingkort från nVidia och deras cuda möjliggjorde att dra nytta av tekniken. Nu tror jag det är minst fem olika företag som kan producera hårdvara för det här, nVidia har fortfarande ett försprång men de är inte ensamma vilket är en helt ny situation. De kan inte längre sälja grafikkort för ett 10x pris jämfört med produktionskostnader. Och de ligger ute med massor av obetalda fakturor som de räknat som intäkter från företag som går med enorma underskott.
Citera
2025-11-21, 22:01
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Förklarar bara hur tekniken fungerar, den är simpel men kräver en del hårdvara. Och effekten av denna simpla teknik kan få folk och bli lite "wow" om man inte förstår. Det kan lätt uppfattas som att datorn fått "liv".

Förra året fanns knappt grafikkort att få tag på, endast värstingkort från nVidia och deras cuda möjliggjorde att dra nytta av tekniken. Nu tror jag det är minst fem olika företag som kan producera hårdvara för det här, nVidia har fortfarande ett försprång men de är inte ensamma vilket är en helt ny situation. De kan inte längre sälja grafikkort för ett 10x pris jämfört med produktionskostnader. Och de ligger ute med massor av obetalda fakturor som de räknat som intäkter från företag som går med enorma underskott.

Du har inte förklarat något annat än att du inte förstår vad som är på väg (och Nvidia är en stor del av). Undanber mig fortsatt diskussion med dig.
Citera
2025-11-23, 20:05
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Man förlorar bara om man realiserar förlust.
Vet inte riktigt vad Du vill säga med det men tåget har ofta gått när det når småsparare
Senast redigerad av DrLECTER 2025-11-23 kl. 20:09.
Citera
2025-11-23, 20:07
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Tror knappast mångmiljonären Nils lyckas dumpa så mkt så att AI faller 😂
Nej Jag menar att AI tekniken som nyhet för endast med sig en massa död.
Nvidia har gjort det igen.
Är utanför denna gång men 2000 tjänade jag miljoner på detta företag.
Citera
2025-11-23, 20:10
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Har parkerat allt i cash tills vi får en ordentlig dipp. Kommer köpa bl a Nvidia när dippen kommer.
Men om nu inte dippen kommer vad gör Du då?
Citera
2025-11-26, 10:20
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Köpte dippen idag. Tesla, Nvidia, Palantir.

when there's blood in the streets ..

Sålde Nvidia direkt när jag märkte att den inte följde med Tesla och Palantir upp och det förefaller ha varit en korrekt manöver. Nu ännu mer dåliga nyheter för Nvidia:

https://www.sydsvenskan.se/ekonomi/nvidia-rasar-meta-overvager-google/

Citat:
Chipjätten Nvidia faller omkring 6 procent på Wall Street på uppgifter om att Meta överväger att börja använda Googles AI-chip
Citera
2025-11-27, 15:25
Medlem
gladihattens avatar
OpenAIs förluster når $15B i Q3 2025: https://x.com/alojoh/status/1994032853072363794?s=46

Detta är astronomiska siffror! Ett mjukvarubolag som bränner pengar i motsvarande takt som Nvidia tjänar dem.

Nu behöver inte det här vara bearish för Nvidia per se, men det ställer ju frågan hur bolag som OpenAI - som är en av Nvidias största kunder - någonsin ska kunna vända till vinst. Att ett bolag gör stora förluster i början är normalt, men detta är exceptionella siffror.

Personligen tror jag OpenAI kan ligga rejält risigt till om konkurrensen med Grok/Gemini m.fl gör att de inte kan casha in på samma sätt som planerat. Det kan isf leda till en spektakulär krasch som även delvis tar med sig Nvidia och andra i avgrunden...
Citera
2025-11-30, 02:23
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
OpenAIs förluster når $15B i Q3 2025: https://x.com/alojoh/status/1994032853072363794?s=46

Detta är astronomiska siffror! Ett mjukvarubolag som bränner pengar i motsvarande takt som Nvidia tjänar dem.

Nu behöver inte det här vara bearish för Nvidia per se, men det ställer ju frågan hur bolag som OpenAI - som är en av Nvidias största kunder - någonsin ska kunna vända till vinst. Att ett bolag gör stora förluster i början är normalt, men detta är exceptionella siffror.

Personligen tror jag OpenAI kan ligga rejält risigt till om konkurrensen med Grok/Gemini m.fl gör att de inte kan casha in på samma sätt som planerat. Det kan isf leda till en spektakulär krasch som även delvis tar med sig Nvidia och andra i avgrunden...

Microsoft är storägare och de finns andra starka finansiärer bakom. Det finns en risk att värdet på OpenAI kan falla brant så småningom men jag tror inte bolaget kommer krascha. Bolaget är inte noterat och därför går det att hålla uppe värdet på aktierna. Skulle bolaget gå under finns det nog gott om intressenter som vill köpa upp inventariet så någon utplåning av värde tror jag inte vi kommer se. AI-hajpen handlar om så sjuka summor att det ibland är svårt att förstå var alla pengar ens kommer från.
Citera
2025-12-06, 15:39
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Man förlorar bara om man realiserar förlust.
I bland är det dags att ta en förlust för att kunna vara med på nya vinster i andra företag
Citera
2025-12-09, 12:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Bra köpläge till fler då detta kom upp.

Citat:
Kinas tekniska kapacitet kan komma att stärkas av att Trump gett grönt ljus till Nvidia om att exportera det mer avancerade AI-chipet H200 till godkända kunder i Kina mot en 25-procentig intäktsandel till USA. Den bedömningen gör flera analytiker, vilket CNBC uppmärksammar.

Förhandeln ökar på + hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in