2025-11-19, 09:34
Medlem
diseuses avatar
Jag tyckte nedanstående (bakom betalvägg) hade intressanta argument för att det inte är en bubbla:

https://www.thefp.com/p/is-ai-a-bubble-not-so-fast

Den fokuserar på saker som att kapitalutgifterna inom Big Tech än så länge är lägre än kassaflödena. Det vill säga, de finansierar den massiva utbyggnaden med hjälp av omsättning, inte med skuldsättning. Det finns samtidigt tecken på brister inom AI-sektorns möjlighet att möta efterfrågan. Trots en massiv expansion av ny beräkningskraft så finns det fortfarande potentiella kunder man måste tacka nej till.

Naturligtvis vore det vansinnigt (som alltid) att fastslå att det inte kommer ske någon dramatisk nedgång av aktiepriset, men å andra sidan kanske man inte ska hålla på med analyser som egentligen bara är ytliga jämförelser med IT-bubblan heller.
Citera
2025-11-19, 09:54
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jag tyckte nedanstående (bakom betalvägg) hade intressanta argument för att det inte är en bubbla:

https://www.thefp.com/p/is-ai-a-bubble-not-so-fast

Den fokuserar på saker som att kapitalutgifterna inom Big Tech än så länge är lägre än kassaflödena. Det vill säga, de finansierar den massiva utbyggnaden med hjälp av omsättning, inte med skuldsättning. Det finns samtidigt tecken på brister inom AI-sektorns möjlighet att möta efterfrågan. Trots en massiv expansion av ny beräkningskraft så finns det fortfarande potentiella kunder man måste tacka nej till.

Naturligtvis vore det vansinnigt (som alltid) att fastslå att det inte kommer ske någon dramatisk nedgång av aktiepriset, men å andra sidan kanske man inte ska hålla på med analyser som egentligen bara är ytliga jämförelser med IT-bubblan heller.

Korrektioner blir det alltid förr el. senare men det betyder ju inte = bubbla.

Men även "bubblor" (beroende på definition) kan vara hälsosamma. Det var ju inte så att internet försvann med .COM-bubblan utan de starka och sunda bolagen fortskrider och de svaga går under. Nvidia, Tesla och Palantir lär inte försvinna.

Utöver det så förstår jag inte hur man kan få för sig att AI är en bubbla??? AI är den starkaste kraft som träffat planeten och knappast en bubbla.
Citera
2025-11-20, 03:55
Avslutad
Woop woop.

Nä men det där såg ju bra ut.
Citera
2025-11-20, 07:12
Medlem
DrLECTERs avatar
Nivida är ingen ny aktör.
Kring milleniumskiftet lärde de sin konkurrenter att "time is money"
Aktiekursen steg med upp till 25 % per dygn
Angående bubblan så var lugna den kommer.
Ju längre det dröjer ju större blir fallet.
Mina satsade 25 000 stod efter några veckors handel på ett belopp nära miljonen.
Funky buisness får alltid kaptitalet att dansa.
Citera
2025-11-20, 08:56
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Korrektioner blir det alltid förr el. senare men det betyder ju inte = bubbla.

Men även "bubblor" (beroende på definition) kan vara hälsosamma. Det var ju inte så att internet försvann med .COM-bubblan utan de starka och sunda bolagen fortskrider och de svaga går under. Nvidia, Tesla och Palantir lär inte försvinna.

Utöver det så förstår jag inte hur man kan få för sig att AI är en bubbla??? AI är den starkaste kraft som träffat planeten och knappast en bubbla.
AI kan bli nutidens digerdöd om det vill sig illa.
Det är inte AI i sig som är bubblan utan folks spekulerande. Kapitalet dansar och när alla kommit med säljer de stora aktörerna och börsen störtdyker och så klart hinner inte de små spekuanterna med utan förlorar sitt satsade kaptial.
Citera
2025-11-20, 11:29
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Det är inte AI i sig som är bubblan utan folks spekulerande. Kapitalet dansar och när alla kommit med säljer de stora aktörerna och börsen störtdyker och så klart hinner inte de små spekuanterna med utan förlorar sitt satsade kaptial.

Tror knappast mångmiljonären Nils lyckas dumpa så mkt så att AI faller 😂
Citera
2025-11-20, 11:48
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER

Man förlorar bara om man realiserar förlust.
Senast redigerad av machineman 2025-11-20 kl. 12:21.
Citera
2025-11-20, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Antingen lyckas man och då kommer hela vår ekonomi (och eventuellt hela mänskligheten) bytas ut mot något helt okänt eller också misslyckas man och då kraschar alltihop. Dagens AI har sina användningsområden men inte något som är i närheten att motivera de investeringar som görs.
Citera
2025-11-20, 21:30
Medlem
Nvidia rör sig åt alla jävla håll och kanter varje dag.
Hur gör jag för att blanka / korta Nvidia på ett mer stabilt sätt. Dvs jag kortar Nvidia på 200. Efter 2 månader ligger Nvidia på 150 USD. Jag säljer av och har gjort 25%.

Är ok med att betala en del för tjänsten.

Men det ska inte gå att förlora mer än vad jag satt in och det ska inte resettas varje dag. Finns några såna produkter med eller utan hävstång?
Citera
2025-11-20, 22:02
Medlem
ingetbranicks avatar
Om Nvidia ska backa 2 % på en sån kanonrapport (ännu en) som slår alla estimat så vete fan vad som behövs för att undvika en börskrasch ... Nu börjar även jag misströsta. Alla andra AI-relaterade aktier dyker också, AMD t.ex. har tappat nästan allt av den 25-procentiga uppgången från i början av oktober och rasar med 4, 5, 6, 7 % varje dag.

Det känns som en självuppfyllande profetia; ju fler som pratar om kraschen, desto närmare kommer den alldeles oavsett vad bolagens siffror faktiskt säger. Nvidia är väl det tydligaste exemplet på det. Det råder tydligen "extreme fear" på New York-börsen just nu, och det märks.
Citera
2025-11-20, 22:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om Nvidia ska backa 2 % på en sån kanonrapport (ännu en) som slår alla estimat så vete fan vad som behövs för att undvika en börskrasch ... Nu börjar även jag misströsta. Alla andra AI-relaterade aktier dyker också, AMD t.ex. har tappat nästan allt av den 25-procentiga uppgången från i början av oktober och rasar med 4, 5, 6, 7 % varje dag.

Det känns som en självuppfyllande profetia; ju fler som pratar om kraschen, desto närmare kommer den alldeles oavsett vad bolagens siffror faktiskt säger. Nvidia är väl det tydligaste exemplet på det. Det råder tydligen "extreme fear" på New York-börsen just nu, och det märks.

Sorry för OT, men all uppgång post-Trump är ren luft, luft som redan fanns där i januari!!! Sedan kommer dollarn ner till 6-6;50...

Edit; ser att "SBB-kämparen" "ligger lång" i bolaget... DÅ om inte förr ska man akta sig!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2025-11-20 kl. 22:14.
Citera
2025-11-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om Nvidia ska backa 2 % på en sån kanonrapport (ännu en) som slår alla estimat så vete fan vad som behövs för att undvika en börskrasch ...
BREAKING: The $610 Billion AI Ponzi Scheme Just Collapsed
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in