2025-11-17, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Håller både med och inte. Tror inte på att ha så hög ersättning att det lockar till sig såna som egentligen inte vill ha elever, det blir inte bra för någon.

Det är vad företagen brukar säga och resultatet är att de har brist på handledare och måste överanvända de handledare de har vilket slutar med att de slutar som handledare....

Någon extra kompensation måste ju utgå för att göra extra mycket jobb.

Hur som helst är få handledare en förklaring till att det är svårt för elever att få LIA-platser och tillräckligt med LIA-tid. Man ska också tänka på att handledare inte bara har lokförarelever som elever, företagets nyanställda förare åker också med handledare i början och alla förstår nog vilka företagen prioriterar att först få tid.
Citera
2025-11-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Det är vad företagen brukar säga och resultatet är att de har brist på handledare och måste överanvända de handledare de har vilket slutar med att de slutar som handledare....

Någon extra kompensation måste ju utgå för att göra extra mycket jobb.

Hur som helst är få handledare en förklaring till att det är svårt för elever att få LIA-platser och tillräckligt med LIA-tid. Man ska också tänka på att handledare inte bara har lokförarelever som elever, företagets nyanställda förare åker också med handledare i början och alla förstår nog vilka företagen prioriterar att först få tid.
Ja någon kompensation, men den ska ju vara rimlig. Och det finns ju redan. Om det finns företag som inte har någon alls håller jag med. Men man ska ju vara handledare för att man vill det, inte enbart för extra pengar.

Självklart prioriterar företagen sina egna elever i första hand.
Citera
2025-11-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Ja någon kompensation, men den ska ju vara rimlig. Och det finns ju redan. Om det finns företag som inte har någon alls håller jag med. Men man ska ju vara handledare för att man vill det, inte enbart för extra pengar.

Självklart prioriterar företagen sina egna elever i första hand.

Ett par hundralappar före skatt per tur med elev anser jag är orimligt lågt. Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. Man kan vara handledare för att man vill det och få mer skälig ersättning för det. Sen är det upp till företaget att välja lämpliga förare för att vara handledare om det är många som ansöker om det. Det sker ju redan idag dessutom att åtminstone på de företag jag har varit så har man en urskiljning och faktiskt också säger nej till förare som inte anses vara lämpliga som handledare.
Citera
2025-11-17, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Ett par hundralappar före skatt per tur med elev anser jag är orimligt lågt. Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. Man kan vara handledare för att man vill det och få mer skälig ersättning för det. Sen är det upp till företaget att välja lämpliga förare för att vara handledare om det är många som ansöker om det. Det sker ju redan idag dessutom att åtminstone på de företag jag har varit så har man en urskiljning och faktiskt också säger nej till förare som inte anses vara lämpliga som handledare.
Jodå, hos oss har den dessutom varit oförändrad så länge jag minns och det är ju inte rimligt. Men hör ändå inte att folk tackar nej/slutar för att det är för dålig ersättning. Iallafall inte i första hand, men ett par hundra till skulle det ju kunna vara. Snarare att det blir för lite turer utan elever isåfall. Vi har max 50% men det borde vara möjligt att önska tex 30% om man vill det tex.
Citera
2025-11-17, 11:38
Medlem
En idé är väl att de som anordnar YH-utbildningen får vara med och betala för körläraren? På så sätt skulle det kanske också bli fler företag som tar emot elever.

Ett par hundra minst per dag från utbildningsföretaget och ett par hundra från arbetsgivaren, skulle man komma upp i 500-1000:- per dag istället för ca 250:- som idag skulle flera bra personer ställa upp tror jag, och det inte bara för pengarnas skull, men att man känner sig värdesatt och att det motsvarar det ökade ansvaret man åtar sig som körlärare ute i skarp trafik

Tankar om det?
Citera
2025-11-17, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ss3e
Har för mig jag läste att godkänd läkarundersökning skall vara inskickad vid kursstart, men kommer inte ihåg riktigt. Kursen i Borlänge och Vännäs drar igång i slutet av Januari och Stockholm och Göteborg lite senare mot våren. Så tror det är rätt lugnt med den biten att få in läkarundersökning i tid.

Det stämmer jag sökte alla 4 skolor.

hur gick det. dök det upp ett antagningsbesked? och fick du den plats du hade önskat?
Citera
2025-11-17, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
hur gick det. dök det upp ett antagningsbesked? och fick du den plats du hade önskat?

har varit nervös hela helgen men har har inte hört något än. Har du hört något?
Citera
2025-11-17, 16:22
Medlem
Citat:
har varit nervös hela helgen men har har inte hört något än. Har du hört något?

Inget email i alla fall. Nytt moment är öppet / Inbjudan TCC. Kanske kommer ett autoskick före 16.59.
Annars får vi hoppas på imorgon
Citera
2025-11-17, 16:37
Medlem
Citat:
Inget email i alla fall. Nytt moment är öppet / Inbjudan TCC. Kanske kommer ett autoskick före 16.59.
Annars får vi hoppas på imorgon

Har du ett nytt moment öppet? Grattis isåfall!
Citera
2025-11-17, 16:49
Medlem
Citat:
Har du ett nytt moment öppet? Grattis isåfall!

nej, men jag tror det dyker upp ett sånt för dom som kommer in.
Citera
2025-11-17, 17:29
Medlem
Citat:
nej, men jag tror det dyker upp ett sånt för dom som kommer in.

Samanställning samt framtagning av antagningslistan påbörjades idag så antagligen är det inte helt klart än. Kanske kommer under veckan eller så dröjer det tills 1/12.
Citera
2025-11-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
En idé är väl att de som anordnar YH-utbildningen får vara med och betala för körläraren? På så sätt skulle det kanske också bli fler företag som tar emot elever.

Ett par hundra minst per dag från utbildningsföretaget och ett par hundra från arbetsgivaren, skulle man komma upp i 500-1000:- per dag istället för ca 250:- som idag skulle flera bra personer ställa upp tror jag, och det inte bara för pengarnas skull, men att man känner sig värdesatt och att det motsvarar det ökade ansvaret man åtar sig som körlärare ute i skarp trafik

Tankar om det?

Ett problem som finns idag är att det är bara kostnader för ett företaga att ta emot LIA-elever, och det är ganska dyrt, företagen borde ersättas av YH-myndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in