Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-31, 22:04
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/lokforarutbildningen-i-kristinehamn-far-skarp-kritik

Citat:
Det målades upp en bild av en ljus arbetsmarknad när den ettåriga lokförarutbildningen i Kristinehamn startade i höstas. Men av de 30 elever som nappade har inte mer än en handfull fått jobb och utbildningen i sig får skarp kritik av Myndigheten för yrkeshögskolan.

– Det blir lite falsk reklam, säger före detta lokförareleven Pernilla Ambjörnsson.

Under den 44 veckor långa yrkeshögskoleutbildningen skulle de blivande lokförarna i Kristinehamn genomgå tre praktikperioder, så kallat lärande i arbete. Men inte en enda av dem fick den praktik de skulle ha haft. I genomsnitt fick de drygt hälften av den praktik som skolan utlovade och Myndigheten för yrkeshögskolan riktar därför allvarlig kritik mot Komvux i Kristinehamn som svarar för utbildningen.
Citera
2025-09-01, 05:38
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Japp så är det. Nu är ju detta absolut inget specifikt för lokförarbranschen, detta händer ju säkert i branschen du jobbar i också. Men det känns surt att det ska vara på detta sätt när man har en säkerhetstjänst.

Jo precis, det där känner man igen från fler branscher. Det som gör det extra känsligt här är ju kopplingen till utbildningen. När den marknadsförs hårt och folk satsar tid och pengar på att gå den så känns det konstigt att det inte finns en tydligare garanti för jobb efteråt. Det riskerar ju att slå mot intresset framöver om det sprids att många får vänta länge på en anställning.
Citera
2025-09-07, 17:24
Medlem
Hej! Jag har precis fått jobb på SJ och började nu i måndags och är helt grön inom järnvägen. Jag undrar om någon vet om en bra tågsimulator man kan träna på från dator/mobil som är ganska lik dem svenska tågen med kontrollerna, jag kommer till och börja med lära mig RC om några veckor så hade vart kul om man kunde tjuv-träna lite på dem.
Citera
2025-09-08, 00:22
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jo precis, det där känner man igen från fler branscher. Det som gör det extra känsligt här är ju kopplingen till utbildningen. När den marknadsförs hårt och folk satsar tid och pengar på att gå den så känns det konstigt att det inte finns en tydligare garanti för jobb efteråt. Det riskerar ju att slå mot intresset framöver om det sprids att många får vänta länge på en anställning.
Yrkesutbildningar borde yrkas att betala studielånen för elever som inte ens lyckas få jobb i angränsande län efteråt.
Det torde få eld I baken på dem, alternativt släcka ner de onödigaste utbildningarna.

För att värja sig mot totala mähän så kan de införa inträdesprov i social kompetens.
Citera
2025-09-08, 06:58
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieWizard
Hej! Jag har precis fått jobb på SJ och började nu i måndags och är helt grön inom järnvägen. Jag undrar om någon vet om en bra tågsimulator man kan träna på från dator/mobil som är ganska lik dem svenska tågen med kontrollerna, jag kommer till och börja med lära mig RC om några veckor så hade vart kul om man kunde tjuv-träna lite på dem.

Vill du lära dig om fordonet så hade jag bara läst i fordonshandboken lite. Vet inte om det finns någon tågsimulator för svenska tåg ens, men oavsett om det finns kommer det tyvärr aldrig lära dig tillräckligt för att ha någon nytta i verkligheten.

Annars hade jag faktiskt börjar läsa i TTJ modul 1 (termer). Det hade jag själv gjort om jag fick göra om resan från start.
Citera
2025-09-08, 08:01
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Yrkesutbildningar borde yrkas att betala studielånen för elever som inte ens lyckas få jobb i angränsande län efteråt.
Det torde få eld I baken på dem, alternativt släcka ner de onödigaste utbildningarna.

För att värja sig mot totala mähän så kan de införa inträdesprov i social kompetens.

Ja, det hade ju varit något – ”ingen jobbgaranti = vi tar hand om ditt CSN”. Skulle nog snabbt rensa bort de utbildningar som mest känns som rekryteringskampanjer.

Inträdesprov i social kompetens hade jag gärna sett på fler ställen faktiskt.

Det där UNIQ-testet känns lite märkligt i upplägget. Jag fattar poängen med att sålla – lokföraryrket kräver simultanförmåga, koncentration och stresstålighet. Men varför man ska behöva göra det två gånger är svårt att se logiken i. Antingen klarar man det eller inte.

Logik- och reaktionstester kan absolut ha en plats men det blir skevt när de blir för styrande. Ett test mäter en snäv kapacitet och inte hela personen. Verkligheten ute på spåret handlar inte bara om att klicka rätt i ett schema utan också om ansvar, uthållighet och att kunna samarbeta.

Hade varit vettigare med mer praktiknära moment – simulatortester, intervjuer eller åtminstone en bredare psykologisk bedömning. Då får man fram en mer hel bild än bara siffror i ett test.

Att köra samma test två gånger signalerar mest att man inte litar på sitt eget urvalssystem.
Citera
2025-09-08, 13:29
Medlem
Är där någon i denna grupp som har gjort tcc proven man har gjort i skolan är tacksam för svar
Citera
2025-09-10, 11:54
Medlem
Marknaden är extremt mättad. Finns ytterst få jobb just nu och skolorna verkligen VRÄKER ut stackars elever som troligen kommer stå utan jobb efter utbildningen.
Citera
2025-09-11, 19:23
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieWizard

Har SJ startat en ny utbildning??
Citera
2025-09-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeStefano
Marknaden är extremt mättad. Finns ytterst få jobb just nu och skolorna verkligen VRÄKER ut stackars elever som troligen kommer stå utan jobb efter utbildningen.
Ja, mycket oansvarigt. Främst för de nyutexade men även de etablerade. Av företagen men också yh-myndigheten som bara köper det här? Kristinehamnsklassen tog väl studenten i våras, av 30 har ett handfull(!) fått jobb.. och en kull till har ändå startat nu i höst, och verkar vara beviljat även för nästa höst? Lika illa med Ängelholm som gick ut i våras vad jag förstår? Hur är det med det andra skolorna? Känns som typ 10 ställen utbildar samtidigt? Boden, Hallsberg, Göteborg, Malmö, Ängelholm, Nässjö, Mjölby, Stockholm, Sundsvall, Kristinehamn är ju orter som kör/kört nyligen.
Citera
2025-09-14, 18:03
Medlem
Jag läser nu i kristinehamn. Ifrån förra året av 30 personer så har 4 fått jobb. Vi är nu 29 i klassen där några har fått LIA plats medan andra väntar på att få någon plats
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Ja, mycket oansvarigt. Främst för de nyutexade men även de etablerade. Av företagen men också yh-myndigheten som bara köper det här? Kristinehamnsklassen tog väl studenten i våras, av 30 har ett handfull(!) fått jobb.. och en kull till har ändå startat nu i höst, och verkar vara beviljat även för nästa höst? Lika illa med Ängelholm som gick ut i våras vad jag förstår? Hur är det med det andra skolorna? Känns som typ 10 ställen utbildar samtidigt? Boden, Hallsberg, Göteborg, Malmö, Ängelholm, Nässjö, Mjölby, Stockholm, Sundsvall, Kristinehamn är ju orter som kör/kört nyligen.
Citera
2025-09-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shafiqrafiq
Jag läser nu i kristinehamn. Ifrån förra året av 30 personer så har 4 fått jobb. Vi är nu 29 i klassen där några har fått LIA plats medan andra väntar på att få någon plats

Byt utbildning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in