Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Uppdatera mig. Varför är metan ett modernt bränsle?
Jag kanske har missuppfattat allting här men som jag har inbillat mig det var det Elon Musk som började prata om metanraketer och han i sin tur hade fått idén från sin stora idol Robert Zubrin som skrev om dem i sin bok Mars direct. Hela poängen med metanraketer skulle då vara att man kan tillverka bränslet på plats på Mars (eller annan plats där det finns koldioxid).
Kineser, Starship, Vulcan, New Glenn första steget (mycket spännande, i morgon kl 20.50 om jag minns rätt, andra uppskjutningen), Rocket Lab Neutron. Alla går mot metan.
Själv kommer jag att tänka på att Starship kan reglera kraften och sjunka mjukt. Det skulle aldrig gå att landa människor med en F9 som kommer in "do or die" och gör en fotogen-suicide burn.
Jag måste förfalla till AI för att få hjälp att förklara det.
Citat:
Engine Reusability: Methane burns very cleanly, producing minimal soot or carbon deposits in the engines.
Logistics and Handling: Methane is easier to store and handle than liquid hydrogen,
Methane, being much denser than hydrogen, allows for smaller, lighter tanks, leading to an overall more compact and efficient vehicle
Cost and Availability: Methane (natural gas) is a widely available and inexpensive fuel source on Earth, which contributes to lower operational costs.
Du får.gärna fördjupa dig i det och komma tillbaka med djupare förklaring. Jag bara ser att metan är vad man går mot.
Men ännu vågar man inte använda metan för bemannade uppskjutningar. New Shepard använder väte, som rymdfärjornas huvudtank. Men bemannad uppskjutning med metan närmar sig.
Medan SpaceX försökte landa Dragon användes hypergoliska drivmedel, som Apollos månlandare. Och dessa är inte aktuellt för längre färder, vad jag vet.
Citat:
Hypergolic propellants are generally not used for primary propulsion in longer space flights or as main launch vehicle stages due to their lower performance (specific impulse) compared to cryogenic propellants and the significant hazards and high costs associated with their extreme toxicity and corrosiveness.
Bezos och New Glenn har snart förpassat Musk och hans gamla fotogenraket F9 till rymdhistoriens bakgård. NG har dubbla lyftkapaciteten jämfört med F9. Och Starship verkar inte bli något av. 😉 😄