Hur många uppskjutningar måste göras med Starship för att kunna skicka en minimal besättning från jordens yta till Mars yta och tillbaka?
Detta inkluderar förstås tankningsskepp.
Vi antar förstås att Starship utvecklats för transport av människor och kan tanka från tankningsskepp.
Men jag hittar ingen siffra och får undvikande svar.
Kan någon hjälpa till med den siffran?
Eller är Starship så otroligt värdelöst att man först måste skicka en slags automatisk fabrik till Mars som framställer metan ur koldioxid och is? Annars kan man inte åka till Mars och tillbaka? Och syre förstås. Eller kan besättningen ha utrustningen med sig?
Kanske en fabrik som tillverkar ätpinnar också behövs 😄 Är detta bara skojeri?
.
Senast redigerad av wwr 2025-03-04 kl. 15:37.
Hur många uppskjutningar måste göras med Starship för att kunna skicka en minimal besättning från jordens yta till Mars yta och tillbaka?
Detta inkluderar förstås tankningsskepp.
Vi antar förstås att Starship utvecklats för transport av människor och kan tanka från tankningsskepp.
Men jag hittar ingen siffra och får undvikande svar.
Kan någon hjälpa till med den siffran?
Eller är Starship så otroligt värdelöst att man först måste skicka en slags automatisk fabrik till Mars som framställer metan ur koldioxid och is? Annars kan man inte åka till Mars och tillbaka? Och syre förstås. Eller kan besättningen ha utrustningen med sig?
Kanske en fabrik som tillverkar ätpinnar också behövs 😄 Är detta bara skojeri?
.
Preserverance rover hade med sig en liten minifabrik, tror den kallas MOXIE, och den producerar syre som tas ur Mars "atmosfär". Dessa försök har slagit väl ut.
Så kanske inte en kommande expedition behöver ta med sig syre annat än till ditfärd och hemfärd. Kolonin producerar själva syret.
Planerna är fortfarande diffusa vad gäller tankning och antal skepp. Jag hittar just nu inga bra svar.
Men jag återkommer när jag vet mer... ....
...
Det verkar också som de gamla fotogenmotorerna i Falcon 9 inte kan skruvas ned till låg effekt och landa mjukt. Det är därför Falcon 9 kommer in med så hög hastighet och landar "do or die" med "suicide burn".
Nu är ju raketerna olika stora/tunga, men Starships booster har fler motorer, av annan modell, så där finns möjligheten att köra med en mindre andel av motorerna om man vill landa mjukt.
Nej, jag har inte räknat på saken.