2025-03-04, 10:34
Medlem
Tidigt i morse stod både booster och skepp kvar på startplattan men någon ny datum för uppskjutning har inte fastställts.

Jag "tror" man kommer att plocka ned skeppet för man hade "issues" först med boostern och sedan även med skeppet.

Förhoppningsvis flight ändå i denna veckan.
Citera
2025-03-04, 15:04
Medlem
Doctors avatar
Ny tid torsdag 00:30.
https://x.com/SpaceX/status/1896910945462649247
Citera
2025-03-04, 15:04
Medlem
wwrs avatar
Jag har försökt hitta en siffra på

Hur många uppskjutningar måste göras med Starship för att kunna skicka en minimal besättning från jordens yta till Mars yta och tillbaka?

Detta inkluderar förstås tankningsskepp.

Vi antar förstås att Starship utvecklats för transport av människor och kan tanka från tankningsskepp.

Men jag hittar ingen siffra och får undvikande svar.

Kan någon hjälpa till med den siffran?

Eller är Starship så otroligt värdelöst att man först måste skicka en slags automatisk fabrik till Mars som framställer metan ur koldioxid och is? Annars kan man inte åka till Mars och tillbaka? Och syre förstås. Eller kan besättningen ha utrustningen med sig?

.
Senast redigerad av wwr 2025-03-04 kl. 15:37.
Citera
2025-03-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Ny tid torsdag 00:30.
https://x.com/SpaceX/status/1896910945462649247

Det är väl egentligen sen onsdag kväll men det hinner bli torsdag natt efter midnatt?

Jag har sett någon youtuber som börjar seansen i morgon kväll.
Citera
2025-03-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har försökt hitta en siffra på

Hur många uppskjutningar måste göras med Starship för att kunna skicka en minimal besättning från jordens yta till Mars yta och tillbaka?

Detta inkluderar förstås tankningsskepp.

Vi antar förstås att Starship utvecklats för transport av människor och kan tanka från tankningsskepp.

Men jag hittar ingen siffra och får undvikande svar.

Kan någon hjälpa till med den siffran?

Eller är Starship så otroligt värdelöst att man först måste skicka en slags automatisk fabrik till Mars som framställer metan ur koldioxid och is? Annars kan man inte åka till Mars och tillbaka? Och syre förstås. Eller kan besättningen ha utrustningen med sig?

.

Preserverance rover hade med sig en liten minifabrik, tror den kallas MOXIE, och den producerar syre som tas ur Mars "atmosfär". Dessa försök har slagit väl ut.
Så kanske inte en kommande expedition behöver ta med sig syre annat än till ditfärd och hemfärd. Kolonin producerar själva syret.

Planerna är fortfarande diffusa vad gäller tankning och antal skepp. Jag hittar just nu inga bra svar.
Men jag återkommer när jag vet mer... ....
Citera
2025-03-04, 19:04
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
...
Det verkar också som de gamla fotogenmotorerna i Falcon 9 inte kan skruvas ned till låg effekt och landa mjukt. Det är därför Falcon 9 kommer in med så hög hastighet och landar "do or die" med "suicide burn".
Nu är ju raketerna olika stora/tunga, men Starships booster har fler motorer, av annan modell, så där finns möjligheten att köra med en mindre andel av motorerna om man vill landa mjukt.
Nej, jag har inte räknat på saken.
Citera
2025-03-05, 13:30
Medlem
Doctors avatar
Starship står fortfarande på backen elva timmar före tänkt start. Om jag får gissa så tror jag inte att det blir någon flygning i natt.
Citera
2025-03-05, 13:45
Medlem
Youtubern "Great SpaceX" har snappat upp att problemen skall vara fixade.

Men jag kollade för en stund sedan och Starship är destacked....högst 50% chans att det blir en uppskjutning i natt.
Citera
2025-03-05, 14:02
Medlem
Doctors avatar
Citat:
The eighth flight test of Starship is preparing to launch as soon as Thursday, March 6. The launch window will open at 5:30 p.m. CT.

Alltså fredag 7/3 00:30, svensk tid.
Citera
2025-03-05, 16:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Alltså fredag 7/3 00:30, svensk tid.

Mindre än åtta timmar kvar nu, och fortfarande Go for Launch.
Citera
2025-03-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Mindre än åtta timmar kvar nu, och fortfarande Go for Launch.

Nej man har skjutit på det ytterligare ett dygn så vi har 30 timmar till start.

Just nu pågår stacking.
Citera
2025-03-06, 11:16
Medlem
Stacking igår fick avbrytas. Troligen lossnade något från skeppet.

Enligt bilder från youtube-kanalen "Starbase Live" har man nu genomfört stacking och vi har i skrivande stund 13 timmar till start.

I natt händer det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in