Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Mitt svar var på din utläggning om skuld och ansvar.
Varför vi har fri vilja har jag tidigare redogjort för, jag lade bara till att det inte bara handlar om en fråga om skuld och att det är en fundamental del i vad som definierar en människa.
Eller som Dennett utryckte det:
“Human freedom is not an illusion; it is an achievement of our species, one of the most important things we have evolved.”
Från ” Freedom Evolves”
Frihet i någon mening, men näppeligen
viljefrihet.
Citat:
fri vilja inte bara något vi råkar ha — det är själva grunden för vår mänsklighet: vår förmåga att förstå, välja, och ta ansvar i en värld som annars bara skulle vara mekanisk.
Ja, detta är en relevant punkt hos Dennett och som jag tidigare nämnt. Han menar att "fri vilja" är ett
meningsfullt begrepp och som sådant realiseras det hos människan på något naturalistiskt vis. Det är inte så att man letar efter fri vilja i tillvaron och hittar det hos människan, utan med begreppet fri vilja sanerat från metafysik och förstått på rätt sätt så finns den hos människor.
Det finns flera problem med detta. Dels det cirkulära i resonemanget - det som ska bevisas förutsätts. Dels, "fri vilja" är knappast ett meningsfullt begrepp på något självklart vis, inklusive i sanerade varianter. Snarare är det så att det är mycket svårt att begripa vad det någonsin skulle kunna vara för fenomen. Det är snarare meningslöst, tomt, förklarar inget i tillvaron och saknar kausal verkan i världen.
Citat:
vår förmåga att förstå, välja, och ta ansvar i en värld som annars bara skulle vara mekanisk.
Vad separerar mänskligt sinne från den "mekaniska" tillvaron? Vad innebär "bara" i sammanhanget?
Citat:
Sedan är det intressant att du alltid hänger upp dina svar på frågan om skuld, ansvar är något annat än så.
Som förälder har vi ansvar för våra barn, att hålla dem trygga, uppfostra dom till starka självständiga individer osv. Att vara en ansvarsfull förälder är något positivt.
Det som avses är givetvis inte juridiskt ansvar eller psykologisk ansvarskänsla. Utan ansvarighet i filosofisk mening, det vill säga att vi är ansvariga (eller inte) för våra handlingar på så vis att vi förtjänar klander och beröm för dem och kan skuldbeläggas för det vi gör.
Jag avvisar ansvar i den filosofiska meningen. Ansvar är endast en praktisk fråga. Och jag tar tillbaka min tvekan gällande Dennett, han torde med tydlighet mena samma sak.
Jag frågar mig vidare, vad har fri vilja med ansvaret att göra, givet uppfattningen att ansvar är en rent praktisk fråga/en nyttofråga? Dennetts svar är att fri vilja krävs för att mänskligheten inte ska haverera härvidlag. Och här misstar han sig på sin alldeles egen planhalva - känslan av att välja fritt och av ansvar är evolutionärt djupt inpräntat i vår neurobiologi och går knappast under av upplysningar om att fri vilja inte finns.
Citat:
ansvar ett tecken på självkontroll, rationalitet och social mognad.
Att vara ansvarig betyder att man är en agent som förstår orsaker och kan svara på skäl.
Det är alltså något som gör oss respekterbara och fria — inte belastade.
Du lägger in dina rader. Testa att diskutera ämnet istället. Vilket man gör genom att exempelvis svara på frågor, invändningar och argument.
Om man går från Dennett till dig, så har du uttryckt att du, till skillnad från honom, förfäktar idén om ett ansvar bortom ett rent praktiskt sådant. Dennett (och jag) menar att då lämnar man naturalismen och hamnar i magi.
När du i övrigt kalkerar Dennett i denna fråga, hur får du ihop ditt ansvar bortom ett rent praktiskt sådant (som du aldrig preciserar) inom hans tankeram utan att plocka upp trollspöt?