Citat:
” Du förstår inte vad jag (och Dennett) menar är illusoriskt med upplevelsen av att göra val."
Så jag förstår inte dig och Dennet när det gäller upplevelsen av att göra val? Betyder det att du håller med om hans uppfattning om fri vilja?
Jag har inte läst allt av Dennett men jag tycker inte han är så svår att förstå, du däremot är mer utmanande...
Jag uppfattar också Dennett som en naturalist som var tämligen skeptsik till metafysik. Du återkommer ständigt till metafysik.
Han var kritisk till detta, vilket det finns många exempel på tex:
“… I he confidently declares ‘analytic metaphysics’ to be ‘self-indulgent, clever play’ that’s ‘willfully cut off from any serious issues’ and populated by philosophers who ‘concoct cute counterarguments that require neither technical training nor empirical knowledge.’”
Så jag förstår inte dig och Dennet när det gäller upplevelsen av att göra val? Betyder det att du håller med om hans uppfattning om fri vilja?
Jag har inte läst allt av Dennett men jag tycker inte han är så svår att förstå, du däremot är mer utmanande...
Jag uppfattar också Dennett som en naturalist som var tämligen skeptsik till metafysik. Du återkommer ständigt till metafysik.
Han var kritisk till detta, vilket det finns många exempel på tex:
“… I he confidently declares ‘analytic metaphysics’ to be ‘self-indulgent, clever play’ that’s ‘willfully cut off from any serious issues’ and populated by philosophers who ‘concoct cute counterarguments that require neither technical training nor empirical knowledge.’”
Återkommer jag till metafysik? Jag benämner den typ av ansvar jag avfärdar som metafysiskt.
Men, ja, kanske gör jag det i Dennetts mening.
Detta är dock krångligt och jag håller inte med om att Dennett är enkel alls att förstå på djupet den lättsamma stilen till trots.
Dennett har metafysiska ståndpunkter likt att tillvaron är fysikalistiskt och naturalistiskt beskaffad. Fri vilja, exempelvis, bör dock förstås i termer av funktion och evolution, annars hamnar man i letande efter "essens", enligt honom. Det vill säga i avgrunden metafysisk metodologi. Och det får jag väl tillstå att jag gör (i hans mening) när jag menar att ultimat ansvarighet inte är logiskt förenlig med tillvarons beskaffenhet.
Meningsfulla begrepp likt fri vilja måste enligt honom kunna förstås i hur naturen är ordnad. Han utgår från att fri vilja kan existera i biologiska system och från frågan hur fri vilja uttrycks däri. Finns den inte där så är det metafysiskt irrelevant trams. Han antar i någon mening det som ska bevisas. Förmåga till planering, att ta rättning osv tycks bli irrelevant, utsmyckning. Och på något vis menar han att påstå att fri vilja inte kan finnas i biologiska system alltså innebär metafysisk metodologi. Jag skulle sårat kalla det empiri.
Ingen enkel materia detta.
Ja, jag delar Dennetts uppfattning om det illusoriska i viljeupplevelsen, men utan att dela hans kompatibilistiska uppfattning.
Citat:
"Förmågan att genomföra beslut, att pyssla med metakognition, att agera i enlighet med olika strategier verkställs genom processer i biologiska system vars kapacitet och konfiguration innehavaren på ett brutalt vis är helt utlämnad till. "
Ansvar handlar om förmåga, inte om absolut frihet.
Det viktiga är om vi har förmågan att reflektera, resonera och anpassa vårt beteende utifrån skäl och konsekvenser.
För att åtegå till Dennett:
Fri vilja, enligt Dennett, betyder inte att vara "orsakslös", utan att vara en agent som kan handla utifrån sina överväganden och värderingar.
Även om dessa överväganden kommer från en bestämd hjärna och historia, så är det ändå vi som gör dem.
Då du tycks linjera och förstå Dennett så är dett inte något nytt för dig.
Om du inte håller med så har jag svårt att urskilja dina sakliga argument.
Ansvar handlar om förmåga, inte om absolut frihet.
Det viktiga är om vi har förmågan att reflektera, resonera och anpassa vårt beteende utifrån skäl och konsekvenser.
För att åtegå till Dennett:
Fri vilja, enligt Dennett, betyder inte att vara "orsakslös", utan att vara en agent som kan handla utifrån sina överväganden och värderingar.
Även om dessa överväganden kommer från en bestämd hjärna och historia, så är det ändå vi som gör dem.
Då du tycks linjera och förstå Dennett så är dett inte något nytt för dig.
Om du inte håller med så har jag svårt att urskilja dina sakliga argument.
Det räcker inte att handlingen kommer ur en kropp som inte är hindrad på vissa sätt för att det ska kvalificera till fri vilja. Jag tror inte att din urskiljning kommer att öka av att jag upprepar varför. Frågan om så kallad fri vilja framstår som främst semantisk. Ansvarigheten är förmodligen mer intressant.
Jag noterar, för övrigt, att jag klankar på dig för att inte vara tillräckligt Dennettsk och samtidigt argumenterar emot din Dennettska ståndpunkt.