Citat:
Ok, du väljer vem du ska bli förälskad i (eller vad du avser). De flesta menar nog att förälskelse är något de drabbas av. Det utesluter ju inte uppfattningar och teorier om vad som utlöste tillståndet i det enskilda fallet. Om förälskelse är en handling eller ett tillstånd spelar dock inte så stor roll då principen är densamma oavsett.
Nej, vi har föga aning om varför när ett visst objekt orsakar tillståndet förälskelse hos oss, det sker i det fördolda. Det vi har är teorier om vår egen funktion och vårt eget beteende, baserat på tidigare mönster, andra man finner attraktiva osv. Introspektion är föga informativ dock.
Något liknande detta är för övrigt även uppfattningen hos den du försöker kalkera i frågan fri vilja, men det går sådär varje gång minsta avsteg görs från de fraser du ständigt upprepar som svar på allt i denna fråga.
Angående just Dennett så sitter han förmodligen inte med i ett sällskap bestående av endast neurobiologer/neurovetare, eftersom han var filosof och arbetade med den teoretiska sidan av kognitionsvetenskap och aldrig med empirisk forskning. Såvitt jag vet ivf.
Nej, vi har föga aning om varför när ett visst objekt orsakar tillståndet förälskelse hos oss, det sker i det fördolda. Det vi har är teorier om vår egen funktion och vårt eget beteende, baserat på tidigare mönster, andra man finner attraktiva osv. Introspektion är föga informativ dock.
Något liknande detta är för övrigt även uppfattningen hos den du försöker kalkera i frågan fri vilja, men det går sådär varje gång minsta avsteg görs från de fraser du ständigt upprepar som svar på allt i denna fråga.
Angående just Dennett så sitter han förmodligen inte med i ett sällskap bestående av endast neurobiologer/neurovetare, eftersom han var filosof och arbetade med den teoretiska sidan av kognitionsvetenskap och aldrig med empirisk forskning. Såvitt jag vet ivf.
Nu påstod jag aldrig att jag kunde välja med vem och när jag skulle bli förälskad.
Men din vana trogen bygger du halmgubbar som du sedan försöker argumentera mot.
Jag svarade på ditt felaktiga påstående, jag citerar dig igen:
”Plötsligt observerar man att man är förälskad i någon. Och kan aldrig ha en aning om varför.”
Jag menar att både på ett personligt plan och tvärvetenskapligt så kan vi hitta anledningar och jag påtalade också att vi inte förstår eller kan kontrollera det fullt ut.
När vi blir äldre och klokare så ändras vilka vi faller för, vår erfarenhet och även hur och var vi söker kärlek påverkar utfallet.
Men jag påstår inte att det är något vi kan kontrollera fullt ut, det är ju dessutom omöjligt att kontrollera vad någon annan skall tycka så vi får helt enkelt prova oss fram och räkna med ett antal magplask innan vi förhoppningsvis hittar rätt.
Nog om det, jag ser att du börjat nyansera dina formuleringar, så nära ett erkännande att du har fel jag sett.
” de fraser du ständigt upprepar som svar på allt i denna fråga.”
Jag förstår att det är frustrerande då du tycks sakna verkliga argument för varför mina ”fraser” skulle vara fel. Fraserna råkar vara min uppfattning om varför vi kan anses ha fri vilja och varför det faktum våra val har en orsak inte tar ifrån oss den förmågan.
Jag väntar fortfarande på mer än frågor från din sida gärna utan att du bygger en ny halmgubbe.