Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, du väljer vem du ska bli förälskad i (eller vad du avser). De flesta menar nog att förälskelse är något de drabbas av. Det utesluter ju inte uppfattningar och teorier om vad som utlöste tillståndet i det enskilda fallet. Om förälskelse är en handling eller ett tillstånd spelar dock inte så stor roll då principen är densamma oavsett.

Nej, vi har föga aning om varför när ett visst objekt orsakar tillståndet förälskelse hos oss, det sker i det fördolda. Det vi har är teorier om vår egen funktion och vårt eget beteende, baserat på tidigare mönster, andra man finner attraktiva osv. Introspektion är föga informativ dock.

Något liknande detta är för övrigt även uppfattningen hos den du försöker kalkera i frågan fri vilja, men det går sådär varje gång minsta avsteg görs från de fraser du ständigt upprepar som svar på allt i denna fråga.

Angående just Dennett så sitter han förmodligen inte med i ett sällskap bestående av endast neurobiologer/neurovetare, eftersom han var filosof och arbetade med den teoretiska sidan av kognitionsvetenskap och aldrig med empirisk forskning. Såvitt jag vet ivf.

Nu påstod jag aldrig att jag kunde välja med vem och när jag skulle bli förälskad.
Men din vana trogen bygger du halmgubbar som du sedan försöker argumentera mot.

Jag svarade på ditt felaktiga påstående, jag citerar dig igen:
”Plötsligt observerar man att man är förälskad i någon. Och kan aldrig ha en aning om varför.”
Jag menar att både på ett personligt plan och tvärvetenskapligt så kan vi hitta anledningar och jag påtalade också att vi inte förstår eller kan kontrollera det fullt ut.

När vi blir äldre och klokare så ändras vilka vi faller för, vår erfarenhet och även hur och var vi söker kärlek påverkar utfallet.
Men jag påstår inte att det är något vi kan kontrollera fullt ut, det är ju dessutom omöjligt att kontrollera vad någon annan skall tycka så vi får helt enkelt prova oss fram och räkna med ett antal magplask innan vi förhoppningsvis hittar rätt.

Nog om det, jag ser att du börjat nyansera dina formuleringar, så nära ett erkännande att du har fel jag sett.
” de fraser du ständigt upprepar som svar på allt i denna fråga.”
Jag förstår att det är frustrerande då du tycks sakna verkliga argument för varför mina ”fraser” skulle vara fel. Fraserna råkar vara min uppfattning om varför vi kan anses ha fri vilja och varför det faktum våra val har en orsak inte tar ifrån oss den förmågan.

Jag väntar fortfarande på mer än frågor från din sida gärna utan att du bygger en ny halmgubbe.
Citera
2025-11-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I den utsträckning det finns uppfattningar om fri vilja i nämnda sällskap, så kommer dessa att spreta väldeliga. Någon konsensus kommer ej att bli fallet.

Frågan om fri vilja är heller inte av empiriskt slag, så inte ens om skaran var överens hade de kunnat leverera. Man kan vara enig i varje detalj gällande hjärnans funktion och ändå ha olika uppfattning i denna fråga.

I detta avseende skiljer sig frågan från den om medvetande och subjektiv upplevelse, som med tiden torde komma att vandra över helt och hållet från filosofin till de empiriska vetenskaperna. Om fenomenet är fysikaliskt och med funktion, vill säga.

Kors i taket! Ett inlägg jag faktiskt håller med dig 100%
Händer inte så ofta så jag tyckte det var värt att nämna.

Skall också påpeka att jag själv faktiskt inte är 100% säker själv.
Men jag har inte hört ett enda argument som är bättre än de som talar för att vi har fri vilja.
Citera
2025-11-16, 14:14
Avstängd
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Kors i taket! Ett inlägg jag faktiskt håller med dig 100%
Händer inte så ofta så jag tyckte det var värt att nämna.

Skall också påpeka att jag själv faktiskt inte är 100% säker själv.
Men jag har inte hört ett enda argument som är bättre än de som talar för att vi har fri vilja.
Vad är det som styrker att du har mer rätt än mig eller många andra i tråden?
En begåvning räknas inte som enligt dig, varit gift två gånger och är mellanchef i Malmö...
Citera
2025-11-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Vad är det som styrker att du har mer rätt än mig eller många andra i tråden?
En begåvning räknas inte som enligt dig, varit gift två gånger och är mellanchef i Malmö...

Så du börjar bygga halmgubbar du med? känner inte igen att jag skulle påstå att begåvning inte räknas.
Jag har varit gift två gånger och jag har varit mellanchef, vilket de flesta med en karriär har varit.

Jag skrev att jag inte blivit övertygad om de argument jag läst här när det gäller hård determinism och det står jag för, det är min åsikt jag har aldrig påstått något annat.

Jag har som det nog märks inga problem att svara på argument, inte heller lever jag i en villfarelse att jag själv sitter på definitiva svar.
Citera
2025-11-16, 15:16
Avstängd
Bilderberg78s avatar
Jag kan icke var "Sokrates" om min elev vägrar att lyssna...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sokratisk_metod
Citera
2025-11-19, 09:52
Medlem
Är diskussionen om fri vilja avslutad?

Vilken sida vann, var det Einsteins grupp eller dom andra galningarna?
Citera
2025-11-20, 00:40
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04

Du vann. Meningen med allt liv är vin, kvinnor och sång.
Citera
2025-11-20, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04

Vad tycker du?
Jag är ju i lägret som har tilltro till människans förmågor, jag anser oss kapabla att bilda oss en uppfattning och välja väg.
Något facit eller någon brinnande buske som berättar för oss tror jag inte finns, det är upp till oss själva.

Du tycks numera tro på att en gud skapade ett universum där allt är förutbestämt, så du får väl vänta tills Guds beslut visar sig för dig (som Einstein sa: Gud kastar inte tärning). Spännande ändå om Gud gjorde så att du kommer tro på fri vilja i framtiden!
Citera
2025-11-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpBabyPump
Du vann. Meningen med allt liv är vin, kvinnor och sång.

Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Vad tycker du?
Jag är ju i lägret som har tilltro till människans förmågor, jag anser oss kapabla att bilda oss en uppfattning och välja väg.
Något facit eller någon brinnande buske som berättar för oss tror jag inte finns, det är upp till oss själva.

Du tycks numera tro på att en gud skapade ett universum där allt är förutbestämt, så du får väl vänta tills Guds beslut visar sig för dig (som Einstein sa: Gud kastar inte tärning). Spännande ändå om Gud gjorde så att du kommer tro på fri vilja i framtiden!

Inte sura nu pojkar 🤗
Citera
2025-11-27, 15:03
Avstängd
Bilderberg78s avatar
Nu fegar alla och jag vill höja nivån igen med en AI. kommentar bara för att provocera. Jag kan inte veta allt vilket det just nu ser ut att göra om ingen annan säger emot såklart....

Kod:
**Kort svar:** Moderna filosofer är fortfarande djupt oeniga om fri vilja. De flesta lutar åt *kompatibilism* (att fri vilja kan samexistera med determinism), medan andra försvarar *libertarianism* (att vi verkligen kan välja fritt) eller *hård inkompatibilism* (att fri vilja inte existerar alls).  

---

### 📖 Vad Wikipedia säger om fri vilja
Enligt [artikeln om fri vilja](https://en.wikipedia.org/wiki/Free_will) diskuteras tre huvudpositioner:  
- **Kompatibilism:** Fri vilja är förenlig med determinism. Många moderna filosofer menar att frihet handlar om att kunna agera rationellt och utan yttre tvång, även om våra handlingar är kausalt bestämda.  
- **Inkompatibilism:** Fri vilja och determinism kan inte samexistera. Här finns två läger:  
  - **Metafysisk libertarianism** (Peter van Inwagen, Robert Kane): determinism är falsk, och människor kan verkligen välja mellan olika alternativ.  
  - **Hård determinism** (d’Holbach, Alex Rosenberg): determinism är sann, därför finns ingen fri vilja.  
- **Hård inkompatibilism** (Derk Pereboom, Galen Strawson): Fri vilja är omöjlig oavsett om världen är deterministisk eller inte. Strawson menar att ansvar leder till en oändlig regress och därför är fri vilja en illusion.  

---

### 👩‍🎓 Moderna filosofer och deras ståndpunkter
- **Daniel Dennett (kompatibilist):** Fri vilja är verklig i den meningen att vi kan agera rationellt och förutse konsekvenser. Han menar att determinism inte hotar vår känsla av ansvar.  
- **Robert Kane (libertarian):** Försvarar idén om ”ultimat ansvar” – att vi ibland gör genuint fria val, särskilt i moraliskt avgörande situationer.  
- **Derk Pereboom (hård inkompatibilist):** Argumenterar för att vi saknar fri vilja, men att vi ändå kan leva meningsfullt utan den.  
- **Galen Strawson (pessimist):** Menar att fri vilja är logiskt omöjlig eftersom vi inte kan vara ansvariga för vår egen natur.  
- **Alex Rosenberg (determinist):** Ser hjärnan som en fysikalisk maskin styrd av naturlagar, vilket gör fri vilja till en illusion.  

---

### 🔑 Sammanfattning
- **Majoriteten av dagens filosofer är kompatibilister**: de menar att fri vilja är förenlig med determinism.  
- **Libertarianer som Kane** försvarar genuin frihet, men är i minoritet.  
- **Pereboom och Strawson** representerar en växande skepticism: att fri vilja kanske inte existerar alls.  

Med andra ord: debatten om fri vilja är fortfarande lika levande som på antikens tid – men dagens filosofer använder modern vetenskap (neurovetenskap, kvantfysik, psykologi) för att fördjupa frågan.  

Vill du att jag gör en **översiktlig karta** (diagram) som visar var olika moderna filosofer placerar sig på skalan mellan determinism och fri vilja? 
Citera
2025-12-06, 11:06
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soi 13
Självklart råder fri vilja. Visst påverkas ens val av tidigare erfarenheter och yttre omständigheter men trots det är det ju ingenting som hindrar dig att välja något annat om du skulle få för dig att göra det.

Finns det då inte en anledning till att du får "för dig att göra det"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in