Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Om man förnekar fri vilja helt och hållet — som vissa hårda determinister eller neurovetenskapliga skeptiker gör — så riskerar man att:
Underminera moraliskt ansvar: Om människor tror att de aldrig kunde ha gjort annorlunda, varför skulle de då känna skuld, ansvar eller motivation att förbättra sig?
Försvaga socialt förtroende och etik: Samhällets institutioner (rättvisa, utbildning, samarbete) bygger på idén att människor kan välja och förändra sitt beteende.
Främja nihilism eller fatalism: Om allt ändå är förutbestämt och mina val inte spelar någon roll, varför anstränga sig eller bry sig om gott och ont?
Men vi kan vara ansvariga, på ett naturligt, evolutionärt och kompatibilistiskt sätt — inte genom magi, utan genom våra verkliga kognitiva och moraliska förmågor.
Fri vilja är inte bara ett abstrakt begrepp, utan något som gör att våra liv kan vara meningsfulla – att vi kan vara ansvariga, handla med avsikt och forma våra liv med reflektion och värderingar.
För att återgå till Dennett som inte var existentialist, men han överbryggar existentialism och naturalism.
Han visar att vi inte behöver övernaturlig frihet eller kosmisk mening för att leva ansvariga, meningsfulla liv.
Världen har ingen inneboende mening, men vi kan skapa och förstå den — och där ligger värdigheten i att vara människa.
Det är kärnan inte att utdela skuld.
Det jag påstod nu var inget annat än att ansvarighet inte bör länkas till frågan om fri vilja, det ena vilar inte på det andra så länge magi inte tillämpas.
Oaktat det.
Den lista du lägger in är argument för att det är icke önskvärt att folk i allmänhet avvisar fri vilja som en realitet. Det kan vara fel eller rätt, men den saken har inget med frågan om huruvida fri vilja är en del av tillvaron eller inte att göra.
Jag förespråkar, givetvis, en lika praktisk syn på detta som på allt annat - har det övervägande dåliga konsekvenser är det önskvärt att folk inte tror på/inte tar intryck av att det inte finns någonting likt fri vilja. Saken framstår inte som särskilt brännande dock, eftersom känslan av fritt val och ansvarighet ligger djupt inbäddad i mänsklig psykologi och i den mänskliga kultur den samevolverat med.
Jag vet ju inte vad för typ av ansvar du menar blir konsekvensen av din definition av fri vilja, annat än att den innebär något bortom endast ett praktiskt sådant. Om man benar upp saken:
-Praktiskt ansvar, det vill säga att inget annat "ansvar" än vad som kan motiveras inom ramen för nytta (för individen, för mellanmänsklig samlevnad, för samhället) bör tillämpas, är oberoende av fri vilja.
-Ett ansvar som å andra sidan innebär något likt att omoraliska handlingar skapar en sorts obalans vilken kräver korrigering (typ erkännande, försoning, straff, gottgörelse) för att återställas innebär ofrånkomligen
magi. Ett magi-test kan vara frågan om vissa handlingars utförare förtjänar straff även i fall då det inte medför en enda önskvärd konsekvens.
Angående Dennett, så är jag osäker på vad han närmare bestämt menar med sitt ansvar. I det han har skrivit har jag fått intrycket att det handlar om något bortom rena praktiska överväganden, men i diskussioner med meningsmotståndare i frågan fri vilja poängterar han att ansvaret endast är praktiskt motiverat. Och är det endast praktiskt så krävs ingen så kallad fri vilja för det, inflikar jag.
Citat:
Världen har ingen inneboende mening, men vi kan skapa och förstå den — och där ligger värdigheten i att vara människa.
Vad skulle detta (floskulösa) innebära, närmare bestämt?
Citat:
Det är kärnan inte att utdela skuld.
Det är dock skuldbeläggande som i praktiken sker.