NYHETSRAPPORTERING!
Berör följande person:
#37 Ali Said: Dömd för mord - 2024-04-09
Tråd:
(FB) En död efter skottlossning på Artillerigatan i Landskrona (2023-05-14)
Citat:
Attacker, slag, spott och dödshot.
Livstidsdömde Ali Said, 21, bedöms vara mycket farlig för fängelsepersonalen.
Senaste året har han suttit över sju månader i isolering.
Citat:
Kumla, Salberga, Hällby och Saltvik.
Ali Said, 21, har avverkat fyra klass 1-anstalter på ett år.
Där har han suttit isolerad större delen av tiden – sammanlagt 232 dagar.
[...] från oktober 2024 till oktober 2025. Under den här tiden har han varnats 20 gånger och rapporterats för misskötsamheter sex gånger, främst gällande våld eller hot mot personalen och andra intagna. En handfull av varningarna har dessutom lett till polisanmälningar
Citat:
Efter knappt två månader på Salberga blev Ali Said förflyttad till Hällby där han åter sattes i isolering direkt vid ankomst. Av Kriminalvårdens dokumentation framgår att man återkommande undersökt möjligheterna att flytta honom till en vanlig avdelning, men man bedömde att han utgjorde ett alltför allvarligt hot mot personalen.
Han fick flera varningar och två polisanmälningar för ”hänsynslöst beteende gentemot personal och ordningsstörande agerande”, som det står i dokumenten.
Han försökte spotta på personalen och onanerade mot dem, han smetade in fönstret på celldörren med mat och kissade i cellen. Dessutom fortsatte han regelbundet att utmana och hota personalen och skrika saker som: ”Jag ska döda er alla era horungar”, ”Jag ska döda era familjer”, ”Ge mig adressen till din familj så ska jag knulla alla, horunge”.
Citat:
På Hällbyanstalten satt han isolerad 175 dagar i sträck, från 20 februari till 14 augusti innan han flyttades till Saltvik utanför Härnösand. Det blev hans fjärde klass 1-anstalt på mindre än ett år
Källa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1MQ01M/gangmordaren-ali-saids-valdsamma-tid-bakom-galler-ska-doda-er-alla (PLUS-artikel)