2025-11-08, 20:29
Medlem
Nej tyvärr, attentin är ingen undermedicin bara för att den inte har samma krasch eller kemiska ångest som concerta.

Den enda skillnaden är att de tidiga biverkningarna är en aning mildare, kanske 10-20% på sin höjd (min subjektiva uppskattning). Och nog för att det är skönt att att slippa hjärtklappningen och ångestsvetten som luktar kattpiss. Men i långa loppet blir man ändå stirrig, darrig och stel, i både kropp och själ, och man känner sig som en smutsig tjackis.

För mig tog det ett ca halvår på concerta och ritalin innan den fysiska ångesten la in en högre växel. Då bytte jag till metamina (och sedermera attentin) som jag tyckte funkade dunder i ett år eller så, innan biverkningarna började komma krypande igen.
Men vid det laget var jag så hookad att jag fortsatte att äta den i ca åtta år totalt, fast biverkningarna blev värre och värre för varje år. Stelheten i muskler och leder
tyckte jag var det värsta, och det var som att hjärna och själen förtvinade i samma takt också.

En av sakerna som jag absolut älskade med attentinet i början, var att det avhjälpte mitt problematiska drickande. Men efter bara nåt år så hade jag börjat dricka mer än någonsin.

Idag är det sju år sedan jag slutade med både ADHD-medicin och alkohol, men käkspänningarna och ticsen återkommer fortfarande, vid minsta lilla stress eller påfrestning.
Och på senare år så har mina adhd-besvär blivit mycket bättre, ffa sedan jag slutade med socker och koffein.

Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic

Citera
2025-11-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nej tyvärr, attentin är ingen undermedicin bara för att den inte har samma krasch eller kemiska ångest som concerta.

Den enda skillnaden är att de tidiga biverkningarna är en aning mildare, kanske 10-20% på sin höjd (min subjektiva uppskattning). Och nog för att det är skönt att att slippa hjärtklappningen och ångestsvetten som luktar kattpiss. Men i långa loppet blir man ändå stirrig, darrig och stel, i både kropp och själ, och man känner sig som en smutsig tjackis.

För mig tog det ett ca halvår på concerta och ritalin innan den fysiska ångesten la in en högre växel. Då bytte jag till metamina (och sedermera attentin) som jag tyckte funkade dunder i ett år eller så, innan biverkningarna började komma krypande igen.
Men vid det laget var jag så hookad att jag fortsatte att äta den i ca åtta år totalt, fast biverkningarna blev värre och värre för varje år. Stelheten i muskler och leder
tyckte jag var det värsta, och det var som att hjärna och själen förtvinade i samma takt också.

En av sakerna som jag absolut älskade med attentinet i början, var att det avhjälpte mitt problematiska drickande. Men efter bara nåt år så hade jag börjat dricka mer än någonsin.

Idag är det sju år sedan jag slutade med både ADHD-medicin och alkohol, men käkspänningarna och ticsen återkommer fortfarande, vid minsta lilla stress eller påfrestning.
Och på senare år så har mina adhd-besvär blivit mycket bättre, ffa sedan jag slutade med socker och koffein.

Man kommer åter till det...det var ingen dunder medicin "FÖR DIG". Det kanske är det för han/hon. Asså alltid det här subjektiva sättet folk skriver här på flashback. Alltid "såhär var det för mig...då är det så för alla andra". Ibland är saker vad dem är vissa behöver kanske hoppa av medicinen eller inte ens påbörja den. Det beror ju på oxå om biverkningarna överväger dem positiva effekterna på ADHD'n. Blir man som en tjackis så kan man ju undra om man har diagnos öht. eller om man är på alldeles för hög dos. Tror många gör problemet att skaffa så hög dos det bara går istället för o hitta sweet spoten. Om du blev så, så uppenbart är det inte rätt medicin. När eller snarare om man hittar rätt medicin så bör det gå åt rätt håll både gällande sidoeffekter men oxå ADHD o allt. Vi har inte som i USA där dem har mycket större utbud med massa olika amfetamin modifieringar + metylfenidatet och även metamfetamin. Här har vi lixom Metylfenidat/Dexamfetamin och thats it! Annars får man väll hitta alternativa mediciner eller psykolog etc. som får bli en del av verktygen.
Citera
2025-11-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Grattis! Då har du troligtvis hittat rätt medicin Det är säkert så att korttids verkande dexamfetamin passar dig bäst...för mig är det Elvanse som funkar bäst den har jag på recept , (har provat typ alla utom Equazym?). Det är så olika hur man reagerar, vissa klarar inte av Concerta...men Ritalin fungerar utmärkt. Attentin är mycket svårare att få på recept då den anses som mer missbruks vänlig. Har du fått den och den fungerar bra så är ju det grymt! Borde ju vara bättre o köra på bara en substans än o blanda olika modifieringar av liknande läkemedel kan man tycka. Concerta tyckte jag var bra, men det var way to many biverkningar för mig. Men vet folk som den fungerar dunder för som får 0 biverkningar. Som sagt alla är olika, olika läkemedel fungerar olika bra helt enkelt.

Tack! Tog en del tid och smärta att komma hit haha...
Jo, konstigt nog fick jag det utskrivet Direkt på begäran trots att jag har Narkotikabrott bakåt i tiden. Jo, jag tänker så också. Har inte testat kombinerat Elvanse+attentin ännu, men tror jag föredrar attentin Solo.
Gillar att man slipper vänta 2 timmar med denna och att man inte behöver vara "ADHD-härjig" dem första timmarna på dagen.
Gillar också att jag kan dosera Attentin rätt sent på dagen om jag behöver utstå någon social tillställning eller dylikt behov. Elvanse kunde lixom gå ur på fel tillfälle och gick lixom inte att dosera om Smidigt för att behålla hyffsad dygnsrytm osv.
Citera
2025-11-09, 12:31
Medlem
Citat:

Enkelt för dig att säga som endå fått ätit den i 8 år innan du kommit till din personliga slutsats. Dra inte ut mattan under mina fötter redan, är du trevlig! Gått 28 år utan medicinering och livet har bara gått utför, kanske kan detta vara lite hopp för mig. (När concerta/elvanse inte verkar tolereras)
Men trevligt för dig om du nu klarar dig utan all sorts medicin och får livet att funka endå.
Citera
2025-11-09, 12:34
Medlem
Dock har jag tyärr noterat att jag tappar MYCKET mer hår av både Elvanse och Attentin, detta hände inte på Metylfenidat.

Än så länge är jag rätt okej med det då jag har mycket hårstrån, men undrar hur skallen kommer se ut om man fortsätter under en lång tid?

Någon som vet om Hårtappandet försvinner/minskar med tiden och om den är Permanent eller ifall håret växer tillbaka om man slutar med dosen? Ifall det inte är permanent skada och endast temporärt så är det inga problem för mig..
Citera
2025-11-09, 13:49
Medlem
Citat:
Tack! Tog en del tid och smärta att komma hit haha...
Jo, konstigt nog fick jag det utskrivet Direkt på begäran trots att jag har Narkotikabrott bakåt i tiden. Jo, jag tänker så också. Har inte testat kombinerat Elvanse+attentin ännu, men tror jag föredrar attentin Solo.
Gillar att man slipper vänta 2 timmar med denna och att man inte behöver vara "ADHD-härjig" dem första timmarna på dagen.
Gillar också att jag kan dosera Attentin rätt sent på dagen om jag behöver utstå någon social tillställning eller dylikt behov. Elvanse kunde lixom gå ur på fel tillfälle och gick lixom inte att dosera om Smidigt för att behålla hyffsad dygnsrytm osv.

Det är bra! För mig passar Elvanse just för mig för att jag tar den 1 gång per dag, sen har jag effekt till sen EM/kväll. Även om jag oxå får Sub på recept, så fungerar den dunder bra. Vissa gillar mer kortverkande som man doserar några ggr/dag. Och lyssna inte på dem där personerna som han som skrev ovanför som bara skriver utifrån sin egna subjektiva synvinkel. Alla fungerar olika, hittar man vad som funkar så är ju det dunder bra! Men vissa blir avundssjuka för att dem inte får det att fungera eller för att medicinerna inte ger dem det dem vill. Man ska inte bli en påtänd tjackis...det är medicin som ska ge en lugn/bättre koncentration etc. Alla blir inte en fullfjädrad tjackis för att dem tar ADHD medicin det är en lätt krossad myt. Hur många gånger ska du ta Attentin per dag?
Citera
2025-11-09, 16:40
Medlem
Citat:
Det är bra! För mig passar Elvanse just för mig för att jag tar den 1 gång per dag, sen har jag effekt till sen EM/kväll. Även om jag oxå får Sub på recept, så fungerar den dunder bra. Vissa gillar mer kortverkande som man doserar några ggr/dag. Och lyssna inte på dem där personerna som han som skrev ovanför som bara skriver utifrån sin egna subjektiva synvinkel. Alla fungerar olika, hittar man vad som funkar så är ju det dunder bra! Men vissa blir avundssjuka för att dem inte får det att fungera eller för att medicinerna inte ger dem det dem vill. Man ska inte bli en påtänd tjackis...det är medicin som ska ge en lugn/bättre koncentration etc. Alla blir inte en fullfjädrad tjackis för att dem tar ADHD medicin det är en lätt krossad myt. Hur många gånger ska du ta Attentin per dag?

För stunden är jag bara instruerad att ta den på Lunch efter Elvanse morgondos. Men testar nu mitt egna upplägg, Attentin morgon+Lunch/em. På sätt och vis lyssnar jag ju inte på instruktionerna jag fått men å andra sidan så har min Psyikatri tillåtit mig själv att hitta optimal dos etc. Av den infon jag hittat så verkar 10mg attentin motsvara ungefär 30mg elvanse. Så nu kör jag 10mg attentin 2 ggr per dag vilket borde motsvara = 60mg elvanse. Testade 15mg = 45mg elvanse men fick inte bättre effekt än 10mg, bara mer svettningar, så inge mer 15. Kanske landar på 10+5, 10+10, 10+5+5 upplägg, får se!
Citera
2025-11-09, 19:38
Medlem
Det var inte så jag menade, men jag inser nu att jag lät lite halvjobbig och nedlåtande, som om jag satt på en hög häst och talade ner till dig.
Det ber jag om ursäkt för, och jag är tacksam att du gav lite svar på tal.
Jag menade egentligen bara att påpeka det som egentligen är självklart, nämligen att Attentin blir en falsk vän i långa loppet, om man är respektlös med den. Vilket jag var.

Om du däremot är väldigt försiktig så kan du klara länge utan några värre biverkningar eller toleransutveckling. Teoretiskt sett iallafall.

Jag hade aldrig den disciplinen dock, men under en period så hade jag gått med på att delta i en öppenvårdsbehandling där ADHD-mediciner inte fick ätas, och pissprov lämnades varje vecka. Då tog jag mig oftast 5-10 mg samma dag som vi hade lämnat pissprov, vilket gav en jättebra effekt utan värre biverkningar. Dvs jag blev alltid pigg och alert resten av dagen och en bra bit in på kvällen, och sen kunde jag få lite sömn samma natt också. Men jag hade som sagt aldrig discipinen att begränsa mig så på egen hand.

Mitt bästa tips är: Ljug för läkaren och säg att du tar den sju dagar i veckan, och gärna på exakta klockslag med larm och skit, så att du framstår som skötsam och ansvarsfull.

Sen tar du och äter den vid behov, men max 1-2 ggr per vecka. Och efter varje gång så väntar du några dagar, tills du verkligen är utsövd innan du tar en ny dos nästa gång.

Lycka till!

Citat:
Enkelt för dig att säga som endå fått ätit den i 8 år innan du kommit till din personliga slutsats. Dra inte ut mattan under mina fötter redan, är du trevlig! Gått 28 år utan medicinering och livet har bara gått utför, kanske kan detta vara lite hopp för mig. (När concerta/elvanse inte verkar tolereras)
Men trevligt för dig om du nu klarar dig utan all sorts medicin och får livet att funka endå.
Citera
2025-11-09, 19:47
Medlem
Nu har den riktigt vassa kniven stuckit ut hakan, golfapplåd till dig IK.

Citat:
Man kommer åter till det...det var ingen dunder medicin "FÖR DIG". Det kanske är det för han/hon. Asså alltid det här subjektiva sättet folk skriver här på flashback. Alltid "såhär var det för mig...då är det så för alla andra". Ibland är saker vad dem är vissa behöver kanske hoppa av medicinen eller inte ens påbörja den. Det beror ju på oxå om biverkningarna överväger dem positiva effekterna på ADHD'n. Blir man som en tjackis så kan man ju undra om man har diagnos öht. eller om man är på alldeles för hög dos. Tror många gör problemet att skaffa så hög dos det bara går istället för o hitta sweet spoten. Om du blev så, så uppenbart är det inte rätt medicin. När eller snarare om man hittar rätt medicin så bör det gå åt rätt håll både gällande sidoeffekter men oxå ADHD o allt. Vi har inte som i USA där dem har mycket större utbud med massa olika amfetamin modifieringar + metylfenidatet och även metamfetamin. Här har vi lixom Metylfenidat/Dexamfetamin och thats it! Annars får man väll hitta alternativa mediciner eller psykolog etc. som får bli en del av verktygen.
Citera
2025-11-10, 16:21
Medlem
Citat:
Nu har den riktigt vassa kniven stuckit ut hakan, golfapplåd till dig IK.

Försöker vara positiv...kanske fler kan försöka det..och lite mer objektiv....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in