2025-11-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån som räknat på hur många starship som skulle behövas?

Har man sköldar l leo så måste nan ta hänsyn till att dom rör sig fort och inte täcker samma område hela tiden. Dom kan placeras i lagrangepunkten kanske.

Misstänker dock att den totala energin som krävs för att lyfta så stora mängder massa skulle vara mångdubbelt mer än den energi som i dag orsakar utsläpp.

Ett annat problem är att hålla solseglen i bana utan att drivas iväg av solvind.

Även om man bara täcker 1% av jordytan så krävs 1,6miljoner kvadratkilometer.

Jag misstänker Herr Musk har rökt krackheroin den här gången.

https://x.com/elonmusk/status/1985279182004420929?s=20

Han har nog tänkt sig att placera seglen i geostationära banor. Att hålla dom på plats fordrar, antar jag, moduler med små korrigeringsraketer.

Jag gillar inte idén, skulle inte vilja lägga pengar på ett sådant företag. Resurserna behövs för att färdas i vårt solsystem, klimat- och miljöproblem får lösas på annat sätt.
Citera
2025-11-08, 18:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det har varit underliga turer, förmodligen var det bråket mellan Trump och Musk som gick ut över Isaacman.

Rådgivare har troligen ändrat Trumps tankegångar igen och Isaacman är en intressant figur. För SpaceX provade han en utvecklad rymddräkt för EVA och man gick i Polaris Dawn- programmet upp till över 1400 kilometers höjd, gjorde mätningar på strålningen i utkanten av Van Allen-bältet

Jag tror att NASA behöver en chef som tänker nytt.

Isaacman har uttalat att han vill att ISS användes så länge som är möjligt, stationen börjar ju bli försliten men NASA är mycket sena med att planera en ersättare. Så vitt jag kunnat inhämta sker en tävling även här och huvudtipset var ju Axioms planerade station men fler företag är med i dansen kring guldkalven, vi får se hur det slutar.
Jag vill att man söker sig utåt och inte stannar i LEO, Lunar Gateway blir viktig om den byggs. Isaacman måste finna lösningar och arbeta för alla goda krafter, inte bara för SpaceX, och hänsyn måste tagas till jobben inom rymdindustrin.

xxxx) "På Mars kommer vi att utveckla våra SINNEN----därför är det viktigt vi utplånar våra gamla jordiska MINNEN.... ....
Det är ju Trump som skall lägga upp en plan för rymdverksamheten. Brukar inte presidenter inleda sitt mandat med det.

Men har Isaacman sagt något bestämt om vad Trump vill?
De skall landa på Mars och på månen, de skall använda ISS, men Musk har kontrakt att köra ned den I havet. Privat verksamhet kommer säkert att prioriteras, som Musk gjort och Isaacman själv köpt resor med. Musks konkurrent Bezos har kopplats in. "Allt som är bra skall prioriteras."?

Isaacman kan vara insatt som mullvad för att skapa kaos på NASA och Axiom tar över och Musk tjänar mer pengar på privata uppskjutningar. New Glenn skall in i smeten och Musk och Bezos fortsätter bråka. Det är i alla fall fall en tänkbar utveckling.

Allt är bara en röra. Trump slår sönder Vita Huset med rivningskula och Musks Doge slog sönder statsapparaten.

Ekonomiskt starka internationella nätverk attackerar just nu många länder, t ex. USA och Sverige som säljs ut.

Uppskjutning planerad i helgen:

https://eladelantado.com/en/wp-content/uploads/2025/11/blue-origin-spacecraft-1140x642.jpg

En oligark på väg ut och en annan in.
Citat:
Watch Blue Origin's huge New Glenn rocket launch NASA Mars mission on Nov. 9
https://www.space.com/space-exploration/launches-spacecraft/blue-origin-new-glenn-escapade-mars-launch-webcast

Citat:
Farewell to Elon Musk – Jeff Bezos’ New Glenn rocket takes the lead at NASA – Starship no longer in the spotlight
https://eladelantado.com/en/jeff-bezos-new-glenn-rocket/

Och Musk kallar Nasa-chefen Sean Duffy för "Sean Dummy"

https://x.com/elonmusk/status/1980646183229145091?t=WfT8GxgcJMnXczbM4VGt8A&s=19

Citat:
The person responsible for America’s space program can’t have a 2 digit IQ
https://x.com/elonmusk/status/1980657620160860501?t=ERgJM0j3j9KTL5ew_DRTOA&s=19

Här jämför Musk Nasa-chefen med en apa

"chimps' skills rule"

https://snipboard.io/QuT8Jq.jpg

(Nasa-chefen tävlar i "speed climbing" för skogshuggare och har varit världsmästare.)

Musk är inte lite omogen.
Senast redigerad av wwr 2025-11-08 kl. 19:43.
Citera
2025-11-08, 19:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Han har nog tänkt sig att placera seglen i geostationära banor. Att hålla dom på plats fordrar, antar jag, moduler med små korrigeringsraketer.

Jag gillar inte idén, skulle inte vilja lägga pengar på ett sådant företag. Resurserna behövs för att färdas i vårt solsystem, klimat- och miljöproblem får lösas på annat sätt.

Det trista är att Musk matar ut en massa SF-fantasier som han inte klarar av att räkna på och ens gör en mikroskopisk analys av. Sen sväljer många allt med hull och hår och får seriösa forskare att ta sig för pannan.

Nu är ioförsig Nasa inte svenskt så dom får göra vad dom vill men bra vore om dom fokuserade på att vara spjutspetsen för att utforska rymden. Inte politiska stunts.
Senast redigerad av raskens 2025-11-08 kl. 19:25.
Citera
2025-11-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är ju Trump som skall lägga upp en plan för rymdverksamheten. Brukar inte presidenter inleda sitt mandat med det.

Men har Isaacman sagt något bestämt om vad Trump vill?
De skall landa på Mars och på månen, de skall använda ISS, men Musk har kontrakt att köra ned den I havet. Privat verksamhet kommer säkert att prioriteras, som Musk gjort och Isaacman själv köpt resor med. Musks konkurrent Bezos har kopplats in. "Allt som är bra skall prioriteras."?

Isaacman kan vara insatt som mullvad för att skapa kaos på NASA och Axiom tar över och Musk tjänar mer pengar på privata uppskjutningar. New Glenn skall in i smeten och Musk och Bezos fortsätter bråka. Det är i alla fall fall en tänkbar utveckling.

Allt är bara en röra. Trump slår sönder Vita Huset med rivningskula och Musks Doge slog sönder statsapparaten.

Ekonomiskt starka internationella nätverk attackerar just nu många länder, t ex. USA och Sverige som säljs ut.

Uppskjutning planerad i helgen:

https://eladelantado.com/en/wp-content/uploads/2025/11/blue-origin-spacecraft-1140x642.jpg

En oligark på väg ut och en annan in.

https://www.space.com/space-exploration/launches-spacecraft/blue-origin-new-glenn-escapade-mars-launch-webcast

https://eladelantado.com/en/jeff-bezos-new-glenn-rocket/

Och Musk kallar Nasa-chefen Sean Duffy för "Sean Dummy"

https://x.com/elonmusk/status/1980646183229145091?t=WfT8GxgcJMnXczbM4VGt8A&s=19

https://x.com/elonmusk/status/1980657620160860501?t=ERgJM0j3j9KTL5ew_DRTOA&s=19

Här jämför Musk Nasa-chefen med en apa

"chimps' skills rule"

https://snipboard.io/QuT8Jq.jpg

(Nasa-chefen tävlar i "speed climbing" för skogshuggare och har varit världsmästare.)

Musk är inte lite omogen.

Tack för länkarna. Ja Isaacman bestämmer inte inriktningen, han har en ram att hålla sig till. Trump har bestämt att USA skall åter till månen FÖRE Kina. Han har också bestämt att USA skall ut i rymden, eventuellt Mars.
Men NASA verkställer och väljer ut vilka företag som skall tillverka farkoster och raketer.
Isaacmans kontakter har naturligtvis betydelse i detta.

Men vi måste hålla i minnet att Trump kraftigt sänker budgeten för NASA. Man gör det på ett sätt så att inte rymdfarten förstörs eller dom stora målen förminskas. Klimat och vetenskap skär man i.

Men jag litar inte helt på Trump. Det kan bli så att NASA får för lite pengar. Jag menar att Isaacman inför nästa budgetår behöver påverka presidenten.

Vad jag vill saknar naturligtvis betydelse....men jag vill ut i solsystemet. Bemannad rymdfart men också obemannade sonder.
Månen lockar inte mig om jag skall säga vad jag tycker.
Men ändå följer jag detta drama med spänning.

xxxx) "Vi kan låta oligarkerna STYRA----om dom ser till att inte rymdhotellen blir för DYRA.... ....
Senast redigerad av ShariaInstructor 2025-11-08 kl. 20:44.
Citera
2025-11-09, 00:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Tack för länkarna. Ja Isaacman bestämmer inte inriktningen, han har en ram att hålla sig till. Trump har bestämt att USA skall åter till månen FÖRE Kina. Han har också bestämt att USA skall ut i rymden, eventuellt Mars.
Men NASA verkställer och väljer ut vilka företag som skall tillverka farkoster och raketer.
Isaacmans kontakter har naturligtvis betydelse i detta.

Men vi måste hålla i minnet att Trump kraftigt sänker budgeten för NASA. Man gör det på ett sätt så att inte rymdfarten förstörs eller dom stora målen förminskas. Klimat och vetenskap skär man i.

Men jag litar inte helt på Trump. Det kan bli så att NASA får för lite pengar. Jag menar att Isaacman inför nästa budgetår behöver påverka presidenten.

Vad jag vill saknar naturligtvis betydelse....men jag vill ut i solsystemet. Bemannad rymdfart men också obemannade sonder.
Månen lockar inte mig om jag skall säga vad jag tycker.
Men ändå följer jag detta drama med spänning.

xxxx) "Vi kan låta oligarkerna STYRA----om dom ser till att inte rymdhotellen blir för DYRA.... ....
Trump sätter in ytterligare en oligark, nu som Nasa-chef. Det amerikanska folket byggde Musks förmögenhet. Obama stödde klimatkrediter. Bensinbilsköparna betalar straffavgift till Musk. Utan klimatkrediter hade Tesla aldrig funnits utan visat förlust fram till 2020. Obama lade ned rymdfärjorna och det amerikanska folket betalade ryssarna för uppskjutningar medan Musk fick betalt för att bygga Falcon/Dragon. Jurvetson som räddade Musk när Musk var pank och andra donerade till Obama och fick återbäring.

Musks månlandare misslyckades och nu kommer nästa oligark in och världens två rikaste kommer att åter ta upp sitt käbbel om skattebetalarnas pengar medan USA:s månprogram slirar efter.

Musk har pressen och trollen på sin sida. Bezos anses allmänt ond. Amazon mutar privata postverk till höga avgifter på andras paket och låter egna tullinspektörer ta in paket i EU:s lågmomsländer och distribuera. Trump har sagt att andra postanvändare betalar Amazons paket men nu har Trump vikt sig, precis som SD.

En nationell symbol som USA:s månprogram kraschas av oigarkerna. Precis som storfinansen använder Northvolt och Stegra mot SSAB, Scania och Volvo. Företagen tigger skattepengar eller hotar att flytta. Projekt startas som är avsedda att krascha och dra med sig andra verksamheter i fallet. Starship, Northvolt, Stegra - skapade för att förstöra länder och regioner.

Det finns ännu inget som tyder på att USA:s oligarkstyrda rymdverksamhet skulle kunna återta NASA:s världsledande roll under årtionden.
Senast redigerad av wwr 2025-11-09 kl. 00:46.
Citera
2025-11-09, 11:31
Medlem
Om inget oförutsett inträffar är det ikväll dags för uppskjutning av New Glenn 2. Två små sonder sänds iväg mot Mars.

Men mest intressant blir att följa huruvida Blue Origin denna gång lyckas återbörda boostern till landningskeppet.

Blue Origin skulle behöva en sådan framgång för att kunna rejält utmana SpaceX.

Det föreligger lite olika uppgifter för när starten sker. "Rocket Launch Live" säger 20:45 men jag har också sett tidsuppgiften 19:45.

Man följer spektaklet bäst på Blue Origins hemsida för att inte riskera bli SCAMMAD på youtube.

xxxx) "Nu hårdnar KAMPEN-----snart avgörs vem som blir den vinnande PAMPEN".... .....
Citera
2025-11-10, 00:01
Medlem
wwrs avatar
Blue Origin fördröjer uppskjutningen, främst pga väder.

Nedstängningen av den amerikanska statsapparaten kan komma att påverka när nästa försök görs. VD säger att de vill in och hjälpa Nasa i månkapplöpningen.

Ganska snygg raket, tydligen ingen Amazon-logo på denna version

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS7ppE0jcI7XYt7qSiXmdAxNT8XS52H5 -RuYGKBc9zqJ1FHKoBP70O1JfUO&s=10

New Glenn ger ett mer seriöst intryck än New Shepard

https://snipboard.io/q0P83H.jpg

Vilken kommer att bli den första uppskjutningen av människor med det moderna bränslet metan? Det är en annan kapplöpning. Kineserna blev de första med en metanraket för satelliter till omloppsbana.
Senast redigerad av wwr 2025-11-10 kl. 00:53.
Citera
2025-11-10, 00:03
Medlem
Citat:
Blue Origin fördröjer uppskjutningen, främst pga väder.

Nedstängningen av den amerikanska statsapparaten kan komma att påverka när nästa försök görs. VD säger att de vill in och hjälpa Nasa i månkapplöpningen.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS7ppE0jcI7XYt7qSiXmdAxNT8XS52H5 -RuYGKBc9zqJ1FHKoBP70O1JfUO&s=10

Det är 2025 och vädret förhindrar fortfarande raketuppskjutningar.
Citera
2025-11-10, 17:53
Medlem
Nedräkningen för Artimes 2 kan komma att starta om 3--5 månader. SpaceX är inte alls involverat i detta utan här arbetar Orion/SLS. Hela 4 astronauter runt månen.

Enligt senaste planerna skulle Artimes 3 genomföras i mitten av 2027 men jag tror vi kan fetglömma denna tidpunkt och rikta in oss på 2028.

Alltför mycket hänger i luften. När NASA år 1968 gjorde färden runt månen var i stort sett Lunar Module redan utvecklad, det var ett helt annat läge inför månlandningen sommaren 1969.

Om uppdraget glider över till Blue Origin skall vi inte glömma att New Glenn inte har kapacitet att föra upp en tankad månlandare( Blue Moon mark II) utan Lockheed Martin jobbar på en cislunar transporter som kompletterar. Den månlandare som skjuts upp nästa år med New Glenn är mindre och kan förmodligen inte bemannas.
Trots allt tror jag att SpaceX ligger före och arbetar snabbare med Lunar Starship och tankningsystemet.

xxxx) "I Marskolonin kommer vi avnjuta middagar med inhemska läckra DELIKATESSER-----samtidigt som det runt borden utövas magdans av speciellt utvalda NEGRESSER"..... .....
Citera
2025-11-11, 08:43
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Vilken kommer att bli den första uppskjutningen av människor med det moderna bränslet metan? Det är en annan kapplöpning. Kineserna blev de första med en metanraket för satelliter till omloppsbana.

Uppdatera mig. Varför är metan ett modernt bränsle?

Jag kanske har missuppfattat allting här men som jag har inbillat mig det var det Elon Musk som började prata om metanraketer och han i sin tur hade fått idén från sin stora idol Robert Zubrin som skrev om dem i sin bok Mars direct. Hela poängen med metanraketer skulle då vara att man kan tillverka bränslet på plats på Mars (eller annan plats där det finns koldioxid).
Citera
2025-11-11, 09:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Uppdatera mig. Varför är metan ett modernt bränsle?

Jag kanske har missuppfattat allting här men som jag har inbillat mig det var det Elon Musk som började prata om metanraketer och han i sin tur hade fått idén från sin stora idol Robert Zubrin som skrev om dem i sin bok Mars direct. Hela poängen med metanraketer skulle då vara att man kan tillverka bränslet på plats på Mars (eller annan plats där det finns koldioxid).
Kineser, Starship, Vulcan, New Glenn första steget (mycket spännande, i morgon kl 20.50 om jag minns rätt, andra uppskjutningen), Rocket Lab Neutron. Alla går mot metan.

Själv kommer jag att tänka på att Starship kan reglera kraften och sjunka mjukt. Det skulle aldrig gå att landa människor med en F9 som kommer in "do or die" och gör en fotogen-suicide burn.

Jag måste förfalla till AI för att få hjälp att förklara det.
Citat:
Engine Reusability: Methane burns very cleanly, producing minimal soot or carbon deposits in the engines.

Logistics and Handling: Methane is easier to store and handle than liquid hydrogen,

Methane, being much denser than hydrogen, allows for smaller, lighter tanks, leading to an overall more compact and efficient vehicle

Cost and Availability: Methane (natural gas) is a widely available and inexpensive fuel source on Earth, which contributes to lower operational costs.

Du får.gärna fördjupa dig i det och komma tillbaka med djupare förklaring. Jag bara ser att metan är vad man går mot.

Men ännu vågar man inte använda metan för bemannade uppskjutningar. New Shepard använder väte, som rymdfärjornas huvudtank. Men bemannad uppskjutning med metan närmar sig.

Medan SpaceX försökte landa Dragon användes hypergoliska drivmedel, som Apollos månlandare. Och dessa är inte aktuellt för längre färder, vad jag vet.
Citat:
Hypergolic propellants are generally not used for primary propulsion in longer space flights or as main launch vehicle stages due to their lower performance (specific impulse) compared to cryogenic propellants and the significant hazards and high costs associated with their extreme toxicity and corrosiveness.

Bezos och New Glenn har snart förpassat Musk och hans gamla fotogenraket F9 till rymdhistoriens bakgård. NG har dubbla lyftkapaciteten jämfört med F9. Och Starship verkar inte bli något av. 😉 😄
Senast redigerad av wwr 2025-11-11 kl. 09:48.
Citera
2025-11-11, 10:14
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Du får.gärna fördjupa dig i det och komma tillbaka med djupare förklaring. Jag bara ser att metan är vad man går mot.

Alla går ju inte mot metan. Den sprillans nya Ariane 6 använder till exempel fortfarande väte.

Och väte har rätt stora fördelar. Av de fyra saker din AI räknar upp så vinner väte lätt på renhet.

Metan är visserligen enklare att hantera (kräver mindre kylning) men eftersom man ändå måste kyla syrgasen, och särskilt SpaceX som extrakyler sitt syre, så kan det inte gärna bli så mycket extrahantering av att man även måste hantera väldigt kallt väte.

Metan har högre densitet än vätgas vilket innebär mindre bränsletankar. Men vätet är betydligt energirikare per viktenhet vilket gör att man behöver mindre bränsle totalt sett vilket innebär mer nyttolast.

Att metan är billigare än vätgas är svårt att förneka, men bränslepriset är en väldigt liten del av kostnaden för en raketuppskjutning och prisskillnaden mellan metan och väte måste vara ett avrundningsfel på en hel uppskjutning, det vägs utan vidare upp av den större lastkapaciteten som det lättare och energirikare vätet tillåter.

Jag misstänker fortfarande att det är Zubrin och Marsresorna som spökar bakom metanplanerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in