2025-11-06, 11:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Någonting är ju minst dagt lurt här..
Kvinnan ringde Leijnergaard dagen efter
på hotellet och föreslog att de skulle ha -"en kul dag på stranden"..
Leidergaard sa då till henne att han hade ångest för gårdagen och inte mådde bra.
Kvinnan propsade ändå på att de skulle göra dagen tillsammans..

Så man kan ju fundera över vad som fick kvinnan att anmäla honom två månader senare..??

Vore jag ung idag så skulle jag vara livrädd för att ta något initiativ.
Mardrömmen vore ju om man blev hembjuden till en kvinna där hon t.o.m tar initiativet och därefter blev anmäld för något "hittepå"..

Män (och kvinnor) som medvetet begår sexuella handlingar ska givetvis bli dömda.
Men det är minst sagt oroande om den här typen av handlingar får vara vägledande och uppta så mycket plats i det offentliga rummet.
Funderar också över att de iom inspelningen under flera veckor umgåtts en hel del.
Jag gissar att Micke blivit lite love i henne. När det var fest kom hans känslor fram och han pussade henne på mun, en eller två gånger.
Läste också i aftonbladet att tjejen ville umgås med honom efter festen.
Och varför tog det flera månader till hon anmälde?
Citera
2025-11-06, 11:27
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraxenLaxen
Spark i pungen kan hon åtalas och fällas för då det är Grov Misshandel en puss däremot är inte olagligt

Det är bara generation sillmjölke som springer och anmäler när de är förövare.
Citera
2025-11-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Att tingsrätten ens tagit upp det är en skandal i sig. Jävla amatörer.

Man förskjuter gränsen hela tiden med domar som den här. Nu kommer den ju överklagas och han kommer frias, men det ger ändå fel signaler att han döms i första instans.

Vad är det nästa gång? "Peter tittade på mig på fel sätt", "Olle såg ut som att han tänkte ta mig på röven", "Niklas försökte hålla mig i handen på första dejten".

Innan du kritiserar Tingsrätten så kan du ju lära dig grundläggande processjuridik. För Tingsrätten har inga möjligheter att pröva om ett mål skall tas upp till huvudförhandling. Så skall du kritisera någon så är det isåfall åklagaren som väckte åtal.
Citera
2025-11-06, 11:37
Medlem
Moobs avatar
Nej, om tingsrätten har nån stake så säger man bara "nu får det räcka med dumheterna, detta fall tänker inte vi ta upp, utan vi lägger ner det på en gång och ni två får lösa era privata problem själva Micke och Reneé. Och till åklagaren - gör om, gör rätt!"
Citera
2025-11-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Nu får jag väl alla kvinnor mot mig. Men min erfarenhet är att många kvinnor och tjejer gillar när mannen tar initiativ och är framåt vid en dejt. D.v.s. dom vill att man tar första steget på ett trevligt sett. Men efter den här domen blir det åtminstone slut med detta för min del.
och här är det ytterst ironiska.

Av det jag har märkt är att om man som man INTE tar initiativ och visar framfötterna betraktar många kvinnor en som totalt värdelös och inte värd intresset,

men å den andra sidan om man tar initiativ och kvinnan i fråga INTE vill veta av en och man som den åtalades perspektiv gör något som senare visade sig inte vara önskat blir det omedelbart åtal och katastrofala konsekvenser FÖR TVÅ PUSSAR.

Hade det varit att han hade kört ned händerna i hennes underliv eller gröpat hennes arsle, d.v.s. ett övertydligt sexuellt antastade hade jag förstått åtalet och anklagelsen, men givet att det bara var två pussar och hon dessutom diskuterat med honom på sms efteråt, OM jag förstått det rätt, så ger det väldigt tvetydiga signaler där en person kan svänga fram och tillbaka med ens kynne om man kan och bör åtala.

Det ENDA i detta som är värt att åtala är när två personer inom en arbetsplats har haft en relation där den ene kan ha haft en position som gjort det svårt för den andre att väja sig med risk för konsekvenser för dennes arbetsposition och vidare anställning. DÅ ser jag det som värt att utreda om risk för maktmissbruk och utövande av makt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honestus
Orkar någon vänlig lägga upp fupen, har backat och letat utan framgång?

Här finns FUPen:

https://files.catbox.moe/ycv2c9.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
För de flesta är det inte särskilt svårt att avgöra om samtycke finns eller inte. Jag har tex aldrig kysst någon och sen upptäckt att kvinnan i fråga inte ville bli kysst. Men det kanske bara är jag som är ovanligt bra på att läsa av signaler?

Somliga kvinnor är ju lite knepiga och svårare att läsa signaler på så dom flesta män lär göra det Micke gjorde 1-2 gånger i livet.
Män förväntas också att ta första steget så per automatik blir det då mäns fel. Den passiva parten oftast kvinnor får ju då ta med det i beräkningen hävdar jag, om man aldrig riskerar att göra fel och är passiv så kommer någon annan att ta initiativ istället. Det blir vanskligt att ha med kvinnor att göra om en puss ska anmälas. Enligt mig så är det ingen stor grej heller om det blir fel, vuxna människor kan både be om ursäkt och prata om det hela när det blir fel.
Det här fallet är galenskap enligt mig, Renée fick ångest, PTSD och behövde gå i terapi i månader för en puss på munnen. Det tyder på allvarlig psykisk ohälsa som i det här fallet gick ut över Micke. Samtidigt så verkar hon ha övertalats av sin chef att anmäla två månader senare, riktigt obehagligt det också. Så här ska det ju inte få gå till.
Citera
2025-11-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Nu får jag väl alla kvinnor mot mig. Men min erfarenhet är att många kvinnor och tjejer gillar när mannen tar initiativ och är framåt vid en dejt. D.v.s. dom vill att man tar första steget på ett trevligt sett. Men efter den här domen blir det åtminstone slut med detta för min del.

Det är ju i princip alltid mannen som ska ta initiativet vilket blir väldigt vanskligt och rent obehagligt om man kan bli anmäld för en puss.
Sverige hör redan till de länder som har flest singelhushåll per capita och är osocialt och trist som det är och nu blir det ännu värre. Lägg på kallt och mörkt på det.
Citera
2025-11-06, 11:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Somliga kvinnor är ju lite knepiga och svårare att läsa signaler på så dom flesta män lär göra det Micke gjorde 1-2 gånger i livet.
Män förväntas också att ta första steget så per automatik blir det då mäns fel. Den passiva parten oftast kvinnor får ju då ta med det i beräkningen hävdar jag, om man aldrig riskerar att göra fel och är passiv så kommer någon annan att ta initiativ istället. Det blir vanskligt att ha med kvinnor att göra om en puss ska anmälas. Enligt mig så är det ingen stor grej heller om det blir fel, vuxna människor kan både be om ursäkt och prata om det hela när det blir fel.
Det här fallet är galenskap enligt mig, Renée fick ångest, PTSD och behövde gå i terapi i månader för en puss på munnen. Det tyder på allvarlig psykisk ohälsa som i det här fallet gick ut över Micke. Samtidigt så verkar hon ha övertalats av sin chef att anmäla två månader senare, riktigt obehagligt det också. Så här ska det ju inte få gå till.

Det du beskriver här är något jag försökt föra fram även gällande "samtyckeslagen". Killar löper ju de fakto en större risk bara genom det att de oftast förväntas ta initiativ och leda en sexakt.
Jag tror egentligen inte att någon vill att vi hamnar där att man ska fråga och få svar på allt (ska man hårdra det behövs ju faktiskt någon form av skriftlig eller filmad dokumentation av samtycket för att inte hamna i ord mot ord situationer) och då hamnar vi där att man i alla lägen med alla personer ska kunna avläsa subtila signaler och förstå dem på "korrekt" sätt för att inte riskera att dömas för sexualbrott i domstol.
Citera
2025-11-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrtalladegalang
Läste domen.
Den är fel i både bevisvärdering och lagtolkning.

Tten har analogt tillämpat ett icke-existerande likt samtyckeskrav vid liggande.
Han frias 100% i hovrätten.
Tingsrätten går bort sig.

Sen..... att detta alls prövas är en rättsskandal i sig.
Det finns inte ens lagstöd för ett mål som detta drivet av åklagare

Vad pratar du om?

Hela 6 kap. (sexualbrott) i Brottsbalken avser ju gärningar som sker mot någons vilja eller där vederbörande inte deltager frivilligt. Ser man till rekvisiten för brottet Sexuellt ofredande så anger ju detta att handlingen skall ha varit "ägnat att väcka obehag" eller "att kränka personens sexuella integritet" vilket såklart indikerar på att det handlar om situationer utan samtycke.

Skulle du fortfarande anse att du har rätt så är ju samtycke en allmän ansvarsfrihetsgrund som finns reglerad i 24 kap. 7§ Brottsbalken. Samtycke kan alltså fritt åberopas vid brott, så länge det inte anses oförsvarligt, men det har ju inte Leijnegard gjort i detta fallet.
Citera
2025-11-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Att detta ens blir en rättssak gör att jag skäms som svensk.

Att kvällstidningskrönikörerna skriver som de gör får mig att skämmas än mer över att komma från ett land där sådant förekommer.
(Sådant som detta skadar i och för sig deras "feministiska kamp" men det är de för dumma för att fatta.)

Hoppas på karma för kvinnan som anmälde detta och att han frias i en högre instans.
Men Herregud. Att det gått så långt som det redan gjort är skrämmande.

Jag fattar att Micke gjorde fel men att göra rättssak av detta är ju att skjuta mygg med kanon.
Citera
2025-11-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det du beskriver här är något jag försökt föra fram även gällande "samtyckeslagen". Killar löper ju de fakto en större risk bara genom det att de oftast förväntas ta initiativ och leda en sexakt.
Jag tror egentligen inte att någon vill att vi hamnar där att man ska fråga och få svar på allt (ska man hårdra det behövs ju faktiskt någon form av skriftlig eller filmad dokumentation av samtycket för att inte hamna i ord mot ord situationer) och då hamnar vi där att man i alla lägen med alla personer ska kunna avläsa subtila signaler och förstå dem på "korrekt" sätt för att inte riskera att dömas för sexualbrott i domstol.

Exakt det är ju män som förväntas ta första steget till att inleda en sexakt, en mycket stor majoritet av alla kvinnor tänker så och förväntar sig det. Många kvinnor tappar intresset eller tycker bara att män är fega och har dåligt självförtroende om dom inte tar initiativ.
Ska detta drivas in absurdum så blir ju signering via Bank-id i ett juridisk dokument där man ger samtycke standard i framtiden. Inte särskilt romantiskt om vi säger så.
Det är ju helt omöjligt att alla människor i alla situationer ska kunna läsa av subtila signaler perfekt som du säger, det är ju en fullständigt orimlig utgångspunkt.
Lösningen blir då att hålla sig undan kvinnor och eventuellt andra människor helt och hållet så blir det inga fel och man slipper domstolen. Samhället spårar ur mer och mer och sunt förnuft är som bortblåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in