2025-11-06, 12:04
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Innan du kritiserar Tingsrätten så kan du ju lära dig grundläggande processjuridik. För Tingsrätten har inga möjligheter att pröva om ett mål skall tas upp till huvudförhandling. Så skall du kritisera någon så är det isåfall åklagaren som väckte åtal.

Det var då fan vad du ska märka ord din jävla sopa. Jag menar tingsrätten som ett övergripande begrepp. Sen vilken person eller befattning inom rättsväsendet det är skiter jag i.

Så jag får inte kritisera något jag inte har detaljerad kunskap om?

Du får du inte klaga på din bil då, om du inte är en utbildad mekaniker. Eller att din dator inte fungerar, för du beskyller inte rätt komponent i datorn för att den inte fungerar.

Idiot.
Citera
2025-11-06, 12:11
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Utifrån den argumentationen torde även Lotta Engberg ha blivit fälld för sexuellt ofredande ifall hon hade blivit anmäld av David Sundin.

https://www.hant.se/noje/tittarna-ra...annen/10444914

Noteras bör att Engbergs två (tvångs)kyssar inträffade efter MeToo, till skillnad mot den som Peter Settman gav till Charlotte Kalla på Idrottsgalan 2008.

https://youtu.be/_MnAFWuMp7c?si=WbbdPRMaExuDg0zb
Det har gått ett år nu, så det är ju helt i sin ordning om David väljer att göra en anmälan. Att göra den samma dag som övergreppet har ägt rum verkar inte vara inne mer. Nej, hur ivrig man än är på att få iväg den där anmälan så mognar brottet mer ju längre tiden går. Nu har han haft gott om tid åt att beskriva hur fruktansvärd den här tiden har varit. Hur han har varvat akut psykvård med tankar på att ta sitt eget liv.
Citera
2025-11-06, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Utifrån den argumentationen torde även Lotta Engberg ha blivit fälld för sexuellt ofredande ifall hon hade blivit anmäld av David Sundin.

https://www.hant.se/noje/tittarna-ra...annen/10444914

Noteras bör att Engbergs två (tvångs)kyssar inträffade efter MeToo, till skillnad mot den som Peter Settman gav till Charlotte Kalla på Idrottsgalan 2008.

https://youtu.be/_MnAFWuMp7c?si=WbbdPRMaExuDg0zb

Jag blir lite bekymrad över hur svart-och-vitt vissa tolkar denna lagstiftning och dom...

GIVETVIS hade Lotta Engberg kunnat fällas för Sexuellt ofredande om David Sundin anmält den nämnda kyssen, men inte per automatik! Man måste ju fortfarande göra en prövning/bedömning av omständigheterna i fallet och om huruvida gärningen varit ägnad att kränka personens sexuella integritet - det har man ju gjort även i Leijnegard-fallet.

Ser man då omständigheterna i Lotta Engbergs fall så handlar ju detta om en TV-inspelning till ett ganska urflippat humorprogram. Det är med andra ord inte ett sådant sammanhang där man typiskt sätt kan tänka sig att man gör en sådan handling i sexuellt syfte. Utifrån hur TV-programmet är så är det ganska uppenbart att produktionen och David Sundin "eldar på" deltagarna, vill ha högt i tak och uppmuntrar till improvisation, överraskningar osv. Det finns ju andra faktorer också t ex att åldersskillnaden mellan David Sundin och Lotta Engberg, eller att den "karaktären" David Sundin är i programmet, gör att kyssen snarare indikerar på att det görs i underhållningssyfte och med gott uppsåt - snarare än att kränka David Sundins sexuella integritet. Bara detta sammanhanget utgör ju omständigheter som är viktiga att beakta i frågan om det skulle ha varit ett sexuellt ofredande eller inte.

...jag uppmuntrar folk här att förstå nyanserna och se skillnad på äpplen och päron!
Senast redigerad av Haaaaag 2025-11-06 kl. 12:19.
Citera
2025-11-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Det var då fan vad du ska märka ord din jävla sopa. Jag menar tingsrätten som ett övergripande begrepp. Sen vilken person eller befattning inom rättsväsendet det är skiter jag i.

Så jag får inte kritisera något jag inte har detaljerad kunskap om?

Du får du inte klaga på din bil då, om du inte är en utbildad mekaniker. Eller att din dator inte fungerar, för du beskyller inte rätt komponent i datorn för att den inte fungerar.

Idiot.

Men nu arbetar ju inte en åklagare på Tingsrätten, så därför var det oerhört obegåvat att använda detta som "ett övergripande begrepp". Jag tycker istället du skall ta ansvar för hur du uttrycker dig och vad du påstår. För det du uttrycker här spär ju på hatet mot domstolarna och dom som arbetar där, vilket är otroligt missvisande eftersom dom bara gjort sitt jobb - och meddelat en dom som absolut inte behöver vara fel.

P.S Du får jättegärna kalla mig för "idiot", men du har inte mer rätt i denna diskussionen för det!
Citera
2025-11-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det du beskriver här är något jag försökt föra fram även gällande "samtyckeslagen". Killar löper ju de fakto en större risk bara genom det att de oftast förväntas ta initiativ och leda en sexakt.
Jag tror egentligen inte att någon vill att vi hamnar där att man ska fråga och få svar på allt (ska man hårdra det behövs ju faktiskt någon form av skriftlig eller filmad dokumentation av samtycket för att inte hamna i ord mot ord situationer) och då hamnar vi där att man i alla lägen med alla personer ska kunna avläsa subtila signaler och förstå dem på "korrekt" sätt för att inte riskera att dömas för sexualbrott i domstol.

Men i detta fallet så kanske man kan ställa liiiite krav på Leijnegards förmåga vad det gäller tajming och rumsuppfattning. Detta är i ett jobbsammanhang, dom är arbetskamrater, Leijnegard är 22 år äldre, kvinnan är upptagen och Leijnegard själv är gift.
Citera
2025-11-06, 12:30
Medlem
Flurigs avatar
Ta förlusten och gå vidare för fan din jävla rättshaverist!

Palla överklaga och tjafsa vidare och slösa en massa resurser på det här, samtidigt som man själv blir ännu mer exponerad som en snuskgubbe i media.
Citera
2025-11-06, 12:36
Medlem
Har inte läst allt varken här eller satt mig in i fallet. Men om det bara handlar om påflugna kyssar, så nej det är inte ok, men att anmäla är ju bara löjeväckande. Det är väl bara att säga ifrån, lyssnar han inte då kan man gå vidare, men så var väl inte fallet. Gissar att det är något majoriteten av världens iaf kvinnliga befolkning råkat ut för någon gång. Finns ju betydligt viktigare saker att lägga resurser på.

Och har man en svartsjuk partner som inte klarar en sån sak så är det ju ett rätt svajigt förhållande. Om det är anledningen till att hon anmält honom.
Senast redigerad av marageo 2025-11-06 kl. 13:02.
Citera
2025-11-06, 12:36
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ser man då omständigheterna i Lotta Engbergs fall så handlar ju detta om en TV-inspelning till ett ganska urflippat humorprogram. Det är med andra ord inte ett sådant sammanhang där man typiskt sätt kan tänka sig att man gör en sådan handling i sexuellt syfte. Utifrån hur TV-programmet är så är det ganska uppenbart att produktionen och David Sundin "eldar på" deltagarna, vill ha högt i tak och uppmuntrar till improvisation, överraskningar osv. Det finns ju andra faktorer också t ex att åldersskillnaden mellan David Sundin och Lotta Engberg, eller att den "karaktären" David Sundin är i programmet, gör att kyssen snarare indikerar på att det görs i underhållningssyfte och med gott uppsåt - snarare än att kränka David Sundins sexuella integritet. Bara detta sammanhanget utgör ju omständigheter som är viktiga att beakta i frågan om det skulle ha varit ett sexuellt ofredande eller inte.

...jag uppmuntrar folk här att förstå nyanserna och se skillnad på äpplen och päron!
Även Leijnegard menade att han hade ett gott uppsåt, att han gjorde det han gjorde för att hylla RF.

Sen kan man ju ändra varför Engberg behövde göra den andra kyssen till en s.k. långtradare, där hon även mycket tydligt håller fast Sundins huvud. Var det verkligen nödvändigt för underhållningssyftets skull, och var det enbart gjort med gott uppsåt? Tolkade hon verkligen Sundins signaler på rätt sätt? Tolkade Settman Kalla rätt när han kysste henne på Idrottsgalan? Hur långt får man gå för att skapa just underhållning?

För tydlighets skull tycker jag att varken Leijnegards, Engbergs eller Settmans övertramp har i en domstol att göra.
Citera
2025-11-06, 12:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag blir lite bekymrad över hur svart-och-vitt vissa tolkar denna lagstiftning och dom...

GIVETVIS hade Lotta Engberg kunnat fällas för Sexuellt ofredande om David Sundin anmält den nämnda kyssen, men inte per automatik! Man måste ju fortfarande göra en prövning/bedömning av omständigheterna i fallet och om huruvida gärningen varit ägnad att kränka personens sexuella integritet - det har man ju gjort även i Leijnegard-fallet.

Jag tycker även du ska fundera lite på dina funderingar.
Du tar upp åldersskillnad som skulle peka på att det ligger något mer sexuellt i en puss om den utförs av en betydligt äldre person än av en jämngammal person? (Jag förstod inte riktigt)
Kan det vara så att det spelar avgörande roll hur personen som delar ut en puss ser ut? Är det mer kränkande av den sexuella integriteten för den mottagande kvinnan om pussen utdelas av Jonas på jobbet än om det skulle vara Brad Pitt som utan samtycke gav en puss?
Stora inkomstskillnader? Etnicitet? Vilka fler parametrar kan spela in?
Citera
2025-11-06, 12:49
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Somliga kvinnor är ju lite knepiga och svårare att läsa signaler på så dom flesta män lär göra det Micke gjorde 1-2 gånger i livet.
Män förväntas också att ta första steget så per automatik blir det då mäns fel. Den passiva parten oftast kvinnor får ju då ta med det i beräkningen hävdar jag, om man aldrig riskerar att göra fel och är passiv så kommer någon annan att ta initiativ istället. Det blir vanskligt att ha med kvinnor att göra om en puss ska anmälas. Enligt mig så är det ingen stor grej heller om det blir fel, vuxna människor kan både be om ursäkt och prata om det hela när det blir fel.
Det här fallet är galenskap enligt mig, Renée fick ångest, PTSD och behövde gå i terapi i månader för en puss på munnen. Det tyder på allvarlig psykisk ohälsa som i det här fallet gick ut över Micke. Samtidigt så verkar hon ha övertalats av sin chef att anmäla två månader senare, riktigt obehagligt det också. Så här ska det ju inte få gå till.

Tror inte "dom flesta män" greppar tag i en kvinnas kinder och ger en rejäl puss på munnen, inte bara 1 gång utan till och med 2 gånger. Har aldrig hört eller sett ens nära vänner/kolleger (av olika kön är bäst att tillägga).. pussas.
Vi gör inte sånt i Sverige. Det är kramar som är legitimitet i vår del av världen.
Micke Sluskegard har ett väldigt märkligt sätt att visa sin uppskattning på. Och han fattar ju inte ens nu när hela Sverige vet vilken slusk han är att det är fel utan han kommer fortsätta med sitt tafsande/pussande mot gifta kvinnor.
ML har gjort sitt. Kommer aldrig mer ses som annat än en tafsande slusk som inte kan hålla sig.
Är det ett Skellefteåsyndrom att pussas så på andra än den äkta hälften?
Citera
2025-11-06, 12:51
Medlem
Om någon, som har domen, så vore det intressant om den kunde laddas upp till förmån för denna tråd.

Nu har TR sagt sitt. Så, vad är kontentan, jo, välj dina vänner med omsorg.

Undrar om inte ordet "oaktsam" snart kommer att adderas till lagtexten även när det handlar om "sexuellt ofredande", inte bara som nu vid våldtäkt...

Lärdom. Har du pussat (!) en god vän, en god kollega, på munnen vid en festlig tillställning, som en vänskaplig gest, om så blott "1,5" gånger. Gör ingen pudel (!) i SMS dagen efter, i din egna bakis-ångest. Om sagda vän, kollega, frågar om ni skall ses dagen efter. Tacka ja till inbjudan. Se till att din vän, goda kollega, inte fastnar med övriga vänner, kollegor på tu man hand där det skall tisslas och tasslas om huruvida ni har en "relation". Häpp.

Eller, det fina gamla uttrycket - bedriv inte hor på eget kontor...
Citera
2025-11-06, 12:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flurig
Ta förlusten och gå vidare för fan din jävla rättshaverist!

Palla överklaga och tjafsa vidare och slösa en massa resurser på det här, samtidigt som man själv blir ännu mer exponerad som en snuskgubbe i media.
Det kan man tycka, men han är såklart i chock (fortfarande). Han har bokstavligen supit bort ett av Sveriges mest glassiga jobb och inte bara det - han står där med skammen också. Tänk själv, släkten hemma i Umeå har haft honom som idol i alla år och nu är allt borta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in